Lineamientos curriculares para enfrentar el acoso virtual desde la responsabilidad social universitaria en Perú, Chile y España

  1. Romani-Miranda, Úrsula Isabel 1
  2. Villasante-Rivera, Estanislao Raúl 1
  3. Rivera-Muñoz, Jorge Leoncio 2
  4. Cea Córdova , Rodrigo 3
  5. Suárez Guerrero, Cristóbal Nico 4
  1. 1 Universidad Ricardo Palma, Perú
  2. 2 Universidad Nacional Mayor de San Marcos
    info

    Universidad Nacional Mayor de San Marcos

    Lima, Perú

    ROR https://ror.org/006vs7897

  3. 3 Universidad de Concepción de Chile
  4. 4 Universidad de Valencia- España
Journal:
Igobernanza

ISSN: 2617-619X

Year of publication: 2023

Issue Title: Competencia digital y formación docente

Volume: 6

Issue: 24

Pages: 261-268

Type: Article

DOI: 10.47865/IGOB.VOL6.N24.2023.315 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Igobernanza

Abstract

The investigation focused on gathering and analyzing data from the Faculty of Philosophy and Educational Sciences at the University of Valencia in Spain, the Faculty of Education at the University of Concepción in Chile, and the Faculty of Economic and Business Sciences at the University Ricardo Palma. The main goal was to scrutinize the curricular guidelines for university social responsibility and the virtual harassment phenomenon. The researchers conducted the study by designing ad hoc matrices and instruments, with virtual meetings facilitating the process. The adopted non-experimental methodology aimed to collect information for a quantitative comparative analysis. A non-probabilistic sample was chosen due to the challenges in identifying appropriate participants across the three university institutions. The descriptive comparative analysis served as the methodological core, with the analysis unit focusing on management, faculty, students, and the committees for university social responsibility. The deployment of questionnaires uncovered the perceptions within the university community. The findings enabled an evaluation of the curricular guidelines' effectiveness in addressing virtual harassment and promoting university social responsibility, suggesting enhancements and organizing academic activities to embed these themes into undergraduate curricula transversally.

Bibliographic References

  • Consejo Nacional de Política. (2017). Feminicidios en el Perú. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos del Perú. Ministerio de Justicia y Derechos Humanos
  • Fileborn, B. (2017). Justice 2.0: Street harassment victims’ use of social media and online activism as sites of informal justice. British journal of criminology, 57(6), 1482-1501. https://doi.org/10.1093/bjc/azw093
  • Flores, P., & Browne, R. (2017). Young people and patriarchy in the ICT society: A reflection from the symbolic gender violence of social networks. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud,15(1),147-160. https://doi.org/1011600/1692715x1510804082016
  • Galindo, A. E. Q. (2021). El feminicidio en el Perú. Ñawparisun-Revista de Investigación Científica, 3(2).
  • Marín-Balcázar, S., & Guamán, M. P. G. (2022). Una revisión sistemática de la literatura acerca de modelos, programas y estrategias de intervención sobre el acoso y el ciberacoso. Maskana, 13(2), 21-33. https://doi.org/10.18537/mskn.13.02.03
  • Pertuz, S. (2014). Concepciones curriculares del Programa de Nutrición y Dietética en la Universidad Nacional de Colombia (1965-2013). Rev Fac Med, 62(1), 101-114. Doi http://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v62n3sup.38114
  • Quezada, M. T., Carrillo Navarro, J. C., & Lucio López, L. A. (2015). Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios: el lado oscuro de las redes sociales. Innovación educativa (México, DF), 15(68), 33-47. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-
  • Quispe, M., Curro, O., Córdova, M., Pastor, N., Puza, G., y Oyola, A. (2018). Violencia extrema contra la mujer y feminicidio en el Perú. Revista Cubana de Salud Pública, 44(2), 278–294. https://www.scielosp.org/article/rcsp/2018.v44n2/278294/es/#
  • Quispe-García, M. (2022). Violencia contra la mujer en el Perú. Mount Scopus Journal, 2(2), 5-6
  • Rincón, C.I., Stolle, A. y Rodríguez, C. (2014). El potencial de la corresponsabilidad en el ámbito universitario: una experiencia de trabajo colaborativo desde la biblioteca para la formación en la prevención de la violencia de género. Anales de Documentación, 17 (2), 1-15. Doi https://doi.org/10.6018/analesdoc.17.2.200211
  • Rivas, M. M., Roldán, P. C., Gimeno, M. M., & Díaz, A. P. (2015). Violencia de pareja online y offline en la adolescencia: el rol de la soledad y del género. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (9), 85-97. https://doi.org/10.4995/reinad.2015.3898
  • Romani, U. (2021). Lineamientos curriculares para enfrentar el acoso en línea hacia la mujer en el marco de la responsabilidad social universitaria [ Grado de maestría]. Pontificia Universidad Católica del Perú. Grado de maestría. https://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/handle/20.500.12404/21228
  • Vallaeys, F. y Rodríguez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social universitaria. aproximación a las preferencias conceptuales de los universitarios. Educación XX1. 22.1, 2019, 93-116. DOI:10.5944/educXX1.19442.
  • Wagner, A. (2022). Retos filosóficos de las sociedades digitales: esbozo de un enfoque sistémico. Dilemata, (38), 13-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8493166