Resultados de la Investigación-acción en un proyecto de formación docente en educación rural
- García Monteagudo, Diego 1
- Larchen Costuchen, Alexia 2
-
1
Universitat de València
info
- 2 PDI. Asociada. Universitat de València
ISSN: 0213-8646, 2530-3791
Datum der Publikation: 2024
Ausgabe: 38
Nummer: 99
Seiten: 93-116
Art: Artikel
Andere Publikationen in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
Zusammenfassung
The general objective of this study is to analyze and verify the impact that a teacher training process has had on rural education from the interdisciplinarity of the social sciences. Training through action-research has been developed in ten secondary schools in the Valencian Community (Spain), with the participation of twenty social science teachers (geography and history) and sixteen from other secondary education specialties, who after receiving specific training introduced changes in the teaching of rurality, through the design of activities and projects that have connected with the social problems of rural areas. Action research has been developed in four phases that have interacted with each other. The evaluation of the process has been carried out with qualitative and quantitative sources and data collection techniques. The statistical analyses developed (descriptive and Kendall's W) show that the training contributed to teachers improving the praxis of theoretical knowledge and executing significant changes in their pedagogical practice. The main finding is that reflective learning has reached a fundamental role in the advancement of professional knowledge and teacher autonomy, as well as in the improvement of rural education in schools. The evidence collected in this teacher training experience can be applied to other rural contexts to improve the citizenship education of students and the appreciation of rural areas.
Bibliographische Referenzen
- Abdalla, M. de F. B., Sobrinho, M. D. y Campos, P. H. F. (2018). APRESENTAÇÃO Repensando o social: diálogos com Pierre Bourdieu e Serge Moscovici. Cadernos de Pesquisa, 48(167), 10-13. Recuperado de https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/4284
- Álvarez-Álvarez, C. y Gómez-Cobo, P. (2021). La Escuela Rural: ¿un destino deseado por los docentes? Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.2). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507
- Armas, F. X., Rodríguez, F. y Macía, X. C. (2018). La olvidada geografía rural en el currículo y manuales de la educación secundaria. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 3, 4-19. Recuperado de http://dehesa.unex.es/handle/10662/7979
- Berry, C. y Little, A. (2006). Multigrade Teaching in London, England. In A.W. Little (Ed.), Education for All and Multigrade Teaching: Challenges and Opportunities (pp. 67-86). Springer.
- Boix, R. y Buscà, F. (2020). Competencias del Profesorado de la Escuela Rural Catalana para Abordar la Dimensión Territorial en el Aula Multigrado. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(2), 115–133. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.2.006
- Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo. La evolución de la identidad profesional en las aulas multigrado. Antonio Bustos Jiménez. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 11(3), 1-26. Recuperado de https://www.ugr.es/~recfpro/rev113COL5.pdf
- Bustos, A. (2008). Docentes de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 485-519. Recuperado de https://revistas.um.es/rie/article/view/94041
- Bustos, A. (2011). Investigación y escuela rural: ¿irreconciliables?. Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado, 15(2), 155-170. Recuperado de https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/20268
- Cadavid, A. M. (2020). Las guías de aprendizaje: el currículo que se define para la escuela primaria rural desde el modelo Escuela Nueva en Colombia. Tendencias Pedagógicas, 37, 18–30. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.003
- Carrete-Marín, N. y Domingo, L. (2021). Los recursos tecnológicos en las aulas multigrado de la escuela rural: Una revisión sistemática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6, 1-31. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13452
- Carrete-Marín, N. y Domingo, L. (2022). Libros de texto y material didáctico en escuelas rurales: una revisión sistemática. Center for Educacional Policy Studies Journal, 12(2), 67-94. https://doi.org/10.26529/cepsj.1288
- Castorina, J. A. (2017). Las representaciones sociales y los procesos de enseñanzaaprendizaje de conocimientos sociales. Psicología da Educação, 44, 1-13. http://dx.doi.org/10.5935/2175-3520.20170001
- Champollion, P. y Barthes, A. (2014). Introduction: l'école rurale et le territoire. En A. Barthes y P. Champollion (Eds.), L'enseignement scolaire en milieu rural et montagnard. Tome 6. L'école rurale et montagnarde en contexte nord méditerranéen. Approches socio-spatiales (pp. 11-16). PUFC.
- Chevalier, J. M. y Hebillas, D. J. (2019). Participatory Action Research. Theory and Methods for Engaged Inquiry. Routledge.
- Claudino, S. y Mendes, L. (2021). Project “We Propose!” Territorial Citizenship and Curricular Innovation in Portuguese Geographical Education. Didáctica Geográfica, 22, 47-71. https://doi.org/10.21138/DG.564
- Cloke, P. (2006). Conceptualizing Rurality. En P. Cloke, T. Marsden y P.H. Mooney (Eds.), The Handbook of Rural Studies (pp. 18-28). Sage Publications.
- Consellería de Educación, Cultura y Deporte de la Generalitat Valenciana (2021). Guía de centros docentes de Educación Secundaria. Recuperado de https://ceice.gva.es/es/web/centros-docentes/e.s.o.
- Consellería de Política Territorial, Obras Públicas y Movilidad de la Generalitat Valenciana (2021). Estrategia Territorial de la Comunitat Valenciana 2030. Recuperado de https://politicaterritorial.gva.es/es/web/planificacionterritorial-e-infraestructura-verde/estrategia-territorial-de-la-comunitatvalenciana-77496
- Curiel-Marín, E. y Olmedo, E.M. (2019). Definiendo el área de didáctica de las ciencias sociales mediante entrevistas a los expertos españoles en el área: la importancia de la complementariedad metodológica en evaluación de la investigación y en cienciometría. Publicaciones, 49(2), 255-271. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i2.11347
- D´Angelo, M.L. y Lossio, O. (2011). Innovar en la enseñanza de geografía rural en la escuela secundaria: propuesta de desarrollo profesional docente. Revista Geográfica de América Central, II Semestre, 1-12. Recuperado de https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2733
- Domingo, L. (2020). Escola rural i territori: uma simbiosi clau. Temps d´Educació, 59, 7- 9. Recuperado de https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/379373
- Domingo, L. y Boix, R. (2019). Escuela graduada y escuela multigrado: una dicotomía a superar en el siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 496, 84-89. Recuperado de http://hdl.handle.net/11162/188585
- Estepa, J. y García Pérez, F. F. (2021). El modelo del profesor investigador en el aula del proyecto IRES. Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 100, 22-28.
- García Perales, R. (2018). Design and construction of an evaluation instrument of mathematical competence: Practical applicability of an expert assessment. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 26(99). https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601263
- García-Prieto, F. J., Álvarez, C. y Pozuelos, F. J. (2021). ¿Difiere la dinámica de enseñanza de las escuelas rurales del norte y sur de España? Propensión, contrastes y similitudes. Educatio Siglo XXI, 39(3), 11–36. https://doi.org/10.6018/edu-catio.420581
- García-Prieto, F.J., Pozuelos, F. y Álvarez, C. (2017). Uso de los libros de texto en la educación rural en España. Sinéctica, 49, 01-18. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/998/99854580009/html/
- García-Yepes, K. (2020). Papel del docente y de la escuela en el fortalecimiento de los Proyectos de Vida Alternativos (PVA). Revista Colombiana de Educación, 1(79). https://doi.org/10.17227/rce.num79-7453
- García, F. J., Leiva, J. J., Espíndola E. y Piccoli, F. A. (2021). Inclusión social de mujeres rurales a través de programas de alfabetización digital para el empleo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 15-25. https://doi.org/10.5209/rced.67590
- Gómez, C. J., Souto, X. M. y Miralles, P. (2021). Enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía democrática. Estudios en homenaje al profesor Ramón López Facal. Octaedro.
- Guerrero, C., López-García, A. y Monteagudo, J. (2019). Desarrollo del pensamiento histórico en las aulas a través de un programa formativo para Enseñanza Secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 81-93. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.363911
- Guimarães, J. L. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: realidad, retos y perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 175-190. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539
- Guzmán, A. M., Torres, G., Ferrer, Y. y De la Hoz, S. M. (2021). Transposición didáctica y la perspectiva crítica de Pablo Freire. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 13, 168-176. https://doi.org/10.5281/zenodo.4395248
- Hermi, M. (2017). El análisis del territorio desde una ‘totalidad dialéctica’. Más allá de la dicotomía ciudad-campo, de un ‘par dialéctico’ o de una ‘urbanidad rural’. Espaço o Economia, 10. Recuperado de http://journals.openedition.org/espacoeconomia/2981
- Hillyard, S. y Bagley, C. (2015). Community strikes back? Belonging and exclusion in rural English villages in networked times. International Journal of Inclusive Education, 19(7), 748-758. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2014.964569
- Hudacs, A. (2020). An examination of college persistence factors for students from different rural communities: A multilevel analysis. Journal of Research in Rural Education, 36(2). https://doi.org/10.26209/jrre3602
- Hudault, J. (2011). La protección jurídica del territorio rural. En E. Muñiz (coord.), Un marco jurídico para un medio rural sostenible (pp. 71-80). Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.
- Levstik, L. y Tyson, C. (2008). Handbook of Research in Social Studies Education. Routledge.
- Li, Y., Zhang, X., Dai, D. Y. y Hu, W. (2021). Curriculum Innovation in Times of the COVID-19 Pandemic: The Thinking-Based Instruction Theory and Its Application. Frontiers in Psychology, 12, 601-607. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.601607
- Lockie, S., Lawrence, G. y Cheshire, L. (2006). Reconfiguring Rural Resource Governance: The Legacy of Neo-Liberalism in Australia. In P. Cloke, T. Marsden y P.H. Mooney (Eds.), The Handbook of Rural Studies (pp. 29-43). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781848608016.n3
- Maestro, P. (2000). ¿Historia o ciencias sociales? Iber. Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 25, 91-11.
- Miró-Miró, D., Coiduras, J. y Molina-Luque, F. (2021). Aprendizaje-Servicio y Formación Inicial Docente: una relación transformadora entre Escuela Rural y Universidad para la promoción de las tecnologías digitales. Revista Complutense de Educación, 32(4), 593-603. https://doi.org/10.5209/rced.70859
- Molina, L. E. y Mesa, F. Y. (2018). Las TIC en Escuelas Rurales: realidades y proyección para la Integración. Praxis & Saber, 9(21), 75-98. https://doi.org/10.19053/22160159.v9.n21.2018.8924
- Molinero, F. y Alario, M. (2022). Una mirada geográfica a la España rural. REVIVES. Monarca, H. (2018). Calidad de la educación en Iberoamérica: discursos, políticas y
- prácticas. Dykinson. Moreno, E., Martín, M. y Padilla, M.T. (1999). La investigación-acción colaborativa: ¿un eslogan o una necesidad? XXI. Revista de Educación, 1, 177-189. Morón, M.C. y Morón, H. (2019). El tratamiento del Medio Rural en el Currículum Oficial de Secundaria en la Última Década. En X. C. Macía, F. X. Armas y F. Rodríguez (Eds.), La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información. Nuevos desafíos en la educación geográfica (pp. 896-906). Andavira Editora.
- Moscovici, S. (2019). Trois présupposés sur les représentations sociales. In N. Kalampalikis (Ed.), Psychologie des représentations sociales (pp. 9-16). Editions des Archives contemporaines.
- Muñoz, I. (2012). La ruralidad: análisis de las representaciones del profesorado y propuesta para una enseñanza aprendizaje del compromiso con la ruralidad, aplicada en la región de Maule (Chile). (Tesis doctoral inédita). Universitat Autònoma de Barcelona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/285158#page=1
- Núñez, C. G., González, B., Peña, M. A. y Ascorra, P. E. (2022). Análisis de facilitadores y barreras en educación rural en Chile: inclusión en un país segregado. Athenea Digital, 22(2), e2654. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2654
- O´Siochru, C., Norton, L., Pilkington, R., Parr, E., Anderson, B. y Maslen, J. (2021). Active learning: how can you contribute to a collaborative action pedagogical research process? Educational Action Research, 29(2), 191-205. https://doi.org/10.1080/09650792.2020.1850495
- Öhrn, E. y Beach, D. (2019). Young people’s life and schooling in rural areas. Tufnell. Palacios, N. y Reedy, A. K. (2022). Teaching practicums as an ideal setting for the development of teachers-in-training. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la Antigua Revista de Escuelas Normales, 36 (97), 243-264. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.89267
- Pedraza, M. (2013). La Investigación-Acción como vía de desarrollo profesional en el profesorado de Educación Física en la escuela rural. Apunts. Educación física y deportes, 1(111), 87. Recuperado de https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/268171
- Pérez, A. I., Soto, E. y Serván, M.J. (2010). Participatory action research and reconstruction of teachers' practical thinking: lesson studies and central reflection. An experience in Spain. Educational Action Research, 18(1), 73-87. https://doi.org/10.1080/09650790903484533
- Price, A., Eppley, K. y Biddle, C. (2021). The Bloomsbury Handbook of Rural Education in the United States. Bloomsbury Handbooks.
- Rodríguez, J., Marín, D., López, S. y Castro, M. M. (2023). Tecnología y Escuela Rural: Avances y Brechas. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 21(3), 139–157. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.3.008
- Rodríguez, M. A. (2021). Una forma diferente de educar a través de la ciudad, el proyecto ¡Nosotros Proponemos! Universidad de Castilla-la Mancha.
- Ruiz, A. R., Tula, A. F. y Molinero, F. (2017). La enseñanza de la geografía rural en los estudios universitarios de grado en España: temáticas clave, organización y metodologías de trabajo actuales. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, XXII, 1198. Recuperado de http://www.ub.edu/geocrit/b3w1198.pdf
- Salcedo, D. y Cuevas, M. (2022). Análisis de la Actualidad de la Red de Formación Permanente del Profesorado en España. Percepción y Forma de Participación en Actividades Formativas a través de los Agentes Implicados. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 227–248. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.22661
- Sammut, G., Andreouli, E., Gaskell, G., y Valsiner, J. (2015). Social representations: a revolutionary paradigm? In G. Sammut, E. Andreouli, G. Gaskell y J. Valsiner (Eds.), Cambridge Handbook of Social Representations (pp. 3-11). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107323650.003
- San Pedro, B. y López, I. (2017). El profesorado de ciencias sociales en contextos rurales de Asturias: concepciones y uso de recursos educativos. Aula Abierta, 45, 33-40. https://doi.org/10.17811/rifie.45.2017.33-40
- Sanahuja, A., Moliner, L. y Benet, A. (2020). Análisis de Prácticas Inclusivas de Aula desde la Investigación-Acción Participativa. Reflexiones de una Comunidad Educativa. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(1), 125– 143. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.006
- Santamaría, R. (2020). La escuela rural. En A. Blanco, A. Chueca, J.A. López-Ruiz y S. Mora (coords.), Informe España 2020 (pp. 219-290). Universidad Pontificia de Comillas.
- Simmons, M., McDermott, M., Eaton, S.E., Brown, B. y Jacobsen, M. (2021). Reflection as pedagogy in action research. Educational Action Research, 29 (2), 245-258. https://doi.org/10.1080/09650792.2021.1886960
- Sobrinho, M. y Diniz, A. (2019). Representações sociais, sens pratique, poder simbólico e o processo de construção do ser docente. Arxius de Sociologia, 41, 43-64.
- Tonini, I. M., Claudino, S. y Souto, X. M. (2015). Manuais escolares de Geografia de Brasil, Espanha e Portugal: quais as inovações didáticas para o ensino de Geografia? En R. Sebastiá y E. Mª Tonda (Coords.), Investigar para innovar en la enseñanza de la Geografía (pp.191-205). CEE Limencop.
- Wei, C A., Brown, M. y Wagner, M. (2018). Pursuing the promise of case studies for sustainability and environmental education: converging initiatives. Case Studies in the Environment 2(1), 1–8. https://doi.org/10.1525/cse. 2018.001065
- Wells, N. y Evans, G. (2003). Nearby nature. A buffer of life stress among rural children. Environment and Behaviour, 35(3), 311-330. https://doi.org/10.1177/0013916503035003001
- Williams, R. (2001). El campo y la ciudad. Paidós.