Factores diferenciales en los itinerarios en Formación Profesionalun estudio longitudinal

  1. Míriam Abiétar López 1
  2. Joan Carles Bernad i Garcia 1
  3. Ana Isabel Córdoba Iñesta 1
  4. Elena Giménez Urraco 1
  5. Esperanza Meri Crespo 1
  6. Almudena Adelaida Navas Saurin 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2023

Issue: 401

Pages: 155-178

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2023-401-587 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

The study presented here is part of a national research project, which was continued at the regional level, focusing on the pathways of students at the initial level of Vocational Training (VET) and the intermediate). In this article we present a longitudinal study of the pathways of VET students in the regions of Valencia, which aims to identify the variables that allow us to differentiate between those who have completed their studies and those who are repeating them or have dropped out, considering socio-demographic variables, variables on their previous pathway, as well as the different dimensions of engagement. The research was conducted by passing questionnaires over three academic years, starting in 2016-2017. The results have been analysed using a Generalised Linear Model for the whole sample and, subsequently, the analysis is also presented for students at both levels, with the aim of being able to explain the differences between the three proposed pathways. The results indicate that those students who feel that they make an effort to do their schoolwork, who enjoy attending school, who value the good relationship they have with their peers, and who see their studies as a value for their professional future, are those who complete their VET studies, although there are some important differences in each of the subsamples. Finally, we highlight as a key factor for the completion of studies among VET students the importance of giving future meaning to the current training process.

Bibliographic References

  • Abiétar, M., & Navas, A. A. (2017). El sentido de la escolaridad obligatoria como transición o como fin. Profesorado: revista de currículum y formación del profesorado, 21(4), 75-94. https://doi.org/10.30827/ profesorado.v21i4.10046
  • Bernad, J.C., & Molpeceres, M.A. (2006). Discursos emergentes sobre la educación en los márgenes del sistema educativo. Revista de Educación, 341, 149-169.
  • Bourdieu, P. (2001, 2ª Ed.). Poder, derecho y clases sociales. Descleé de Brouwer.
  • Casal, J., García, M., Merino, R., & Quesada, M. (2006). Aportaciones teóricas y metodológicas a la sociología de la juventud desde la perspectiva de la transición. Papers (79), 21-48. https://doi.org/10.5565/rev/papers/ v79n0.798
  • Casal, J., Merino, R., & García, M. (2011). Pasado y futuro del estudio sobre la transición de los jóvenes. Papers, 96 (4), 1139-1162. https:// doi.org/10.5565/rev/papers/v96n4.167
  • Cerdà-Navarro, A., Salva-Mut, F., & Comas Forgas, R. (2019). A typology of students in intermediate vocational education and training programmes based on student engagement factors, sociodemographic characteristics, and intentions of dropping out. European Journal of Education. Research, development and policy, 54(4), 635-650. https:// doi.org/10.1111/ejed.12361
  • De Puelles, M. (1999). Educación e Ideología en la España contemporánea. Tecnos.
  • Garcia, M., Casal, J., Merino, R., & Sánchez, A. (2013). Itinerarios de abandono escolar y transiciones tras la Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Educación, 361, 65-94. https://doi. org/10.4438/1988-592X-RE-2011-361-135
  • Garcia, M., Sánchez-Gelabert, A., & Valls, O. (2022). Itinerarios educativos, trazabilidad y autopercepción de notas en las transiciones postobligatorias. Revista de Educación (396), 97-126. https://doi. org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-531
  • Garcia, M., & Valls, O. (2018). Trayectorias de permanencia y abandono educativo temprano: Análisis de secuencias y efectos de la crisis económica. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofia Sobre Adolescencia y Juventud, (8), 129-143.
  • González, MªT., & Bernárdez-Gómez, A. (2019). Elementos y aspectos del centro escolar y su relación con la desafección de los estudiantes. Revista de Investigación en Educación, 17(1), 5-19.
  • Instituto Nacional de Estadística (2019). Encuesta de transición educativaformativa e inserción laboral Año 2019. Nota de prensa. https://www. ine.es/prensa/etefil_2019.pdf
  • Jacovkis, J., Montes, A., & Manzano, M. (2020). Imaginando futuros distintos. Los efectos de la desigualdad sobre las transiciones hacia la educación secundaria posobligatoria en la ciudad de Barcelona. Papers, 105(2), 279-302. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2773
  • Ley Orgánica 3/2022 de ordenación e integración de la Formación Profesional. 1 de abril de 2022. Boletín Oficial del Estado No. 78.
  • Martínez, I., Bernad, J.C., Molpeceres, M.A., Abiétar, M., Navas, A., Marhuenda, F., & Giménez, E. (2015). Comprehensive education boundaries and remedies on the edges of the Spanish educational system. European educational Research Journal, 14 (3-4), 293-311. https://doi.org/10.1177/1474904115590043
  • Martínez, J. S., & Merino, R. (2011) Formación Profesional y desigualdad de oportunidades por clase social y género. Témpora: revista de historia y sociología de la educación, (14), 13-37.
  • Merino, R. (2013). Las sucesivas reformas de la formación profesional en España o la paradoja entre integración y segregación escolar. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 21(66). https://doi.org/10.14507/ epaa.v21n66.2013
  • Merino, R., García, M., Casal, J., & Sánchez, A. (2011). Itinerarios formativos y laborales de los jóvenes graduados en formación profesional. sobre algunos prejuicios en la formación profesional. Sociología del Trabajo, (72), 137-156.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (2021). Sistema estatal de indicadores de la educación 2021. https://www.educacionyfp.gob. es/dam/jcr:98edb864-c713-4d48-a842-f87464dc8aee/seie-2021.pdf
  • Navas, A. A., Abiétar, M., Bernad, J. C., Córdoba, A. I., Giménez, E., Meri, E., & Quintana, E. (2021). Implicación del estudiantado en Formación Profesional: análisis diferencial en la provincia de Valencia. Revista de Educación, 394, 189-213. https://doi.org/10.4438/1988-592XRE- 2021-394-505
  • Niemeyer, B., & Colley, H. (2015). Why do we need (another) special issue on gender and VET? Journal of Vocational Education & Training, 67(1), 1-10. https://doi.org/10.1080/13636820.2014.971498
  • Nylund, M., Rosvall, P. Å., Eiríksdóttir, E., Holm, A. S., Isopahkala-Bouret, U., Niemi, A. M., & Ragnarsdóttir, G. (2018). The academic–vocational divide in three Nordic countries: Implications for social class and gender. Education Inquiry, 9(1), 97-121. https://doi.org/10.1080/200 04508.2018.1424490
  • Reschly, A. L., & Christenson, S. L. (2012). Jingle, Jangle, and Conceptual Haziness: Evolution and Future Directions of the Engagement Construct. En S. L. Christenson, A. L. Reschly y C. Wylie (Eds.), Handbook of Research on Student Engagement (pp. 3-20). Springer.
  • Tarabini, A., & Curran, M. (2015). El efecto de la clase social en las decisiones educativas: un análisis de las oportunidades, creencias y deseos educativos de los jóvenes. Revista de Investigación en Educación, 13(1), 7-26.
  • Tarabini, A., Curran, M., Montes, A., & Parcerisa, Ll. (2019). Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school’s effect on educational success. Educational Studies, 45(2), 226-241. https://doi.org/10.1080/03055698.2018.1446327
  • Torrents, D., Merino, R., Garcia, M., & Valls, O. (2018). El peso del origen social y del centro escolar en la desigualdad de resultados al final de la escuela obligatoria. Papers, 103(1), 29-50. https://doi.org/10.5565/ rev/papers.2300
  • UNESCO (2015). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa