Los contenidos curriculares digitalizadosVoces y silencios en el ámbito editorial

  1. Peirats Chacón, José 1
  2. Gallardo Fernández, Isabel M. 1
  3. San Martín Alonso, Ángel 1
  4. Cortés Mollà, Sílvia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1989-466X 1699-2105

Année de publication: 2015

Titre de la publication: Digitalización de los contenidos curriculares

Volumen: 33

Número: 3

Pages: 39-62

Type: Article

DOI: 10.6018/J/240801 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación

Résumé

This study explores the position of some of the publishing houses in the Valencian Community regarding the migration of textbooks towards digitized formats. A mixed methodology is used to analyse the three dimensions involved — the technological, the educational and the commercial — through a series of interviews, surveys, groups of discussion and analyses of documents. Among the results achieved, it is important to point out the heterogeneity of formats, media and brands involved; the need for pedagogical advisory teams in the publishing houses; teachers’ competence on digital products and the editorial silence when it comes to commercial prospects.

Références bibliographiques

  • Álvarez-Gayou, J. L. (2005). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México: Paidós.
  • ANELE (2013). La edición de libros de texto en España. Recuperado de http://goo.gl/xhIlyd
  • Area, M. (2005). La educación en el laberinto tecnológico. De la escritura a las máquinas digitales. Barcelona: Octaedro-EUB
  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Buendía, L. (1997). La investigación por encuesta. En L. Buendía, P. Colás y F. Hernández, (Coords.), Métodos de investigación en Psicopedagogía, (pp. 119-155). Madrid: Mc Graw-Hill.
  • Bustamante, E. (2011). Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona: Gedisa.
  • Cuesta, R. (1997). Sociogénesis de una disciplina escolar: la Historia. Barcelona: Ediciones Pomares Corredor.
  • Federación de Gremios de Editores de España (2013). Informe sobre la situación de la industria y comercio del libro con respecto a la protección de la propiedad intelectual. Recuperado de http://www.federacioneditores.org
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Gimeno, J. (2010). El curriculum en la sociedad de la información y del conocimiento. En J. Gimeno (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum, (pp.180-202). Madrid: Morata.
  • Goodson, I. F. (1995). Historia del currículum. La construcción social de las disciplinas escolares. Barcelona: Pomares-Corredor.
  • Miles, M. B. y Huberman, A. M. (1994) Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2a ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Martínez Bonafé, J. (2004). Políticas del libro de texto escolar. Madrid: Morata.
  • Martínez Bonafé, J. (2008). Los libros de texto como práctica discursiva. RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 1 (1), 62-73.
  • Martínez Bonafé, J. y Rodríguez, J. (2010). El curriculum y el libro de texto. Una dialéctica siempre abierta. En J. Gimeno (Comp.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum, (pp. 246-268). Madrid: Morata.
  • Mosquera, M. (2008). De la Etnografía antropológica a la Etnografía Virtual. Estudio de las relaciones sociales mediadas por Internet. FERMENTUM, 53, 532-549.
  • Parayto, L. (1995). Proposta de convencions de transcripció del discurs oral. Valencia: Universitat de Valencia.
  • Pérez Gómez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata
  • Shulman, L. S. (1989). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En M. C. Wittrock, La investigación en la enseñanza. Enfoques, teorías y métodos, (pp. 9-84). Barcelona: Paidós.
  • Varela Mallou, J. (dir.) (2008). El libro de texto ante la incorporación de las TIC a la enseñanza. Recuperado de http://goo.gl/rDTae