Participación, ciudad y educaciónlos consejos de infancia y de adolescencia

  1. Muñoz Moreno, José Luís
  2. Colorado Ramírez, Sara
Journal:
Kultur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat

ISSN: 2386-5458

Year of publication: 2016

Issue Title: Miradas educativas en la ciudad: experiencia, cotidianidad y participación

Volume: 3

Issue: 6

Pages: 171-192

Type: Article

DOI: 10.6035/KULT-UR.2016.3.6.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Kultur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat

Abstract

This article re ects on participation in education that is driven and promoted by the city. It explores the relationship established between city and education from the perspective of citizens’ involvement in the decision-making processes as a key challenge for the democratization of society, for individual and collective development and for improved welfare. Its attention focuses particularly on the experience of the Councils of childhood and adolescence as organs and spaces where cities can be reconsidered through the eyes and the educational participation of children and adolescents and who, as citizens with rights and opportunities, must also have their own part to play in the analysis, discussion and the construction of the present and the future of the cities where they live and coexist. 

Bibliographic References

  • Agud, I. (2014): Participación infantil y educación. Escuela, tiempo libre y Consejos Infantiles, Universidad de Barcelona (tesis doctoral), Barcelona.
  • Aice (2006): Asociación Internacional de Ciudades Educadoras. Disponible en: www.edcities.org
  • Apple, M. W. i Beane, J. A. (1997): Escuelas democráticas, Morata, Madrid.
  • Badalona (2004): Consell dels Infants, Ajuntament de Badalona. Disponible en: http://goo.gl/Z2YhDr
  • Barberà (2014): Consell Municipal d’Infants, Ajuntament de Barberà. Disponible en: http://goo.gl/mKZGRv
  • Barcelona (2004): Projecte Educatiu de Ciutat, Ajuntament de Barcelona. Disponible en: http://goo.gl/JdAeH9
  • Blanco, I; Fleury, S. i Subirats, J. (2012): «Nuevas miradas sobre viejos problemas. Periferias y transformación social», Gestión y Política Pública, Vol. Temático, 3-40.
  • Bosch, C.; Batlle, R. (2006): «Proyectos para mejorar la ciudadanía», Cuadernos de Pedagogía, núm. 357, 64-68.
  • Brugué, Q. (2004): «Modernitzar l’administració pública des de l’esquerra», Quaderns el pensament i l’acció, nº 10, 4-28.
  • Carneiro, R. (1999 a): «Proyecto Educativo de Ciudad. Educación para la ciudadanía», Actes del Congrés Barcelona pel Coneixement i la Convivència, Barcelona (document policopiat).
  • Carneiro, R. (1999 b): «Educación para el siglo xxi. Hacia un nuevo contrato social de ciudad», Educació i Canvi Social: Cicle de conferències realitzades en el marc del Projecte Educatiu de Sabadell, Ajuntament de Sabadell, Sabadell.
  • Carnicero, P. (2001): Gobierno, participación y control de los centros educativos, Universitat de Barcelona, Barcelona (document policopiat).
  • Civís, M. (2005): Els projectes educatius de ciutat com a praxi de desenvolupament comunitari de gènesi socioeducativa, Universitat Ramon Llull, Barcelona.
  • Cobo, I.; Franco, P. i Revilla, F. (2004): Participación social de la infancia: algunas experiencias en la Comunidad de Madrid, Instituto Madrileño del Menor y la Familia, Consejería de Familia y Asuntos Sociales, Madrid.
  • Comas, M.; Abellán, C. i Plandiura, R. (2014): Consells escolars i participació de les famílies a l’escola. Una lectura marcada per laLOMCE, Fundació Jaume Bofill, Barcelona.
  • Decret 200/2013. (2013): Dels consells de participació territorial i nacional dels infants i els adolescents de Catalunya, dogce núm. 6508.
  • EAP (1998): Consells ciutadans a Montornès: la plaça Pau Picasso, Equip d’Anàlisi Política (informe no publicat).
  • El Prat. (2015): Consell dels Infants, Ajuntament de El Prat de Llobregat. Disponible en: http://goo.gl/KnZVBA
  • Fernández, J. (1997): «La participación en la comunidad educativa», Escuela Española, núm. 3315 (405), 17-19.
  • Fernández, J. (2005): Els infants com a ciutadans. Anàlisi de la participació dels infants en la vida social i de la confrontació que aquesta participació planteja en el món dels adults, Universitat de Barcelona, Barcelona (Tesi doctoral).
  • Fnmc (2004): «Información y participación ciudadana», Asamblea General Extraordinaria xxv Aniversario de Ayuntamientos Democráticos, Federación Navarra de Municipios y Concejos, Navarra.
  • Font, J.; Blanco, I.; Gomà, R. i Jarque, M. (2000): «Mecanismos de participación ciudadana en la toma de decisiones locales: una visión panoràmica», xiv Concurso de Ensayos delCLAD: Administración pública y ciudadanía, Clad.org, Caracas.
  • Gairín, J. (2000): «La colaboración entre centros educativos», en Gairín, J. y Darder, P. (Coords.): Organización y gestión de centros educativos, Praxis, Barcelona.
  • Gairín, J. (2003): «La gestió dels serveis educatius locals», Fórum Local d’Educació, Sant Cugat del Vallès (document policopiat).
  • Gairín, J. (2005): «La participación de los municipios en educación», Temáticos Escuela, nº 15, 113-151.
  • Giddens, A. (1999): La tercera vía: la renovación de la socialdemocracia, Edicions 62, Barcelona.
  • Gripenberg, M. i Lizarte, E. J. (2012): «El sistema educativo de Finlandia y su éxito en la prueba pisa», Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, 14-24.
  • Harts, R. (1997): Children’s participation. The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care, Earthscan Pub. Ltd., Londres.
  • Heras, P. (Coord.). (2008): La acción política desde la comunidad, Graó, Barcelona.
  • Jiménez, M. i Mújica, P. (2003): Participación ciudadana y cohesión grupal, Corporación Participa, Santiago.
  • Jpec (2009): Declaració de les ix Jornades del Projecte Educatiu de Ciutat, Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona.
  • Ldoia (2010): Llei 14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència, dogc núm. 5641.
  • Luna, M. (2013): Participación ciudadana, políticas públicas y educación en América Latina y Ecuador, oei, Quito.
  • Manifiesto de Guadalajara (2014): Memoria Tercer Encuentro Estatal de Consejos de Participación Infantil y Adolescente, www.consejosinfancia.es, Guadalajara.
  • Manrique, E. (2009): «Consells d’infants, plenaris i audiències públiques», Infants i Adolescents, 11, 8-15.
  • Mataró (2014): El Consell d’Infants, Ajuntament de Mataró. Disponible en: http://goo.gl/e8idWv
  • Millaleo, S. i Valdés, M. (2003): El concepto de participación en el programa orígenes. Desarrollo integral de comunidades indígenas, mapuche.CL, Chile.
  • Montes, R. (2010): «El consejo municipal de la infancia y la adolescena del Ayuntamiento de Laviana: una fórmula para la participación infantil y adolescente», Participación Educativa, 14, 180-184.
  • Morin, E. (2001): Tenir el cap clar, La Campana, Barcelona.
  • Muñoz, J. L. (2009): La participación de los municipios en la educación, Ed. Popular, Madrid.
  • Muñoz, J. L. (2012): Ayuntamientos y desarrollo educativo, Ed. Popular, Madrid.
  • Nacions Unides (1989): Convenció sobre els drets de l’infant, UNICEF.
  • Novella, A. M. (2005): La participació social de la infància a la ciutat: estudi sobre l’experiència de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, Universitat de Barcelona, Barcelona (tesi doctoral).
  • Novella, A. M. (2014): L’arquitectura de la participació infantil, construïda amb i des dels infants, fedaia, Barcelona.
  • Paterman, C. (1978): Participation and democratic society, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Pec (2009): Declaración de las ix Jornadas del Proyecto Educativo de Ciudad. Educación, interculturalidad y cohesión social, Ajuntament de Barcelona, Barcelona.
  • Pedró, F. (2008): Descentralització i municipalització de l’educació als països de l’ocde, Diputació de Barcelona, Barcelona.
  • Peiró, J. (2009): El ocio educativo en la ciudad. Educación y ocio, Ayuntamiento de Zaragoza, Zaragoza.
  • Perales, F. i Escobedo, Mª. (2016): «La participación social en la educación: entre propuestas innovadoras y tradición educativa», Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 18 (1), pp. 69-81.
  • Pindado, F. (1999): La participació ciutadana a la vida de les ciutats, Ediciones del Serbal, Barcelona.
  • Rebollo, O. (2008): «Ciutadania, participació i escola», I Jornades Tècniques del Consell de Coordinació Pedagògica, Ajuntament de Barcelona, Barcelona.
  • Reus. (2005): Consell d’Infants Ciutadans, Ajuntament de Reus. Disponible en: http://goo.gl/gXgOMP
  • Rubio, J. (1998): «Democracia participativa», Cuadernos de Pedagogía, 275, 12-18.
  • San Fabián, J. L. (1994): «Participar más y mejor», Cuadernos de Pedagogía, nº 224, 70-71.
  • Sant Joan de Vilatorrada. (2009): Consell d’Infants, Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada. Disponible en: http://goo.gl/WV56eN
  • Santos, M. A. (1997): El crisol de la participación, Escuela Española, Madrid.
  • Serrano, J. (2008): Contra la democracia participativa: los tramposos atajos hacia la participación, Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, Barcelona.
  • Subirats, J. (Coord.). (2004): «Quina educació per a quines ciutats?», Congrés de Ciutats Educadores, Diputació de Barcelona, Gènova.
  • Subirats, J. (Coord.). (2002): Gobierno local y educación, Ariel, Barcelona.
  • Tonucci, F. (2015 a): La ciudad de los niños, Graó, Barcelona.
  • Tonucci, F. (2015 b): «A proposito di emancipare: Se gli adulti non ascoltano i bambini vanno incontro a guai grossi. La città dei bambini: una nuova filosofia di governo delle città». Kultur, Revista Interdisciplinària sobre la Cultura de la Ciutat, Vol. 2, núm. 3, 77-94.
  • Trilla, J. (1999). «La ciudad educadora. De las retóricas a los proyetos», Cuadernos de Pedagogía, nº 278, 44-48.
  • Trilla, J. (s/f): «De la escuela-ciudad a la ciudad educativa», Cuadernos de Pedagogía, CD-Rom 25 años.
  • Velázquez, J. Mª. (Dtor.). (2008): Guía del concejal de educación, FEMP – Ministerio de Educación, Madrid.
  • Villasante, T. (1998): Participación e integración social. Disponible en: http://goo.gl/SjgpiJ