Nota de les editoresRecerca actual sobre l’ensenyament de la gramàtica. Per a què serveix ensenyar gramàtica?

  1. Marcotte, Sylvie
  2. Beaumanoir-Secq, Morgane
  3. Reig, Aina 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

ISSN: 2013-6196

Any de publicació: 2020

Títol de l'exemplar: Current Research on Grammar Teaching. What is the Use of Teaching Grammar?

Volum: 13

Número: 3

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/JTL3.966 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Bellaterra: journal of teaching and learning language and literature

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

La recerca sobre l’ensenyament de la gramàtica abasta temes diversos i adopta perspectives plurals. El III Congrés Internacional sobre Ensenyament de la Gramàtica (Congram19), celebrat a la Universitat Autònoma de Barcelona del 23 al 25 de gener de 2019, n’és una mostra. La presència de treballs de recerca actuals realitzats en diversos contextos va ser una oportunitat per a contribuir a un camp comú en el qual sigui possible reflexionar i debatre sobre les particularitats de la recerca realitzada en cadascun d’aquests contextos, lligada clarament a les finalitats assignades a l’ensenyament de la gramàtica. En aquest número especial es recullen les aportacions de 16 investigadors resultants d’aquest congrés. El lector trobarà aquestes contribucions en dues parts: la primera part, en el número anterior de Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature (13.2), i la segona part, en el número present (13.3).

Referències bibliogràfiques

  • Bronckart, J.-P., & Besson, M.-J. (1988). Et si la grammaire n’était pas inutile? In D. Bain (Ed.), La recherche au service de l’enseignement? (pp. 73-93). Geneva: CRPP.
  • https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37612
  • Camps, A., & Milian, M. (2020). Metalinguistic activity in learning to write. In A. Camps, & X. Fontich (Eds.), Research and teaching at the intersection: Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity (pp. 123-144). Brussels: Peter Lang.
  • Chartrand, S.-G. (2012). Quelles finalités pour l’enseignement grammatical à l’école? Une analyse des points de vue des didacticiens du français depuis 25 ans. Formation et profession, 20(3), 48-59. http://dx.doi.org/10.18162/fp.2012.222
  • Combettes, B. (1982). Grammaire et enseignement du français. Pratiques: linguistique, littérature, didactique, 33, 3-11. https://doi.org/10.3406/prati.1982.1227
  • Fontich, X., & García-Folgado, M. J. (2018). Grammar instruction in the Hispanic area: The case of Spain with attention to empirical studies on metalinguistic activity. Contribution to the special issue Working on grammar at school in L1 education: Empirical research across linguistic regions. L1-Educational Studies in Language and Literature, 18, 1-39. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2018.18.04.02
  • Hudson, R. (2016). Grammar instruction. In C. MacArthur, S. Graham, & J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 288-300). New York, London: Guilford.
  • Lefrançois, P., & Brissaud, C. (2015). Les exigences linguistiques de quelques systèmes scolaires: une comparaison internationale. Mesure et évaluation en éducation, 38(3), 123-151. https://doi.org/10.7202/1036701ar
  • Milian, M. (2020). The instructional sequence model, twenty years on: A valid model for teaching how to learn and learning how to teach. In A. Camps, & X. Fontich (Eds.), Research and teaching at the intersection: Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity (pp. 341-350). Brussels: Peter Lang.
  • Myhill, D., Watson, A., & Newman, R. (2020). Thinking differently about grammar and metalinguistic understanding in writing. Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 13(2), e870. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.870
  • Nadeau, M., & Fisher, C. (2006). La grammaire nouvelle. La comprendre et l’enseigner. Montreal: Gaëtan Morin.
  • Rodríguez-Gonzalo, C., & Zayas, F. (2017). La relación entre conocimientos gramaticales y el aprendizaje de prácticas discursivas: El adjetivo como ejemplo. Caplletra, 63, 245-277. https://doi.org/10.7203/caplletra.63.10401
  • Schneuwly, B. (1998). Tout n’est pas métalangagier dans l’enseignement du français. La grammaire doit-elle être utile? In J. Dolz, & J.-C. Meyer (Eds.), Activités métalangagières et enseignement du français. Actes des journées d’étude en didactique du français (Cartigny, 28 février-1 mars 1997) (pp. 267-272). Brussels: Peter Lang.
  • https://archive-ouverte.unige.ch/unige:31420
  • Vincent, F., Émery-Bruneau, J., Dezutter, O., Lefrançois, P., & Larose, F. (2016). L’enseignement de la grammaire au service du développement de compétences en lecture et en écriture : une synthèse des connaissances. Rapport de recherche. Québec: Fonds de recherche du Québec — Société et culture. http://www.frqsc.gouv.qc.ca/documents/11326/2510085/PT_VincentF_rapport_synthese-connaissances.pdf/07012731-72f1-48fa-92d2-571c5d09bd2b
  • Zayas, F. (2020). The composition of the news. In A. Camps, & X. Fontich (dir.), Research and teaching at the intersection: Navigating the territory of grammar and writing in the context of metalinguistic activity (p. 101-106). Brussels: Peter Lang.