El ecofeminismo y los cómics en el aula de secundaria como herramientas de transformación social

  1. Julia HABA-OSCA 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
E-SEDLL

ISSN: 2659-9996

Year of publication: 2023

Issue: 5

Pages: 175-194

Type: Article

More publications in: E-SEDLL

Abstract

This paper tries to elucidate through the vision of the Feminist and Ecologist movements, therefore, in Ecofeminism, and to link it with the “Biology and Geology” subject in 4th ESO by means of reading comics to encourage social transformations. After analyzing three main characters (Black Orchid, Swamp Thing and Poison Ivy), a bond with mandatory units “Ecosystems” and “The Evolution of Human Beings” is established through a creative writing and illustration workshop that will provide both teachers and their students with strategies and tools to learn to analyze social reality; to think critically; to promote creativity; and to be aware of our unavoidable reality as ecodependent and interdependent beings.

Bibliographic References

  • BALASCH, M., BONET, J., CALLÉN, B., GUARDERAS, P., GUTIÉRREZ, P., LEÓN, A., MONTENEGRO, K., MONTENEGRO, M., PUJOL, J., RIVERO, I. y SANZ, J. (2005). Investigación crítica: Desafíos y posibilidades. Atenea Digital, 8, 129-144.
  • BAUMAN, Z. (2003). Modernidad Líquida. México: Fondo Cultura Económica.
  • BRUNOLD, A. y OHLMEIER, B. (2012). School and Community Interactions. Interface for Political and Civic Education. Augsburgo Springer.
  • CHALECKI, E. L. (2001). A New Vigilance: Identifying and Reducing the Risks of Environmental Terrorism. Oakland: Pacific Institute for Studies in Development, Enviroment and Security.
  • DE SOUZA SANTOS, B. (2018). Epistemologías del Sur. Buenos Aires: CLACSO.
  • GIROUX, H. A. (2019). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Barcelona: Herder editorial. HERRERO, Y., PASCUAL, M. y GONZÁLEZ REYES, M. (2019). La vida en el centro. Voces y relatos ecofeministas. Madrid: Libros en Acción.
  • MARTÍNEZ MARTÍN, I., RAMÍREZ ARTIAGA, G. (2017). Des-patriarcalizar y des-colonizar la educación. Experiencias para una formación feminista del profesorado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(2), 81-95.
  • PEREDO, J. (2014). El método científico cooperativo como recurso didáctico en la enseñanza-aprendizaje de la Nutrición Vegetal. [Trabajo Final de Máster] Valencia: Universitat de València.
  • PIGOU, A. C. (1920). The Economics of Welfare. London: Palgrave Classics.
  • VALCÁRCEL, A. (2014). Feminismo en el mundo global. Madrid: Cátedra