Una eina per a l’escriptura extensiva i l’argumentacióel diari de lectura

  1. Jordi Oviedo Seguer 1
  1. 1 Universitat Catòlica de València Sant Vicent Màrtir
Journal:
Ítaca: Revista de Filología

ISSN: 2172-5500

Year of publication: 2015

Issue Title: Dossier: L’ensenyament de la literatura (i de la llengua): noves perspectives, nous reptes

Issue: 6

Pages: 155-173

Type: Article

DOI: 10.14198/ITACA2015.6.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Ítaca: Revista de Filología

Abstract

This paper offers a teaching sequence to improve writing at secondary school through a reader diary, that is, a document produced by students from the reading of a suggested literary work. Reviewing the pedagogical basis of the current Catalan teaching regarding the writing process and the value of the argument and thought in education, it is intended that the book becomes a stimulus for creativity and make possible writing extensively. Thus, the literary reading is not considered a superficial activity any more, but takes a dialogic nature. The reader becomes a writer and, as such, faces the difficulties and the moments of enjoyment that this implies.

Bibliographic References

  • Besa, Josep (2004): «El diari de lectura. Una activitat d’escriptura extensiva a Filologia.», en 3r Congreso Internacional Docencia Universitaria e Innovación [Recurs electrònic], Girona, Facultat de Lletres, Universitat de Girona.
  • Bräuer, Gerd (2013): «The challenge of reflective writing as a chance for deep learning», en On reflection, 25, p. 19-27.
  • Breton, Philipe (2014): La argumentación en la comunicación, Barcelona, Editorial UOC.
  • Carrillo, Isabel (2001): «Dibujar espacios de pensamiento y diálogo», en Cuadernos de pedagogía. Dossier “El diario escolar”, 305, p. 50-55.
  • Cassany, D. (1993): Ensenyar llengua, Barcelona, Graó.
  • Cassany, D. (1997): «L’escriptura extensiva. Com desenvolupar hàbits de redacció», en PUJALS, Gemma & Eduard SANAHUJA (coord.) Saber de lletra V. Recursos i materials de suport per a la Reforma a l’Àrea de Llenguatge, Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura, Universitat de Barcelona, p. 21-45.
  • Cassany, D. 2006): «Análisis de una práctica letrada electrónica», Páginas de guarda, 2, p. 99-112.
  • Castellano, Margarida (2014): «Alfabetització visual i desenvolupament de continguts curriculars mitjançant l’àlbum il·lustrat», en MONAR, Maite (coord.) Com triomfar amb les TIC en la promoció lectora, Algemesí, Andana, p. 116-128.
  • Comunidades de Aprendizaje (2015): «Tertulias dialógicas», Comunidades de Aprendizaje. School as “Learning Communities” [En línia: <http://utopiadream.info/ca/actuaciones-deexito/tertulias-literarias-dialogicas>. Data de consulta: març de 2015]
  • Cucarella, Toni (2003): Quina lenta agonia la dels ametlers perduts, València, Ed. Tres i Quatre.
  • Dahl, Roald, (2006): Boy (relatos de infancia), Alfaguara, Madrid.
  • Dolz, Joaquín (1994): «Seqüències didàctiques i ensenyament de la llengua: més enllà dels projectes de lectura i d’escriptura», en Articles: Revista de didàctica de la llengua i de la literatura, 2, p. 21-34.
  • Duran, Teresa (2007): Àlbums i altres lectures. Anàlisi dels llibres per a infants, Barcelona, Rosa Sensat.
  • Frank, Anna (2007): Diari d’Anna Frank, Barcelona, Penguin Random House.
  • Freinet, Célestine (1974): El diari escolar, Barcelona, Laia.
  • Freinet, Célestine (1978): El método natural de lectura, Barcelona, Laia.
  • Galeano, Eduardo (1989): El libro de los abrazos, Madrid, Siglo XXI.
  • Holly, Mary Louis (1989): Writting to Grow. Keeping a personalprofessional Journal, Portsmouth, New Hampshire, Heinemann.
  • Labrado, Víctor (2010): La mestra, Alzira, Bromera.
  • Monar, Maite (coord.) (2014): Com triomfar amb les TIC en la promoció lectora, Algemesí, Andana.
  • Ríos, Isabel & Vicent Salvador (2008): L’ensenyament del discurs escrit, Alzira, València, Bromera, Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana.
  • Zabalza, Miguel Ángel (2011): Diarios de clase. Un instrumento de investigación y desarrollo profesional, Madrid, Narcea.
  • Zayas, Felipe (2011): «Leer para escribir, escribir para leer», en Centro Virtual Leer.es, Ministerio de Educación. [En línia: <http://leer.es/documents/235507/242734/art_prof_ep_eso_le erparaescribir_felipezayas2.pdf/c7217216-7a82-486d-b40c6090ef63e15c>. Data de consulta: març de 2015]