Efectos de un entrenamiento basado en mindfulness (atención o conciencia plena) sobre la salud psíquica y las habilidades de autocuidado y cuidado de otros en estudiantes de medicina

  1. Oró Palau, Pere Pau
Dirigida per:
  1. Josep Pifarré Director/a
  2. Montse Esquerda Director/a

Universitat de defensa: Universitat de Lleida

Fecha de defensa: 17 de de juny de 2016

Tribunal:
  1. Blanca Mas Hesse President/a
  2. Francisco Abella Pons Secretari/ària
  3. Ausiàs Cebolla Martí Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 425503 DIALNET lock_openTDX editor

Resum

RESUM: S’estudia l’efectivitat d’una intervenció basada en mindfulness, adaptada per a estudiants de medicina. Han participat 116 estudiants de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida. Grup Experimental format per 43 estudiants que han assistit a un programa de mindfulness. El Grup de Control de 75 estudiants. Variables mesurades: Estrès percebut (PSS), Simptomatologia (SCL-90-R), Mindfulness (FFMQ), Autocompassió (SCS), Aferrament (RQ), Empatia (TECA), Burnout acadèmic (MBI-SS) i Personalitat (TIPI). Les mesures prèvies detecten elevats nivells de simptomatologia i estrès. En acabar la intervenció, i malgrat la poca pràctica efectuada a casa, s’han produït canvis positius en Estrès, Somatització, Obsessió-compulsió, Sensibilidat Interpersonal, Ansietat, Hostilitat i GSI, en Observar i puntuació Total de mindfulness, Aillament de SCS i de l’Aferrament Temorenc i Model dels Altres. S’observa relació entre disminució d’estrès i simptomatologia i increment en Mindfulness, la relació és menor amb l’Autocompassió. Els participants consideren les habilitats apreses utils per a la seva pràctica mèdica.