Efectos de un entrenamiento basado en mindfulness (atención o conciencia plena) sobre la salud psíquica y las habilidades de autocuidado y cuidado de otros en estudiantes de medicina
- Oró Palau, Pere Pau
- Josep Pifarré Director/a
- Montse Esquerda Director/a
Universitat de defensa: Universitat de Lleida
Fecha de defensa: 17 de de juny de 2016
- Blanca Mas Hesse President/a
- Francisco Abella Pons Secretari/ària
- Ausiàs Cebolla Martí Vocal
Tipus: Tesi
Resum
RESUM: S’estudia l’efectivitat d’una intervenció basada en mindfulness, adaptada per a estudiants de medicina. Han participat 116 estudiants de la Facultat de Medicina de la Universitat de Lleida. Grup Experimental format per 43 estudiants que han assistit a un programa de mindfulness. El Grup de Control de 75 estudiants. Variables mesurades: Estrès percebut (PSS), Simptomatologia (SCL-90-R), Mindfulness (FFMQ), Autocompassió (SCS), Aferrament (RQ), Empatia (TECA), Burnout acadèmic (MBI-SS) i Personalitat (TIPI). Les mesures prèvies detecten elevats nivells de simptomatologia i estrès. En acabar la intervenció, i malgrat la poca pràctica efectuada a casa, s’han produït canvis positius en Estrès, Somatització, Obsessió-compulsió, Sensibilidat Interpersonal, Ansietat, Hostilitat i GSI, en Observar i puntuació Total de mindfulness, Aillament de SCS i de l’Aferrament Temorenc i Model dels Altres. S’observa relació entre disminució d’estrès i simptomatologia i increment en Mindfulness, la relació és menor amb l’Autocompassió. Els participants consideren les habilitats apreses utils per a la seva pràctica mèdica.