Una actividad de cine en trabajo socialel cinefórum como experiencia de innovación educativa

  1. Nina Navajas-Pertegás 1
  2. José-Vicente Pérez-Cosín 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Zeitschrift:
Cuadernos de trabajo social

ISSN: 0214-0314 1988-8295

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 36

Nummer: 2

Seiten: 255-267

Art: Artikel

DOI: 10.5209/CUTS.84625 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de trabajo social

Zusammenfassung

Our society is dominated by audiovisual media. However, our education system does little to train students in audiovisual language. From the perspective of the UN Sustainable Development Goals, film forums stand out as a pedagogical strategy that promotes the cognitive, communicative and socioemotional dimensions of learning. This paper analyses a teaching experience involving a film forum and social policy with 42 undergraduate students at a Spanish university. The aim was to explore whether students considered that the film forum fostered interest, participation, meaningful learning and a critical view. The data were collected through a questionnaire. Most students rated the educational innovation experience positively because: (a) they learned by connecting the content of the films shown with the theory of the subject; (b) the activity encouraged a reflective and critical spirit when analysing social issues from a gender and human rights perspective. The conclusion was that film forums have a positive impact on learning when designed and used with a clear purpose.

Bibliographische Referenzen

  • Aguaded Gómez, J. I. (2005). Estrategias de edu-comunicación en la sociedad audiovisual. Comunicar, 24 (marzo), 25-34. https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C24-2005-05
  • Aguaded, I., y Ortiz-Sobrino, M. A. (2022). La educación en clave audiovisual y multipantalla. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 31-39. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31454
  • Almendro Padilla, C., Suberviola Collados, V., y Costa Alcaraz, A. M. (2006). Metodología de utilización del cine-forum como recurso docente en bioética. En Casado da Rocha, A., y Astudillo Alarcón W., Cine y medicina en el Final de la vida, pp. 77-86. Sociedad Vasca de Cuidados Paliativos.
  • Baque-Reyes, G. R., y Portilla-Faican, G. I. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza–aprendizaje. Polo del Conocimiento, 58(vol.6, núm.5), 75-86. https://doi.org/10.23857/pc.v6i5.2632
  • Barroso Osuna, J. M., Cabero Almenara, J., y Valencia Ortiz, R. (2020). Visiones desde la Neurociencia-Neurodidáctica para la incorporación de las TIC en los escenarios educativos. Revista de Ciencias Sociales Ambos Mundos, (1), 7-22. https://doi.org/10.14198/ambos.2020.1.2
  • De la Sierra Morón, S. (2017). El marco jurídico de la educación audiovisual. Academia: La Revista del Cine Español, 227, 20-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6325293
  • De Santiago, P., y Orte, J. (2021). El cine en 7 películas. Guía básica del lenguaje cinematográfico. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • Fleischer, L. (2017). “Her anger frightens me!” Using group-work practice principles and feature films in teaching clinical practice in mental health. Social Work with Groups, 41(4), 244–258. https://doi.org/10.1080/01609513.2017.1326361
  • Gobierno de España. Ministerio de Cultura y Deporte. (2022). Encuesta de hábitos y prácticas culturales en España 2021-2022. https://ir.uv.es/4u6Nsb9
  • Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y post modernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Morata.
  • Head, B. A., y Smith, L. C. (2016). Use of contemporary film as a medium for teaching an online death and grief course. Journal of Social Work in End-of-Life y Palliative Care, 12(3), 195–213. https://doi.org/10.1080/15524256.2016.1201564
  • Keddell, E. (2011). A constructionist approach to the use of arts-based materials in social work education: Making connections between art and life. Journal of Teaching in Social Work, 31(4), 400–414. https://doi.org/10.1080/08841233.2011.597678
  • Lee, E. O., y Priester, M. A. (2014). Who is the help? Use of film to explore diversity. Affilia: Journal of Social Work and Women, 29(1), 92–104. https://doi.org/10.1177/0886109913509545
  • Leukefeld, S. (2011). Using internet-based videos as pedagogical tools in the social work policy classroom. Advances in Social Work, 12(2), 318-328. https://doi.org/10.18060/1871
  • Liles, R. E. (2007). The Use of Feature Films as Teaching Tools in Social Work Education. Journal of Teaching in Social Work, 27(3-4), 45-60. https://doi.org/10.1300/J067v27n03_04
  • Martínez-Salanova-Sánchez, E. (2003). El valor del cine para aprender y enseñar. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 10(20), 45-52. https://doi.org/10.3916/C20-2003-07
  • Meehan, P. (2021). Water Into Wine: Using Social Policy Courses to Make MSW Students Interested in Politics. Journal of Social Work Education, 57(2), 357-371. https://doi.org/10.1080/10437797.2019.1671256
  • Ortega-Mohedano, F., y Pinto-Hernández, F. (2021). Predicción del bienestar sobre el uso de pantallas inteligentes de los niños. Comunicar, 66, 119-128. https://doi.org/10.3916/C66-2021-10
  • Papadaki, V. (2022). Seeing diversity through the lens of ‘Portrait of a Lady on Fire’-Use of film in the COVID-19 era. Social Work Education. 1-15. https://doi.org/10.1080/02615479.2022.2038127
  • Pereira Domínguez, M. d. C., y Urpí Guercia, C. (2005). Cine y juventud: una propuesta educativa integral. Revista de estudios de juventud, 68, 73-90. http://www.injuve.es/sites/default/files/revista68_7.pdf
  • Pérez Tornero, J.M. (2000). Comunicación y educación en la sociedad de la información. Nuevos lenguajes y conciencia crítica. Paidós.
  • Pérez-Tornero, J. M. (2008). La sociedad multipantallas: retos para la alfabetización mediática. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 16(31), 15-25. https://doi.org/10.3916/c31-2008-01-002
  • Rodríguez, E. y Ballesteros, J.C. (2019). Jóvenes, ocio y TIC. Una mirada a la estructura vital de la juventud desde los referentes del tiempo libre y las tecnologías. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3537638
  • Shdaimah, C. (2009). The power of perspective: Teaching social policy with documentary film. Journal of Teaching in Social Work, 29(1), 85-100. https://doi.org/10.1080/08841230802238161
  • Sinding, C., Warren, R., y Paton, C. (2014). Social work and the arts: Images at the intersection. Qualitative Social Work, 13(2), 187-202. https://doi.org/10.1177/1473325012464384
  • UNESCO. (2015). Rethinking Education. Towards a Global Common Good?. https://unevoc.unesco.org/e-forum/RethinkingEducation.pdf
  • UNESCO. (2017). Desglosar el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Educación 2030, guía. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246300_spa
  • UNESCO. (2018). Education for Sustainable Development and the SDGs. Learning to Act, Learning to Achieve. https://ir.uv.es/bW274gu
  • Van Wormer, K., y Juby, C. (2016). Cultural Representations in Walt Disney Films: Implications for Social Work Education. Journal of Social Work, 16(5), 578-594. https://doi.org/10.1177/1468017315583173
  • Wehbi, S. (2015). Arts-informed teaching practice: Examples from a graduate anti-oppression classroom. Social Work Education, 34(1), 46-59. https://doi.org/10.1080/02615479.2014.937417
  • Zickler, E., y Abbott, A. (2000). “The subjective necessity”: Literature and the social work curriculum. Journal of Teaching in Social Work, 20(3-4), 63-79. https://doi.org/10.1300/J067v20n03_06