La escritura creativa en las aulas de educación superiornuevos escenarios de aprendizaje

  1. Pozo-Sánchez, Begoña 1
  2. Haba-Osca, Julia 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
Quaderns de filologia. Estudis literaris

ISSN: 1135-4178

Année de publication: 2023

Titre de la publication: LA ESCRITURA CREATIVA EN LAS AULAS DE EDUCACIÓN SUPERIOR: NUEVOS ESCENARIOS DE APRENDIZAJE

Número: 28

Pages: 9-20

Type: Article

DOI: 10.7203/QDFED.28.27958 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Quaderns de filologia. Estudis literaris

Résumé

El present volum de Quaderns de Filologia – Estudis literaris (2023) pretén donar compte de la importància que progressivament ha anat adquirint l'escriptura creativa dins de l'espai d'educació superior en diferents disciplines, així com en nombroses universitats tant nacionals com estrangeres. El fet d'abordar al llarg d'estes pàgines diferents qüestions relacionades amb els processos d'aprenentatge vehiculats a través de les eines que proporciona l'escriptura creativa a l'aula, permet a qui s'acoste a estos textos ser partícip tant de la seua evolució com de la seua implantació en diferents àmbits de coneixement i també en diversos nivells. 

Références bibliographiques

  • Aguirre-Romero, Almudena. 2019. Escritura Creativa y nuevas tecnologías: el uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza de la escritura creativa en el sistema educativo norteamericano. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.
  • Bain, Ken. 2006. Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: PUV.
  • Benedito-Casanova, Antonio. 2021. Modelos de aprendizaje en la formación investigadora. En Haba-Osca, Julia & Castelló-Cogollos, Rafael (eds.) Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global. Combatir las desigualdades sociales a través de la competencia investigadora del estudiantado. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Biesta, Gert. 2013. Interrupting the Politics of Learning. Power and Education 5(1): 4-15.
  • Biesta, Gert. 2016. The Rediscovery of Teaching: On Robot Vacuum Cleaners, Non-Egological Education and the Limits of the Hermeneutical World View. Educational Philosophy and Theory 48(4): 374-392.
  • Bourdieu, Pierre. 2012. Intelectuales, política y poder. Buenos Aires: Eudeba.
  • de la Herrán Gascón, Agustín. 2004. El autoconocimiento como eje de la formación. Revista Complutense de Educación 15(1): 11-50.
  • de Juanas Olivas, Ángel. 2010. Contemplando Bolonia: una década de acontecimientos en la formación del Espacio Europeo de Educación Superior de Educación, núm. 12: 69-91.
  • Doolitle, Peter. 2014. Complex Constructivism: A Theoretical Model of Complexity and Cognition. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 26(3): 485-498.
  • Doolitle, Peter & Hicks, David. 2003. Constructivisim as a Theoretical Foundation for the Use of Technology in Social Studies. Theory and Research in Social Education 31(1): 72-104.
  • García Roca, Anastasio. 2021. The SCP Foundation’s role in the development of academic literacy and the promotion of reading and creative writing. Revista Publicaciones 51(1): 29-42.
  • Haba-Osca, Julia. 2022. Una década de Educación para el Desarrollo y Ciudadanía Global en Crítica Práctica Literaria de la Universitat de València. En Urrutia, Ana; Idoiaga, Nahia; Gezuraga, Monike; Berasategi, Naiara; Alonso, Israel, & Romero, Asier (coords.) Innovación educativa en Enseñanza Superior. Bilbao: Universidad de País Vasco / Euskal Herriko Univertsitatea.
  • Haba-Osca, Julia; González-Sala, Francisco, & Martínez-Carrasco, Robert. 2019. Towards critical-reflexive agency: introducing the 2030 Agenda through engaged Pedagogy in Higher Education. EDULEARN19 Conference Proceedings, 7267-7272.
  • Haba-Osca, Julia, & Zaragoza-Ninet, Gora. 2021. La literatura inglesa como vehículo para despatriarcalizar el conocimiento en los estudios de grado. En Cotán-Fer- nández, Almudena & Ruiz-Sánchez, José Carlos (coord.) Muros de discriminación y exclusión en la construcción de identidades: la mirada de las Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson, 675-696.
  • Halász, Gábor & Michel, Alain. 2011. Key Competences in Europe: Interpretation, Policy Formulation and Implementation. European Journal of Education 46(3): 289-306.
  • Martínez-Carrasco, Robert; Haba-Osca, Julia & González-Sala, Francisco. 2020. Enhancing metacognitive awareness in Higher Education: the role of engaged pedagogy in the 2030 Agenda. 14th International Technology. Education and Development Proceedings: 7864-7872. doi: 10.21125/inted.2020.2139
  • Mazzara, Giampaolo. 2003. Parole che nascono libere. La scrittura creativa per la crescita e la terapia. Milán: FrancoAngeli.
  • Melao, Dulce Helena. 2020. Reading and writing in higher education: reconstructing pathways to academic literacies. Letras de Hoje-Estudos e Debates em Linguistica Literatura e Lingua Portuguesa 54(2): 172-180.
  • Moncusí, Albert. 2021. Prólogo. En Haba-Osca, Julia & Castelló-Cogollos, Rafael (eds.) Educación para el Desarrollo y la Ciudadanía Global. Combatir las desigualdades sociales a través de la competencia investigadora del estudiantado. Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Montilla-Narváez, Raxson. 2021. Didáctica de la escritura creativa. Ingeniería Investigación y Desarrollo 20(2): 76-92.
  • Occhipinti, Giovanni. 2003. Metodologia e didattica della scrittura creativa. Come programmare strategie del fantastico. Catanzaro: Rubbettino editore.
  • Palupi, Bening Sri; Subiyantoro, Slamet; Triyanto, Triyanto, & Rukayah, Rukayah. 2020. Creative-Thinking Skills in Explanatory Writing Skills Viewed from Learning Behaviour: A Mixed Method Case Study. International Journal of Emerging Technologies in Learning 15(1): 200-212.
  • Pennebaker, James & Evans, John. 2014. Expressive Writing. Words that Heal. Ydill Arbor, inc.
  • Ramirez, Gerardo & Beilock L. Sian. 2011. Writing About Testing Worries Boosts Exam Performance in the Classroom. Science 331(6014): 211-213.
  • Ten Peze, Anouk; Janseen, Tanja; Rijlaarsdam, Gert, & Van Weijen, Daphne. 2021. Writing Creative and argumentative texts: what’s the difference? Exploring how task type affects students’ writing behaviour and performance. L1 Educational Studies in Language and Literature 21(11).
  • Travagin, Gabriele; Margola, Davide, & Revenson, Tracey. 2015. How effective are expressive writing interventions for adolescents? A meta-analytic review. Clinical Psychological Review 35: 42-55.
  • Turkben, Tuncay. 2019. The Effects of Creative Writing Practices on the Writing Skills of Students Learning Turkish as a Second Language. Eurasian Journal of Educational Research 83: 183-208.