El cine de ciencia ficción en las clases de ciencias de enseñanza secundaria (I). Propuesta didáctica
- María Francisca Petit Pérez
- Jordi Solbes Matarredona
ISSN: 1697-011X
Year of publication: 2015
Volume: 12
Issue: 2
Pages: 311-327
Type: Article
More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias
Abstract
This work presents an example of activities to do in the classroom with Science Fiction films and science documentary films. These activities are developed so that the students improve their understanding about light, sound and gravity concepts and in their image of science and scientists, as well the science remarkable influence in the future. On the other hand, we present the valuation results about these activities, which have been done with the students in the classroom and presented to the teachers
Bibliographic References
- Bacas, P; Martín, M. J., Perera, F. y Pizarro, A. M. (1997). Una propuesta didáctica para bachillerato: Física y Ciencia Ficción. Revista Española de Física, 11(4), 31-37.
- Blasco, A. y González, M. (2013). Revisitando aspectos elementales de física a través de los videojuegos. XXIII Encuentro ibérico para la enseñanaza de la física. Valencia: R. S. E. F.
- Carretero, M. B. (2008). Un viaje al interior de la lectura con Julio Verne. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 302-313.
- Driver, R., Newton, P. y Osborne, J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Science Education, 84, 287-312.
- Efthimiou, C. L. (2006). Physics in films: an assessment. (C. U. Library, Ed.) Recuperado el Abril de 2013, de www.arXiv.org: http://arXivorg/pdf/physics/0609154
- Efthimiou, C. y Llewellyn, R. (2004). Physics in films: a new approach to teaching science. (C. U. Library, Ed.) www.arXiv.org: arXiv.org/abs/physics/040406v1
- Efthimiou, J. y Llewellyn, R. A. (2006), Avatars of Hollywood in Physical Science, The Physics Teacher. 44(1), 28-33.
- Gallego, A. P. (2007). Imagen popular de la ciencia transmitida por los comics. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 141-151.
- García, F. J. (2006). Cuando los mundos chocan. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 3(2), 268-286.
- García, F. J. (2008). Bienvenido mister cine a la enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), 79-91.
- Gavidia, V. (2008). Las actitudes en la educación científica. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 22, 53-66.
- Guerra, C. (2004). Laboratorios y batas blancas en el cine. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(1), 52-63.
- Hellstrand, A. y Ott, A. (1995). The utilization of fiction when teaching the theory of relativity. Physics Education, 30(5), 284-286.
- Jiménez-Aleixandre, M. P. y Díaz, J. (2003). Discurso de aula y argumentación en la clase de ciencias: cuestiones teóricas y metodológicas. Enseñanza de las ciencias, 21(3), 359-371.
- Kolb, D. (1984). Experiential learning. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
- Mateos, J. (2004). La evolución,...a escena. De cómo el grupo Prometeo enseña aspectos sobre la evolución y de los recursos que pueden emplearse para ello. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(2), 122-135.
- Mellado V., Blanco L. J., Belén A. y Cárdenas J. A. (Ed.) (2013), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y la matemáticas. Vol. II. Badajoz: DEPROFE.
- Moreno, M. (2003). Cine y ciencia. QUARK. Cultura científica, 28-29.
- Moreno, M. y José, J. (2009). Superhéroes y gravedad: el valor pedagógico de la ficción. Alambique. didáctica de las ciencias experimentales. (60), 43-53.
- Muela, F. J. y Abril, A. M. (2013). Genetics and Cinema: personal Misconceptions that Constitute Obstacles to Learning. International Journal of Science Education, Part B.
- Palacios, S. L. (2007). El cine y la literatura de ciencia ficción como herramientas didácticas en la enseñanza de la física: una experiencia en el aula. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(1), 106-122.
- Pérez A. y Pro, A. DE (2013). Estudio demoscópico de lo que sienten los niños y adolescentes sobre la enseñanza formal de las ciencias. En Mellado V., Blanco L. J., Belén A y Cárdenas J. A. (Ed.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y la matemáticas. (Vol. II, págs. 495-520). Badajoz: DEPROFE.
- Petit, M. F. y Solbes, J. (2012). La ciencia ficción y la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las ciencias. 30(2), 69-86.
- Quirantes, A. (2011). Física de película: una herramienta docente para la enseñanza de Física universitaria usando fragmento de películas. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(3), 334-340.
- Perales, F. J. y Vílchez, J. M. (2005). The teaching of physics and cartoons: Can they be interrelated in secondary school? International Journal of Science Education, 27(14), 1647-1670.
- Pérez A. y Pro, A. DE (2013). Estudio demoscópico de lo que sienten los niños y adolescentes sobre la enseñanza formal de las ciencias. En Mellado V., Blanco L. J., Belén A y Cárdenas J. A. (Ed.), Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias y la matemáticas. (Vol. II, págs. 495-520). Badajoz: DEPROFE.
- Rocard, M. et al. (2007). Science education Now: A renewed Pedagogy for the future of Europe. European Communities: Belgium.
- Sardá, A y Sanmartí, N. (2000). Ensenyar a argumentar científicament: un repte en les classes de ciències. Enseñanza de las ciencias, 18(3), 405-423.
- Serradó, A., Azcárate, P. y Cardeñoso, J. M. (2009). "Numbers: Zona cero" (I): método científico de investigación estadística. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), 47-62.
- Solbes, J. (2011). ¿Por qué disminuye el alumnado de ciencias? Alambique, 67, 53-62.
- Solbes, J. y Vilches, A. (2004). Papel de las relaciones ciencia, tecnología, sociedad y ambiente en la formación ciudadana. Enseñanza de las ciencias, 22(3), 337-348
- Solbes, J., Monserrat, R. y Furió, C. (2007). El desinterés del alumnado hacia el aprendizaje de la ciencia: implicaciones en su enseñanza. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales. 21, 91-117.
- Tobin, K. (2010). Reproducir y transformar la didáctica de las ciencias en un ambiente colaborativo. Enseñanza de las ciencias, 28(3), 301-314.
- Vilches, A. y Gil, D. (2003). Construyamos un futuro sostenible. Diálogos de supervivencia. Madrid: Cambridge University Press.
- Fleischer, R. (Dirección). (1973). Soylent Green (Cuando el destino nos alcance) [Película].
- Kershner, I. (Dirección). (1980). El imperio contraataca [Película].
- Kubrick, S. (Dirección). (1968). 2001, Odisea en el espacio [Película].
- Miller, G. (Dirección). (1979). Mad Max [Película].
- Zemeckis, R. (Dirección). (1985). Regreso al futuro [Película].
- Zemeckis, R. (Dirección). (1997). Contact [Película].