La ética del cuidado permite construir un currículo escolar que no ensalza la independencia ni la violencia

  1. Vázquez Verdera, Victoria
  2. López Francés, Inmaculada
Journal:
Bajo palabra. Revista de filosofía

ISSN: 1576-3935 1887-505X

Year of publication: 2011

Issue Title: Philosophy of Educacion

Issue: 6

Pages: 167-172

Type: Article

More publications in: Bajo palabra. Revista de filosofía

Abstract

Caring pedagogy is a philosophical and educational perspective that proposes creating a curriculum without the bias of sexist dichotomies acknowledging the need for interdependence and emotional bonds as part of human life and moral identity. To that end,the paper proposes that an educational system should include curricular contents that teach the value and practice of caring as a public good, and contribute the fair distribution of those goods.

Bibliographic References

  • Arnot, M., Schooling and the reproduction of class and gender relations, Reproducing gender? Essays on educational theory and feminist politics, London, Routledge, 2002, pp. 55-76.
  • Ballarín, P., Retos de la escuela democrática, en R. Cobo (ed.), Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas, Madrid, Catarata, 2008, pp. 151- 186.
  • Beauvior, S., Le deuxième sexe 1, Paris, Gallimard, 1970.
  • Cobo, R. (ed.), Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas, Madrid, Catarata, 2008.
  • Escámez Sánchez, J., y Vázquez Verdera, V., La educación para la igualdad de género y para el cuidado de las personas que lo necesitan, Edetania. Revista de Estudios e Investigacion en Educación, 2010, 37, pp. 57-68.
  • García, R., Pérez, C., y Escámez, J., La educación ética en la familia, Bilbao, Desclée, 2009, p.109.
  • Groenhout, R., Connected lives. Human nature and an ethics of care, Oxford, Rowman & Littlefield, 2004.
  • Lister, R., Citizenship. Feminist perspectives, New York, Palgrave, 2003.
  • Lynch, K., Lions, M., y Cantillon, S., Breaking the silence: educating citizens for love, care and solidarity, International Studies in Sociology of Education, 17, 2007, pp. 1-19.
  • Naval, C., y Altarejos, F., Filosofía de la educación, Pamplona, Eunsa, 2000.
  • Noodings, N., The Maternal Factor. Two Paths to Morality, Berkeley, University of California Press, 2010, p. 208.
  • Noddings, N., Educating moral people. A caring alternative to character education, New York, Teachers College Press., 2002, p. 94.
  • Rousseau, J., Contrato social, Madrid, Espasa-Calpe, 1975.
  • Siim, B., Gender and citizenship, Cambridge, Cambridge University Press, 2000.
  • Solsona, N., El aprendizaje del cuidado en la escuela, en García, M., Calvo, A., y Susinos, T. (eds.), Las mujeres cambian la educación. Investigar la escuela, relatar la experiencia, Madrid, Narcea, 2008, p. 227.
  • Subirats, M,. y Tomé, A., Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación, Barcelona, Octaedro, 2007, p. 53.