La ambivalente relación entre el profesorado y las plataformas digitales: algunos dilemas de la escuela actual

  1. Mª Isabel Pardo Baldoví 1
  2. Ángel San Martín Alonso 2
  1. 1 AIJU -Instituto Tecnológico de Producto Infantil y de Ocio
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

ISSN: 2254-5883

Ano de publicación: 2023

Volume: 12

Páxinas: 76-85

Tipo: Artigo

DOI: 10.30827/DIGIBUG.80999 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa

Resumo

This paper analyses the transformations derived from the implementation of digital platforms in schools. This phenomenon emanates from the underlying socio-economic model itself, the capitalism of platforms, in which these artefacts impose their logic, "dualizing" the production and access to knowledge. In order to study these aspects, qualitative research is carried out that combines the analysis of academic literature with a field study in four schools in the Valencian Community. In the fieldwork, individual in-depth interviews were used as the main tool for collecting information, complemented by participant observation and the analysis of platforms and documents. The emerged information is analyzed on the basis of Discourse Analysis. The main results show that digital platforms cause a profound and holistic transformation of teachers' work, which generates different perceptions among teachers, sometimes polarized, and characterised by light and shadow. In short, despite the social hegemony of platformization, the relationship between teachers and platforms is characterised by controversy.

Referencias bibliográficas

  • Bateson, G (1998). Pasos hacia una ecología de la mente. Una aproximación revolucionaria a la autocomprensión del hombre. Lohlé-Lumen.
  • Cancela, E (2019). Despertar del sueño tecnológico. Akal.
  • Casilli, A, & Posada, J (2019). The Platformization of Labor and Society. En M. Graham y W. H. Dutton (Eds.), Society and the Internet. How Networks of Information and Communication are Changing Our Lives (pp. 293-306). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199661992.001.0001
  • Han, BCh (2022). Infocracia. La digitalización y la crisis de la democracia. Taurus.
  • INTEF (2017a). Marco común de competencia digital docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte: Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado.
  • Loveless, A, & Williamson, B (2017). Nuevas Identidades de Apredizaje en la Era Digital. Narcea.
  • MacGillis, A (2022). Estados Unidos de Amazon. La historia del futuro que nos espera. Península.
  • Patton, M (2002). Qualitative research and evaluation methods. SAGE
  • Perrenoud, P (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes? Red U. Revista de Docencia Universitaria, 6(2).
  • Perrenoud, P (2012). Cuando la escuela pretende preparar para la vida. ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes? Graó.
  • Prensky, M (2011). Enseñar a nativos digitales. Una propuesta pedagógica para la sociedad del conocimiento. SM.
  • Quintanilla, MA (2005). Tecnología: un enfoque filosófico y otros ensayos de filosofía de la tecnología. Fondo de Cultura Económica.
  • Redecker, C, & Punie, Y (2017). Digital Competence of Educators DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/178382
  • Roberts-Holmes, G (2015). The ‘datafication’ of early years pedagogy: ‘if the teaching is good, the data should be good and if there’s bad teaching, there is bad data’. Journal of Education Policy, 30(3), 302-315. https://doi.org/10.1080/02680939.2014.924561
  • Srnicek, N (2018). Capitalismo de plataformas. Caja Negra.
  • Van Dijck, J, Poell, T, & De Waal, M (2018). The Platform Society: Public Values in an Online World. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001
  • Van Dijk, TA (2005). Ideología y análisis del discurso. Utopía y Praxis Latinoamericana, 10(29), 9-36.
  • Van Dijk, TA (Ed) (1985a). Handbook of Discourse Analysis. Volume 2: Dimensions of Discourse. Academic Press.
  • Van Dijk, TA (Ed) (1985b). Handbook of Discourse Analysis. Volume 3: Discourse and Dialogue. Academic Press.
  • Williamson, B, Eynon, R, & Potter, J (2020). Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency. Learning, Media and Technology, 45(2), 107-114. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1761641
  • Zukerfeld, M (2020). Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(7), 1-50.