La figura del showrunner en la producción audiovisual españolarealidad o ficción. Análisis del proceso de producción de La Casa de Papel.

  1. Doñate Ventura, Joana 1
  2. Galán Cubillo, Esteban
  3. Marzal Felici, Javier 2
  1. 1 Doctora
  2. 2 Catedrático de la universitat Jaume I
Revista:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Comunicación, divulgación y representación mediática de la ciencia

Número: 27

Páginas: 263-288

Tipo: Artículo

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2023.VI27.15558 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Resumen

The appearance of streaming platforms brought with it a set of stylistic and structural changes that would usher in a new era of audiovisuals. The appearance of social media with the use of big data will place the viewer as the central axis in the creation of new content. With this, platforms will undertake a constant struggle for the viewer's attention, which will lead to the appearance of the figure of the showrunner as a long-term differentiating element for the creation of exclusive content. One of the most emblematic cases at the national level was the incorporation of Money Heist, an original production by Atresmedia, at the Netflix catalog. The relaunch by Netflix become in one of the most viewed non-English speaking fiction internationally. The objective of this research is to know the paradigm shift brought about by the new form of liquid television, setting Money Heist as a case study. Through this research, it will be possible to analyze the adaptation and environment of the figure of the showrunner in the creation process, as well as to know to what extent he is responsible for the success of the platforms.

Referencias bibliográficas

  • ABC (2020). La cuarentena dispara el consumo de plataformas hasta 45’6 horas semanales. https://cutt.ly/4RC7rIs
  • Barlovento Comunicación (2020). Informe Barlovento: Análisis de las OTT y TV de pago en España. https://cutt.ly/zRC7Q9O
  • Barlovento Comunicación (2022). Análisis de la industria televisiva-audiovisual 2022. https://barloventocomunicacion.es/wpcontent/uploads/2023/01/Informe-anual-2022_Barlovento-Comunicacion.pdf
  • Benioff, D., Weiss, D. B., Strauss, C., Doelger, F., Caulfield, B., y Martin, G.R.R. (Productores ejecutivos). (2011-2019). Game of Thrones [Serie de TV]. HBO.
  • Blakey, E. (2017). Showrunner as Auteur: Bridging the Culture/Economy binary in digital Hollywood. Open cultural studies, 1, 321-332. https://doi.org/10.1515/culture-2017-0029
  • Collins, S. (2018). Netflix’s bright future look a lot like television’s dim past. Deadspin. https://theconcourse.deadspin.com/netflixs-bright-future-looks-a-lot-like-television- sdim-1833056161
  • Doñate-Ventura, J. (2022). Producción original en Netflix España [Tesis doctoral no publicada]. Universitat Jaume I.
  • Fórmula TV (Desconocido). Audiencias de ‘La casa de papel’. https://www.formulatv.com/series/la-casa-de-papel/audiencias/
  • Gilligan, V., Johnson, M., y MacLaren, M. (Productores ejecutivos). (2008-2013). Breaking Bad [Serie de TV]. Sony Pictures Television.
  • Higueras-Ruiz, M. J., Go?mez-Pe?rez, F. J., y Alberich-Pascual, J. (2018). Historical Review and Contemporary Characterization of Showrunner as Professional Profile in TV Series Production: Traits, Skills, Competences, and Style. Communication & Society, 31(1), 91-106. https://doi.org/10.15581/003.31.35721
  • Hidalgo-Mari?, T., Segarra-Saavedra, J., y Palomares-Sa?nchez, P. (2021). In-depth study of Netflix’s original content of fictional series. Forms, styles and trends in the new streaming scene. Communication & Society, 34(3), 1-13. https://doi.org/10.15581/003.34.3.1-13
  • Higueras-Ruiz, M.-J., Go?mez-Pe?rez, F. J., y Alberich-Pascual, J. (2021). Productor-ejecutivo-creativo de series de ficcio?n en la industria televisiva espan?ola. Cuadernos.Info, (50), 227-248. https://doi.org/10.7764/cdi.50.27649
  • Higueras-Ruiz, M.-J., Go?mez-Pe?rez, F.-J., y Alberich-Pascual, J. (2021). The showrunner’s skills and responsibilities in the creation and production process of fiction series in the contemporary North American television industry. Communication & Society, 34(4), 185-200. https://doi.org/10.15581/003.31.1.91-106
  • Horvath, J., Horton, A., Lodge, J., y Hattie, J. (2017). The impact of binge watching on memory and perceived comprehension. First Monday, 22. https://doi.org/10.5210/fm.v22i9.7729
  • Jenner, M. (2016). Is this TVIV? On Netflix, TVIII and binge-watching. New Media & Society, 18(2), 257-273. https://doi.org/ 10.1177/1461444814541523
  • Kantar Media (2019). ¿Que? impulsa a los consumidores a suscribirse (y mantener la suscripcio?n)? Audiencias, anunciantes y apps: el futuro del modelo de negocio de los medios de comunicacio?n. https:// www.kantarmedia.com/dimension/es/audiences-advertisers-applications
  • Kantar Media (2021). El final de ‘La casa de papel’ registra una audiencia acumulada de 3,5 millones. https://www.kantar.com/es/inspiracion/publicidad-y-medios/final-casa-de-papel-audiencia-mas-3-millones-espectadores
  • Keslassy, E. (2019). Netflix’s Cindy Holland Says Subscribers Watch an Average of Two Hours a Day. Variety. https://variety.com/2019/tv/news/ netflix-cindy-holland-subscribers-watch-average-two-hours-day-1203159868/
  • Marti?n-Quevedo J., Ferna?ndez- Go?mez, E., y Segado-Boj, F. (2021). La estrategia promocional de Netflix y HBO en Instagram en un escenario de competencia. Ana?lisis de sus perfiles en Espan?a y en EE. UU. Obra Digital. https://doi.org/10.25029/od.2021.290.20
  • Mazin, C., Druckmann, N., Strauss, C., Lam, R., Wells, E., Qizilbash, A., y Swan, C. (Productores ejecutivos). (2023). The Last of Us [Serie de TV]. HBO.
  • McTeigue, J. (Director). (2005). V for Vendetta [Película]. DC Films.
  • Murphy, R. (Director). (2016). American Crime Story [Serie de TV]. 20th Television.
  • Neira, E. (2020). Streaming Wars: La nueva televisión. Timun Mas.
  • Neira, E. (2020). Netflix cumple 5 años en España: así consiguió desterrar la cultura del 'todo gratis' y por qué el contenido local es la llave para fidelizar a la audiencia. Business Insider. https://www.businessinsider.es/netflix-cumple-5-anos-espana-consiguio-desterrar-cultura- todo-gratis-744639
  • Pina, A., Martínez, S., Colmenar, J., Martínez Lobato, E., y Manubens, N. (Productores ejecutivos). (2017-2021). La casa de papel [Serie de TV]. Vancouver Media, Netflix.
  • Pina, A., Martínez, S., Colmenar, J., y Martínez Lobato, E. (Productores ejecutivos). (2019-2020). El embarcadero [Serie de TV]. Movistar +, Atresmedia, Vancouver Media.
  • Pina, A., Hughff, S., y Harries, A. (Productores ejecutivos). (2020). White Lines [Serie de TV]. Netflix.
  • Pina, A., Colmenar, J., y Martínez Lobato, E. (Productores ejecutivos). (2021-2023). Sky Rojo [Serie de TV]. Netflix.
  • Rimes, S. et al. (Productores ejecutivos). (2005). Grey’s Anatomy. [Serie de TV]. ABC Signature.
  • Roig, A., Clares-Gavila?n, J., y Sa?nchez-Navarro, J. (2021). Netflix fictional feature film originals: an analysis of release strategies. Communication & Society, 34(2), 125-139. https://doi.org/10.15581/003.34.2.125-139
  • Soderbergh, S. (Director). (2001). Ocean’s Eleven [Película]. Warner Bros.
  • Sotelo-Gonza?lez, J. (2018). La irrupcio?n de las plataformas de streaming: sobre co?mo Netflix esta? forzando la transformacio?n de la industria. En J. M. Albalad-Aiguabella, L. Busto-Salinas, V. Mun?iz-Zu?n?iga et al. (Eds). Nuevos lenguajes de lo audiovisual (pp. 465-479). Gedisa.
  • Spangler, T. (2019). Netflix Spent $12 Billion on Content in 2018. Analysts Expect That to Grow to $15 Billion This Year. Variety. https://variety.com/ 2019/digital/news/netflix-content- spending-2019-15-billion-1203112090
  • Tarantino, Q. (Director). (1992). Reservoir Dogs [Película]. Live America Inc.
  • The Hollywood Reporter (2019). ‘Game of Thrones’ Creators Close $200M Netflix Overall Deal. https://www.hollywoodreporter.com/tv/tv-news/game-thrones-creators-close-200m-netflix-deal-1230119/
  • The Objective (2019). Showrunners españoles: los artífices de las series que triunfan en todo el mundo. https://theobjective.com/further/cultura/2019-11-12/showrunners-espanoles-tv/
  • Zenit Media (2021). Online video viewing to reach 100 minutes a day in 2021. https://www.zenithmedia.com/online-video-viewing-to-reach-100-minutes-a-day- in-2021/