Crònica d'un temps des d'un paísadministració local i polítiques educatives en la Transició democràtica valenciana (1975-1985)

  1. Bascuñán Cortés, Javier
Revista:
Educació i història: Revista d'història de l'educació

ISSN: 1134-0258 2013-9632

Any de publicació: 2011

Títol de l'exemplar: L'educació a l'època de la transició a la democràcia

Número: 18

Pàgines: 183-201

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educació i història: Revista d'història de l'educació

Resum

En aquest article s�analitza l�evolució de la gestió de les polítiques educatives desenvolupades per l�Administració local valenciana entre 1975 i 1985. Es posa especial èmfasi en el debat públic generat a València per les polítiques de desasilament potenciades per la Diputació de València en la seua àrea d�infància. S�expliquen els motius del canvi que van experimentar les polítiques educatives promogudes des de l�Administració valenciana com a conseqüència del debat generat en l�àrea d�infància de la Diputació de València. També es presenta una reflexió sobre els motius del protagonisme valencià en el nou gir de les polítiques per a la prevenció de la marginació dels menors en l�Espanya de la transició democràtica

Referències bibliogràfiques

  • Ajuriaguerra, J. de. Manual de psiquiatría infantil. Barcelona: Ed. Toray Masson, SA, 1980.
  • Bascuñán Cortés, J. El menor en los servicios sociales. Reflexiones teóricas en torno a un proyecto de desasilamiento. Diputación de Valencia (1979-1985) (tesi de llicenciatura dirigida per Alejandro Mayordomo Pérez, Universitat de València, 1985).
  • Bascuñán Cortés, J. Evaluación: Área del Menor. Valencia: Diputación de Valencia, 1985.
  • Bascuñán Cortés, J. «La construcción del sistema público de servicios sociales en la Comunidad Valenciana: contradicciones y perspectivas políticas y educativas», Ruiz, Cándido (coord.). Educación social, viejos usos y nuevos retos. Valencia: Universitat de València, 2003.
  • Diputació de Barcelona. Plans generals de serveis socials. Barcelona: Diputació de Barcelona, 1987.
  • Douzelot, J. La policía de las familias. Valencia: Ed. Pre-textos, 1977.
  • Goffman, E. Estigma. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1970 (primera edició en anglès de 1964).
  • Goffman, E. Internados: ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu Editores, 1971 (primera edició en anglès de 1961).
  • Gual, J. «Plan municipal de servicios sociales del Ayuntamiento de Palma de Mallorca», Instituto de Asistencia y Servicios Sociales. Municipios y servicios sociales. Ponencias y comunicaciones. Valencia: Diputación de Valencia, 1987, pàg. 59-69.
  • Instituto de Asistencia y Servicios Sociales. Informa a los Ayuntamientos. Valencia: Diputación de Valencia, 1985.
  • López Blasco, A. Municipios y servicios sociales. Ponencias y comunicaciones de los I Encuentros Internacionales, Municipios y Servicios Sociales (Valencia, 12-13 de noviembre de 1986). Valencia: Diputación de Valencia, 1987.
  • Mayordomo, A.; Agulló, C. (ed.). La construcció social del sistema educatiu valencià. I Jornades d’Història de l’Educació Valenciana. Gandia: CEIC Alfons el Vell, 2002.
  • Núñez, V. Modelos de educación social en la época contemporánea. Barcelona: PPU, 1990.
  • Orte Socias, C.; March Cerdà. M. X. Pedagogía de la inadaptación social. València: Nau Llibres, 2001.
  • Palacio, I.; Ruiz, C. Redimir la inocencia. Historia, marginación infantil y educación protectora. Valencia: Universitat de València, 2002.
  • Ruiz, C. «Atenció socioeducativa i escolarització dels menors marginats valencians», Mayordomo, A.; Agulló, C.(ed.). La construcció social del sistema educatiu valencià. I Jornades d’Història de l’Educació Valenciana. Gandia: CEIC Alfons el Vell, 2002.
  • Salomé, J. Educadores especializados. Barcelona: Ediciones Nova Terra, 1975.
  • Secretaría de Participación Ciudadana. Política socialista para la prevención de la marginación de menores (Comisión Ejecutiva Federal del PSOE). Madrid: Área Gráfica, 1987.