¿Qué dice el profesorado sobre el uso educativo de los móviles?
ISSN: 0210-0630, 2386-6322
Año de publicación: 2023
Número: 547
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Cuadernos de pedagogía
Resumen
Thanks to a research developed in different Spanish autonomous communities in the framework of the US’MOV Project (2020-2023) «Young people and cellphones in the classroom. Discourses and dynamics of prohibition, promotion and indetermination», this paper aims to present the symbolic world with which teachers, from their contextual complexity and from their perspective, conceive the mobile and adolescent relationship. Given the uniqueness of this teachers» vision, it is necessary to take it into account in educational policies and practices with technology.
Referencias bibliográficas
- Floridi, L. (ed.) (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer Nature.
- Freitas Cortina, A., Rappoport, S., Solana Domínguez, I. y Paredes Labra, J. (2022). Discursos sobre los problemas generados por el uso de los teléfonos móviles y el acoso escolar en los centros educativos de Madrid. REIDOCREA, 11(55), 637-648. https://doi.org/10.30827/Digibug.77647
- Mateu-Luján, B., Giró-Gràcia, X., Blanco-García, M. M. y Paredes-Labra, J. (2023). Posicionamiento de los medios de comunicación tradicionales respecto al uso educativo de los móviles en educación secundaria. Educación XX1, 26(1), 303-325. https://doi.org/10.5944/educxx1.33158
- Patino, B. (2020). La civilización de la memoria de pez. Alianza Editorial.
- Pozos-Pérez, K., Herrera-Urizar, G., Rivera-Vargas, P. & Alonso-Cano, C. (2022). Use of Mobile Phones in Classrooms and Digitalisation of Educational Centres in Barcelona. Education Sciences, 13(21), 1-14. https://doi.org/10.3390/educsci13010021
- Suárez-Guerrero, C., Lloret-Catalá, C. & Mengual-Andrés, S. (2016). Teachers» perceptions of the digital transformation of the classroom through the use of tablets: A study in Spain. Comunicar, 49, 81-89. https://doi.org/10.3916/C49-2016-08
- Sung, Y. T., Chang, K. E. & Liu, T. C. (2016). The effects of integrating mobile devices with teaching and learning on students» learning performance: A meta-analysis and research synthesis. Computers & Education, 94, 252-275. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.008
- Tondeur, J. (2020). Teachers» pedagogical beliefs and technology use. In M. Peters. (ed.), Encyclopedia of Teacher Education (pp. 1-5). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-1179-6_111-1
- Williams, J. (2021). Clics contra la humanidad. Libertad y resistencia en la era de la distracción tecnológica. Gatopardo ediciones.
- Yang, Z., Asbury, K. & Griffiths, M. D. (2021). «A cancer in the minds of youth?» A qualitative study of problematic smartphone use among undergraduate students. International Journal of Mental Health and Addiction, 19, 934-946. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00204-z