Cómo progresar en nuestras actividades docentes según el Marco de Desarrollo Académico Docente (MDAD)

  1. Esther de Ves Cuenca 1
  2. Xaro Benavent García 1
  3. Mercedes Marqués Andrés 2
  4. Vicente Cerverón-Lleó 1
  5. Miguel García-Pineda 1
  6. María Asuncion Castaño Álvarez 2
  7. Isaías Salvador Sanmartín Santos 3
  8. José Manuel Claver Iborra 1
  9. Carlos Pérez Conde 1
  10. Ariadna Fuertes Seder 1
  11. Ricardo Ferrís Castell 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universitat Jaume I
    info

    Universitat Jaume I

    Castelló de la Plana, España

    ROR https://ror.org/02ws1xc11

  3. 3 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Revista:
Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI)
  1. Cruz Lemus, José Antonio (coord.)
  2. Medina Medina, Nuria (coord.)
  3. Rodríguez Fortiz, María José (coord.)

ISSN: 2531-0607

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Actas de las XXIX Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática. Granada, del 5 al 7 de julio de 2023

Número: 8

Pàgines: 121-128

Tipus: Article

Altres publicacions en: Actas de las Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI)

Resum

The Red Estatal de Docencia Universitaria, REDU, has proposed a framework for academic teaching development (MDAD) to describe what it is good university teaching. The MDAD proposes an advanced view of teaching, identifying key factors and practices to improve student learning. The aim of this paper is to review from this perspective a set of learning activities and their evaluation methods, to know how our teaching is performed under the MDAD lens, as well as what aspects we can improve. To this end, a selfassessment questionnaire was developed and answered by the members of the educational innovation group. The results show that we conduct active learning and formative assessment activities that are aligned with certain descriptors of the framework, while revealing two areas for improvement: deep learning and learning environments. Performing a self-analysis of our teaching practice based on the dimensions of the framework has helped us to reflect on our practice, find ways to guide future educational improvement projects and make a set of good practices visible, in addition to providing a self-assessment tool based on the MDAD.

Referències bibliogràfiques

  • Xaro Benavent, Esther de Ves, Mercedes Marqués, Vicente Cerverón, Asunción Castaño, Isaías Sanmartín, Miguel García-Pineda, Sandra Roger, Jesús López-Ballester, Carlos Pérez. Actividades de aprendizaje activo para una evaluación sostenible en el ámbito universitario. En Actas de las XXVIII Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de Informática, pp. 71-78. La Coruña 2022.
  • Miguel García-Pineda, Esther de Ves, M. Castaño, Sandra, Roger, Máximo Cobos, José Claver, Xaro Benavent, Miguel Arevalillo-Herráez, y Juan Gutiérrez-Aguado. Videos interactivos para mejorar el proceso enseñanza-aprendizaje en la generación YouTube. En Actas de las XXVI Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de Informática, pp. 353- 356. Valencia 2020.
  • Graham Gibbs y Claire Simpson. Condiciones para una evaluación continuada favorecedora del aprendizaje. Cuadernos de docencia universitaria. ICE de la Universitat de Barcelona y Ediciones Octaedro, 2009.
  • Mercedes Marqués Andrés y Reina Ferrández Berrueco. Investigación práctica en educación: investigación-acción. En Actas de las XVII Jornadas sobre Enseñanza Universitaria de la Informática, pp. 337-343. Sevilla 2011.
  • Eric Mazur. Peer instruction: Getting students to think in class. En American Institute of Physic(AIP) Conference proceedings, vol. 399, pp. 981–988, 1997.
  • Javier Paricio, Amparo Fernández e Idoia Fernández (eds.). Cartografía de la buena docencia universitaria: Un marco para el desarrollo del profesorado basado en la investigación. Narcea Ediciones, 2019. ISBN 9788427726147.
  • Héctor Ruiz Martín. ¿Cómo aprendemos? Una aproximación científica al aprendizaje y la enseñanza. Editorial Graó, 2020. ISBN 9788419958059.