Modelos de mundo de Gus van SantElephant
ISSN: 0214-6606
Ano de publicación: 2013
Título do exemplar: Cine e hibridaciones: avatares de la era digital
Número: 72
Páxinas: 47-62
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen
Resumo
This essay aims to analyze one of the basic terms of criticism as sabotage: the relationship between discoursive world’s models and naturalized world’s models. The subject chosen is Gus Van Sant’s film Elephant (2003), taken into account that it is based on phenomenal facts as Columbine’s massacre. It allows to carry out the study of the world’s model of that film and the one of the historical individuals that realized the slaughter. Through a careful consideration of Elephant’s enunciation mode, its editing stage, shots, soundtrack and iconoplastic level, we point out the way in which that film sabotages the visual perception of the viewer. Such a sabotage is not carried out through a thesis about the motivations of these dramatic facts, but through the using of a structure in which the violent act takes the form of a “real” (lacanian sense) sublime or hole upon which the film’s repetition rest. We arrive at the conclusion that Gus van Sant’s syllogism has a huge complexity because it is able to indicate a set of causes interconnected that ends up leading to the disaster. Such a syllogism represents a criticism of aesthetic ideology in which the political dimension of the discourse has been shown in stark relief not as a message but linked to a expression level that in its flowing demonstrates that ethics and aesthetics are intimately connected.
Referencias bibliográficas
- Althusser, Louis (1967-1974). Ideología y aparatos ideológicos del Estado (Notas para una investigación), en Escritos, Barcelona: Laia.
- Asensi Pérez, Manuel (2011). Crítica y sabotaje. Barcelona: Anthropos/Siglo XXI.
- Asensi Pérez, Manuel (2012), Los CSI y la guerra de Arguedas (en tono al silogismo del discurso en el pensamiento de la crítica como sabotaje), en Bolognese, Chiara et altri (eds), Este que ves, engaño colorido… Literatura, culturas y sujetos alternos en América Latina (pp. 57-86). Barcelona: Icaria.
- Aumont, Jacques (1988). L’analyse des films. Paris: Nathan.
- Batista Dias, Rafael (2012), Tempo e corpo: a dialéctica no cinema de Gus Van Sant. Intercom. Sociedade Brasileira de Estudios Interdisciplinarios da Comunicação. Núm. 14, Junio, 1-13.
- Bellour, Raymond (1989). L’analyse du film. Paris: Albatros.
- Benedetti, Sandra (2003). Entretien avec Gus Van Sant. Cinélive, noviembre.
- Blouin, Patrice (2003). Plume d’éléphant. Cahiers du cinema. Núm. 583, octubre.
- Brooks, David (2004, abril 24). The Columbine Killers. The New York Times.
- Brunette, Peter y Wills, David (1989). Screen/play: Derrida and film theory, Princeton: Princeton University Press.
- Burdeau, Emmanuel (2005). Étoile maison. Cahiers du cinema. Núm. 601, mayo.
- Butler, Judith (1997). Excitable Speech: a Politics of the Performative. New York: Routledge.
- Butt, Cameron (2012). Shakespeare, Cinema, and Linguistic Discourse in Chimes at Midnight and My Own Private Idaho, en The Albatros, University of Victoria, vol. 2, 1, 7-18.
- Cahiers Du Cinema (2007). Gus van Sant. Elephant. Número monográfico de esta revista dedicado a este film y a este autor, a cargo de Stéphane Delorme, septiembre.
- Calvet, Yann y Lauté, Jérôme (eds) (2009). Gus Van Sant – Indé-tendance. Éclipses. Revue de Cinema. Núm. 41, Paris, Éclipses.
- Chion, Michel (2003). Un art sonore, le cinema. Paris: Ed. Cahiers du cinema.
- Cieutat, Michel (2003). Un gigantesque système oppresif. Positif. Núm. 513.
- De Lauretis, Teresa (1987). Technologies of Gender: Essays on Theory, Film, and Fiction. Bloomington: Indiana University Press.
- Deleuze, Gilles (1983). L’image-mouvement. Paris: Minuit.
- Freud, Sigmund (2000). El yo y el ello. Madrid: Alianza Editorial.
- Frodon, Jean-Michel (2003, mayo 19). Meditation sur un cauchemar américain. Le Monde.
- Genette, Gérard (1972). Figures III. Paris: Seuil. Los números de página citados corresponden a la edición española, (1989) Figuras III. Barcelona: Lumen.
- Groupe Mu (1992). Traité du signe visuel: pour une rhétorique de l’image. Paris: Seuil.
- Jakobson, Roman (1963). Essais de linguistique générale, 1. Les fondations du langage. Paris: Minuti. La cita proviene de la edición española (1981) Lingüística y poética, Madrid: Cátedra.
- Jordan, Randolph (2007). The Work of Hildegard Westerkamp in the Films of Gus Van Sant: An Interview with the Soundscape Composer (and some added thoughts of my own), Offscreen. Vol. 11, 8-9, Aug/Sept, 1-17.
- Joyard, Olivier y Lalanne, Jean-Marc (2003). Trompe le monde. Cahiers du cinema. Núm. 580, junio.
- Lacan, Jacques (1966-1983). De una cuestión preliminar a todo tratamiento posible de la psicosis, en Escritos 2 (pp. 217-268), (8ª ed.) México: Siglo XXI. La cita proviene de esta traducción española.
- Lacan, Jacques (1988), El seminario, 7, La ética del psicoanálisis. Buenos Aires: Paidós.
- Lalanne, Jean-Marc (2003). Gus Van Sant: localisation zéro, Cahiers du cinema. Núm. 557, marzo.
- Lobrutto, Vincent (2010). Gus van Sant: his own private cinema. Santa Barbara.
- Madedo, Fernando (2013). La violencia y el cine: el caso Elephant. Grupokane, 2 (2/4/2013).
- Parish, James Robert (2001). Gus van Sant: an unauthorized biography. New York: Thunder Mouth Press.
- Pendergast, Alan (2012), School Shootings: Some Columbine myths resurface. (2/4/2013).
- Rancière, Jacques (2004). Les nouvelles fictions du mal. Cahiers du cinema, 590, mayo.
- Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire (1981). Le texte divisé. Paris: PUF.
- Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire (1990). Ecraniques: le film du texte. Lille: Presses Universitaires de Lille.
- Rothman, William (1982). Hitchcock, the murderous gaze. Cambridge: Harvard University Press.
- Sironi, Osvaldo Horacio (2011). La felicidad es un arma ardiente: un acercamiento antropológico a los films Elephant y Bowling for Columbine, Contribuciones a las ciencias sociales. (pp. 1-15) eumed.net, Instituto de Arqueología y Etnología de la Universidad de Cuyo, Argentina. (2/4/2013).
- Sklovskj, Victor (1965). L’art comme procédé, en Todorov, Tzvetan, Théorie de la littérature (Textes des Formalistes russes réunis, présentés et traduits par Tzvetan Todorov. Préface de Roman Jakobson) (pp. 59-77) Paris: Seuil.
- Van Sant, Gus (2003). Interview about Elephant, 23 de julio de 2003, (4/4/ 2013).
- Vertigo (2003). Le steadicam a-t-il une âme?, 24.
- Vicari, Justin (2012). The Gus Van Sant Touch: A Thematic Study- Drugstore Cowboy, Milk and Beyond. North Carolina: MacFarland Co. Inc. Publishers.
- Welter, Julien (2003). Rencontre avec Gus Van Sant. Reparages. Septiembre-octubre.