Diseño gráfico del museo como estímulo creativo en educación patrimonial
ISSN: 2341-0515
Año de publicación: 2024
Volumen: 12
Número: 2
Páginas: 107-128
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: [i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio
Resumen
Graphic design is an important component of any museum. It creates a visual context of both communication and advertising across the installations. The halls of both permanent collections and temporary exhibitions allow examining the museum’s self-representation, image, and identity the museum wishes to convey. In this study, we adopted a visual-culture approach to examine the graphic design of seven museums in Valencia (Spain). Specific aspects were observed, leading us to define a set of categories. Public institutions were prioritised in the selection, and characteristics such as the design of graphic elements in exterior and interior architectural spaces were addressed. The analysis was extended to the impact of teams’ decisions when opting for a specific type of design. The designs influence visitors in some specific way though the graphic messages they convey. The visit thus becomes a knowledge-building process about the communicative possibilities of the space. Museums educate, and the visual mediation experienced during visits can represent a significant pedagogical tool. Notable among the research results was the impact of the design on visitors, and each institution’s implicit communication value regarding Heritage Education.
Referencias bibliográficas
- Alcaraz, R., & Massaguer, L. (2021). ¿Qué papel juega el diseño gráfico en la accesibilidad web?, grafica, 9(18), 95- 104, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.208
- Arias Madero, J. (2022). Performance architecturale: una aproximación al concepto de dérive en la arquitectura de Rem Koolhaas. [i2] Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio, 10(1), 35–52. https://doi. org/10.14198/I2.19430
- Armstrong, E. S. (2022). Towards queer tours in science and technology museums. Museum & Society, 20(2), 205- 220. https://doi.org/10.29311/mas.v20i2.3941
- Asensio Brouard, M. (2022). Plan estratégico de los servicios de educación y acción cultural. Consejería de Cultura. Cabildo de Gran Canaria.
- Caminero Gabernet, J., & Amann Alcocer, A. (2023). El poder biopolítico oculto de la arquitectura. La descajanegrización del túnel entre dos edificios brutalistas en un campus de Berlín. I2 Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio, 11(2), 85-100. https://doi.org/10.14198/i2.23577
- Dewey, J. (1998). Democracia y educación. Morata.
- Duncum, P. (2015). Transforming Art Education into Visual Culture Education through Rhizomatic Structures. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 5(3), 47-64. https://doi.org/10.18039/ajesi.66849
- Escaño, C. (2019). La mirada como acto político. El cine y otros audiovisuales como herramientas educativas de (re)construcción del mundo. EARI Educación Artística Revista de Investigación, 10, 251-261. https://doi. org/10.7203/eari.1014152
- Eslava Cabanellas, C. (2023). hEXtable: una mesa en crecimiento. Un proyecto desde lo común. Dearq, 1(35), 41–52. https://doi.org/10.18389/dearq35.2023.04
- Fontal-Merillas, O., Castro-Martín, P. de (2023). El patrimonio cultural en la educación artística: del análisis del currículum a la mejora de la formación inicial del profesorado en Educación Primaria. Arte, Individuo y Sociedad 35(2). 461- 481. https://dx.doi.org/10.5209/aris.83752
- Hamlin, J. & Fusaro, J. (2018). Contemporary Strategies for Creative and Critical Teaching in the 21st Century, Art Education, 71(2), 8-15. https://doi.org/10.1080/00043125.2018.1414529
- Han, B. C. (2021). No-cosas. Quiebras del mundo de hoy. Taurus.
- Han, B. C. (2023). Vida contemplativa. Taurus.
- Huerta, R. (2022). La Memoria. Investigación Basada en las Artes para la formación del profesorado. Arte, Individuo y Sociedad, 34(1), 27-45. https://doi.org/10.5209/aris.70081
- Huerta, R., & Domínguez, R. (2020). Por una muerte digna para la educación artística, EARI Educación Artística: Revista de Investigación, 11, 9-24. https://doi.org/10.7203/eari.11.19114
- Londoño, R. J. (2023). Proyectar con la infancia. Dearq, 1(35). https://doi.org/10.18389/dearq35.2023.08
- Lucas Palacios, L., Trabajo Rite, M., & Reyes Soto, N. A. (2023). Patrimonio y emociones en el alumnado de ESO: análisis de una experiencia en el museo. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 12, 142-162. https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.09
- Maia, M. (2023). A perspective about design cognition to research through making validation in graphic design, grafica, 11(21), 91-97, https://doi.org/10.5565/rev/grafica.252
- Miserachs, T. (2022). Diseño útil / diseño inútil, algunas cosas que pienso sobre diseño gráfico. Grafica, 10(19), 11-21. https://doi.org/10.5565/rev/grafica.238
- Morrisey, K., Fraser, J., & Ball, T. (2022). Museums and social issues: Heuristic for creating change. Museum & Society, 20(2), 190-204. https://doi.org/10.29311/mas.v20i2.3814
- Nekoui, Y., & Roig, E. (2022). Afectos en la ciudad mediada por la tecnología. El papel de los juegos de realidad aumentada en la infancia y el sentido de apego al lugar. [i2] Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio, 10(2), 39–59. https://doi.org/10.14198/I2.22121
- Pallarès, M. (2020). Educación humanizada. Una aproximación a partir del legado de Heinrich Rombach. Estudios Sobre Educación, 38, 9-27. https://doi.org/10.15581/004.38.9-27
- Ponce Delgado, A. (2022). Museos y estrategias de intervención para el estímulo del potencial creativo infantil. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 10, 143-160. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/ view/3558
- Raedó, J., & Atrio, S. (2017). Educación y Arquitectura para la Justicia Social. Revista Internacional de Educación para La Justicia Social, 6(1). https://revistas.uam.es/riejs/article/view/7650
- Ramon-Camps, R. (2019). Prácticas artísticas de visualización entre cuerpo y objeto en entornos de mediación pedagógica. Arte, Individuo y Sociedad, 31(13), 509-526. http://dx.doi.org/10.5209/aris.60881
- Rogoff, I. (2008) Turning. Journal e-flux, 0. https://research.gold.ac.uk/id/eprint/3859
- Sánchez-Mateos Paniagua, R. (2023). Dimensión inmersiva del folklore y la cultura material tradicional en el marco de una crítica al progreso técnico. Apuntes en torno al museo de Henry Chapman Mercer. [i2] Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio, 11(1), 11-30. https://doi.org/10.14198/i2.22477
- Soto-González, M. D., Rodríguez-López, R., & Renovell-Rico, S. (2023). Transdisciplinarity and Reflective and Creative Thinking through Art in Teacher Training. Education Sciences, 13, 1003. https://doi.org/10.3390/educsci13101003
- Tam, C.-O., & Hui, C.K.-Y. (2023). Teachers Curating Virtual Exhibitions for Learning Visual Arts: A Study of Impact and Effectiveness. IJADE International Journal of Art and Design Education, 42(2), 1-17. https://doi. org/10.1111/jade.12471
- Trachana, A., & Cacsire Grimaldos, R. A. (2020). El urbanita tecno-nómada y la ciudad excluyente. [i2] Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio, 8(2), 5-29. https://doi.org/10.14198/i2.2020.2.02.
- Yin, R. K. (2009). Case Study Research. Sage.