Una eina per a l’escriptura extensiva i l’argumentacióel diari de lectura

  1. Jordi Oviedo Seguer 1
  1. 1 Universitat Catòlica de València Sant Vicent Màrtir
Revista:
Ítaca: Revista de Filología

ISSN: 2172-5500

Año de publicación: 2015

Título del ejemplar: Dossier: L’ensenyament de la literatura (i de la llengua): noves perspectives, nous reptes

Número: 6

Páginas: 155-173

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/ITACA2015.6.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Ítaca: Revista de Filología

Resumen

L’article versa sobre les possibilitats de treball de l’escriptura a Batxillerat a partir d’una seqüència didàctica per a l’elaboració d’un diari de lectura, que és un document produït pels alumnes a partir del que els suggereix la lectura d’una obra literària. Tot revisant les bases pedagògiques de la didàctica actual del català quant al procés d’escriptura i el valor de l’argumentació i de la reflexió en l’àmbit educatiu, es pretén que el llibre es convertisca en un estímul per a la creativitat i possibilite l’escriptura extensiva. Així doncs, l’obra literària deixa de ser un element de lectura superficial i pren un caràcter dialògic. El lector esdevé alhora escriptor i, com a tal, s’enfronta a les dificultats i moments de gaudi que aquest fet implica.

Referencias bibliográficas

  • Besa, Josep (2004): «El diari de lectura. Una activitat d’escriptura extensiva a Filologia.», en 3r Congreso Internacional Docencia Universitaria e Innovación [Recurs electrònic], Girona, Facultat de Lletres, Universitat de Girona.
  • Bräuer, Gerd (2013): «The challenge of reflective writing as a chance for deep learning», en On reflection, 25, p. 19-27.
  • Breton, Philipe (2014): La argumentación en la comunicación, Barcelona, Editorial UOC.
  • Carrillo, Isabel (2001): «Dibujar espacios de pensamiento y diálogo», en Cuadernos de pedagogía. Dossier “El diario escolar”, 305, p. 50-55.
  • Cassany, D. (1993): Ensenyar llengua, Barcelona, Graó.
  • Cassany, D. (1997): «L’escriptura extensiva. Com desenvolupar hàbits de redacció», en PUJALS, Gemma & Eduard SANAHUJA (coord.) Saber de lletra V. Recursos i materials de suport per a la Reforma a l’Àrea de Llenguatge, Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, Universitat de Barcelona, p. 21-45.
  • Cassany, D. 2006): «Análisis de una práctica letrada electrónica», Páginas de guarda, 2, p. 99-112.
  • Castellano, Margarida (2014): «Alfabetització visual i desenvolupament de continguts curriculars mitjançant l’àlbum il·lustrat», en MONAR, Maite (coord.) Com triomfar amb les TIC en la promoció lectora, Algemesí, Andana, p. 116-128.
  • Comunidades de Aprendizaje (2015): «Tertulias dialógicas», Comunidades de Aprendizaje. School as “Learning Communities” [En línia: <http://utopiadream.info/ca/actuaciones-deexito/tertulias-literarias-dialogicas>. Data de consulta: març de 2015]
  • Cucarella, Toni (2003): Quina lenta agonia la dels ametlers perduts, València, Ed. Tres i Quatre.
  • Dahl, Roald, (2006): Boy (relatos de infancia), Alfaguara, Madrid.
  • Dolz, Joaquín (1994): «Seqüències didàctiques i ensenyament de la llengua: més enllà dels projectes de lectura i d’escriptura», en Articles: Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, 2, p. 21-34.
  • Duran, Teresa (2007): Àlbums i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants, Barcelona, Rosa Sensat.
  • Frank, Anna (2007): Diari d’Anna Frank, Barcelona, Penguin Random House.
  • Freinet, Célestine (1974): El diari escolar, Barcelona, Laia.
  • Freinet, Célestine (1978): El método natural de lectura, Barcelona, Laia.
  • Galeano, Eduardo (1989): El libro de los abrazos, Madrid, Siglo XXI.
  • Holly, Mary Louis (1989): Writting to Grow. Keeping a personalprofessional Journal, Portsmouth, New Hampshire, Heinemann.
  • Labrado, Víctor (2010): La mestra, Alzira, Bromera.
  • Monar, Maite (coord.) (2014): Com triomfar amb les TIC en la promoció lectora, Algemesí, Andana.
  • Ríos, Isabel & Vicent Salvador (2008): L’ensenyament del discurs escrit, Alzira, València, Bromera, Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
  • Zabalza, Miguel Ángel (2011): Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional, Madrid, Narcea.
  • Zayas, Felipe (2011): «Leer para escribir, escribir para leer», en Centro Virtual Leer.es, Ministerio de Educación. [En línia: <http://leer.es/documents/235507/242734/art_prof_ep_eso_le erparaescribir_felipezayas2.pdf/c7217216-7a82-486d-b40c6090ef63e15c>. Data de consulta: març de 2015]