Nota de les editoresRecerca actual sobre l’ensenyament de la gramàtica. Per a què serveix ensenyar gramàtica?

  1. Marcotte, Sylvie
  2. Beaumanoir-Secq, Morgane
  3. Reig, Aina 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

ISSN: 2013-6196

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakien izenburua: Current Research on Grammar Teaching. What is the Use of Teaching Grammar?

Alea: 13

Zenbakia: 3

Mota: Artikulua

DOI: 10.5565/REV/JTL3.966 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

La investigación sobre la enseñanza de la gramática abarca temas diversos y adopta perspectivas plurales. El III Congreso Internacional sobre Enseñanza de la Gramá-tica (Congram19), celebrado en la Universidad Autónoma de Barcelona del 23 al 25 de enero de 2019, es una muestra de ello. La presencia de trabajos de investigación actuales realizados en diversos contextos fue una oportunidad para contribuir a un campo común en el que sea posible reflexionar y debatir sobre las particularidades de la investigación realizada en cada uno de estos contextos, ligada claramente a los fines asignados a la enseñanza de la gramática. En este número especial se recogen las aportaciones de 16 investigadores resultantes de este congreso. El lector encon-trará estas contribuciones en dos partes: la primera parte, en el número anterior de Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature (13.2), y la se-gunda parte, en el número presente (13.3).

Erreferentzia bibliografikoak

  • Bronckart, J.-P., & Besson, M.-J. (1988). Et si la grammaire n’était pas inutile? In D. Bain (Ed.), La recherche au service de l’enseignement? (pp. 73-93). Geneva: CRPP.
  • https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37612
  • Camps, A., & Milian, M. (2020). Metalinguistic activity in learning to write. In A. Camps, & X. Fontich (Eds.), Research and teaching at the intersection: Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity (pp. 123-144). Brussels: Peter Lang.
  • Chartrand, S.-G. (2012). Quelles finalités pour l’enseignement grammatical à l’école? Une analyse des points de vue des didacticiens du français depuis 25 ans. Formation et profession, 20(3), 48-59. http://dx.doi.org/10.18162/fp.2012.222
  • Combettes, B. (1982). Grammaire et enseignement du français. Pratiques: linguistique, littérature, didactique, 33, 3-11. https://doi.org/10.3406/prati.1982.1227
  • Fontich, X., & García-Folgado, M. J. (2018). Grammar instruction in the Hispanic area: The case of Spain with attention to empirical studies on metalinguistic activity. Contribution to the special issue Working on grammar at school in L1 education: Empirical research across linguistic regions. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 1-39. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.02
  • Hudson, R. (2016). Grammar instruction. In C. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 288-300). New York, London: Guilford.
  • Lefrançois, P., & Brissaud, C. (2015). Les exigences linguistiques de quelques systèmes scolaires: une comparaison internationale. Mesure et évaluation en éducation, 38(3), 123-151. https://doi.org/10.7202/1036701ar
  • Milian, M. (2020). The instructional sequence model, twenty years on: A valid model for teaching how to learn and learning how to teach. In A. Camps, & X. Fontich (Eds.), Research and teaching at the intersection: Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity (pp. 341-350). Brussels: Peter Lang.
  • Myhill, D., Watson, A., & Newman, R. (2020). Thinking differently about grammar and metalinguistic understanding in writing. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2), e870. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.870
  • Nadeau, M., & Fisher, C. (2006). La grammaire nouvelle. La comprendre et l’enseigner. Montreal: Gaëtan Morin.
  • Rodríguez-Gonzalo, C., & Zayas, F. (2017). La relación entre conocimientos gramaticales y el aprendizaje de prácticas discursivas: El adjetivo como ejemplo. Caplletra, 63, 245-277. https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10401
  • Schneuwly, B. (1998). Tout n’est pas métalangagier dans l’enseignement du français. La grammaire doit-elle être utile? In J. Dolz, & J.-C. Meyer (Eds.), Activités métalangagières et enseignement du français. Actes des journées d’étude en didactique du français (Cartigny, 28 février-1 mars 1997) (pp. 267-272). Brussels: Peter Lang.
  • https://archive-ouverte.unige.ch/unige:31420
  • Vincent, F., Émery-Bruneau, J., Dezutter, O., Lefrançois, P., & Larose, F. (2016). L’enseignement de la grammaire au service du développement de compétences en lecture et en écriture : une synthèse des connaissances. Rapport de recherche. Québec: Fonds de recherche du Québec — Société et culture. http://www.frqsc.gouv.qc.ca/documents/11326/2510085/PT_VincentF_rapport_synthese-connaissances.pdf/07012731-72f1-48fa-92d2-571c5d09bd2b
  • Zayas, F. (2020). The composition of the news. In A. Camps, & X. Fontich (dir.), Research and teaching at the intersection: Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity (p. 101-106). Brussels: Peter Lang.