Participación, ciudad y educaciónlos consejos de infancia y de adolescencia
- Muñoz Moreno, José Luís
- Colorado Ramírez, Sara
ISSN: 2386-5458
Any de publicació: 2016
Títol de l'exemplar: Miradas educativas en la ciudad: experiencia, cotidianidad y participación
Volum: 3
Número: 6
Pàgines: 171-192
Tipus: Article
Altres publicacions en: Kultur: revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat
Resum
En aquest article es reflexiona al voltant de la participació que en educació s’impulsa i es promou des de la ciutat. Al respecte, es repara en la relació establerta entre ciutat i educació a partir de la implicació de la ciutadania en els processos de pressa de decisions com a un repte clau per a la democratització de la societat, per al desenvolupament individual i col·lectiu i per a un millor benestar. Particularment, es centra l’atenció en l’experiència dels Consells d’Infància i d’Adolescència com a òrgans i espais que fan possible repensar les ciutats mitjançant la mirada i la participació educativa d’infants i adolescents i que en tant que ciutadans i ciutadanes, amb drets i oportunitats, han de disposar del seu propi protagonisme també en l’anàlisi, la discussió i la construcció del present i el futur de les ciutats on viuen i conviuen.
Referències bibliogràfiques
- Agud, I. (2014): Participación infantil y educación. Escuela, tiempo libre y Consejos Infantiles, Universidad de Barcelona (tesis doctoral), Barcelona.
- Aice (2006): Asociación Internacional de Ciudades Educadoras. Disponible en: www.edcities.org
- Apple, M. W. i Beane, J. A. (1997): Escuelas democráticas, Morata, Madrid.
- Badalona (2004): Consell dels Infants, Ajuntament de Badalona. Disponible en: http://goo.gl/Z2YhDr
- Barberà (2014): Consell Municipal d’Infants, Ajuntament de Barberà. Disponible en: http://goo.gl/mKZGRv
- Barcelona (2004): Projecte Educatiu de Ciutat, Ajuntament de Barcelona. Disponible en: http://goo.gl/JdAeH9
- Blanco, I; Fleury, S. i Subirats, J. (2012): «Nuevas miradas sobre viejos problemas. Periferias y transformación social», Gestión y Política Pública, Vol. Temático, 3-40.
- Bosch, C.; Batlle, R. (2006): «Proyectos para mejorar la ciudadanía», Cuadernos de Pedagogía, núm. 357, 64-68.
- Brugué, Q. (2004): «Modernitzar l’administració pública des de l’esquerra», Quaderns el pensament i l’acció, nº 10, 4-28.
- Carneiro, R. (1999 a): «Proyecto Educativo de Ciudad. Educación para la ciudadanía», Actes del Congrés Barcelona pel Coneixement i la Convivència, Barcelona (document policopiat).
- Carneiro, R. (1999 b): «Educación para el siglo xxi. Hacia un nuevo contrato social de ciudad», Educació i Canvi Social: Cicle de conferències realitzades en el marc del Projecte Educatiu de Sabadell, Ajuntament de Sabadell, Sabadell.
- Carnicero, P. (2001): Gobierno, participación y control de los centros educativos, Universitat de Barcelona, Barcelona (document policopiat).
- Civís, M. (2005): Els projectes educatius de ciutat com a praxi de desenvolupament comunitari de gènesi socioeducativa, Universitat Ramon Llull, Barcelona.
- Cobo, I.; Franco, P. i Revilla, F. (2004): Participación social de la infancia: algunas experiencias en la Comunidad de Madrid, Instituto Madrileño del Menor y la Familia, Consejería de Familia y Asuntos Sociales, Madrid.
- Comas, M.; Abellán, C. i Plandiura, R. (2014): Consells escolars i participació de les famílies a l’escola. Una lectura marcada per laLOMCE, Fundació Jaume Bofill, Barcelona.
- Decret 200/2013. (2013): Dels consells de participació territorial i nacional dels infants i els adolescents de Catalunya, dogce núm. 6508.
- EAP (1998): Consells ciutadans a Montornès: la plaça Pau Picasso, Equip d’Anàlisi Política (informe no publicat).
- El Prat. (2015): Consell dels Infants, Ajuntament de El Prat de Llobregat. Disponible en: http://goo.gl/KnZVBA
- Fernández, J. (1997): «La participación en la comunidad educativa», Escuela Española, núm. 3315 (405), 17-19.
- Fernández, J. (2005): Els infants com a ciutadans. Anàlisi de la participació dels infants en la vida social i de la confrontació que aquesta participació planteja en el món dels adults, Universitat de Barcelona, Barcelona (Tesi doctoral).
- Fnmc (2004): «Información y participación ciudadana», Asamblea General Extraordinaria xxv Aniversario de Ayuntamientos Democráticos, Federación Navarra de Municipios y Concejos, Navarra.
- Font, J.; Blanco, I.; Gomà, R. i Jarque, M. (2000): «Mecanismos de participación ciudadana en la toma de decisiones locales: una visión panoràmica», xiv Concurso de Ensayos delCLAD: Administración pública y ciudadanía, Clad.org, Caracas.
- Gairín, J. (2000): «La colaboración entre centros educativos», en Gairín, J. y Darder, P. (Coords.): Organización y gestión de centros educativos, Praxis, Barcelona.
- Gairín, J. (2003): «La gestió dels serveis educatius locals», Fórum Local d’Educació, Sant Cugat del Vallès (document policopiat).
- Gairín, J. (2005): «La participación de los municipios en educación», Temáticos Escuela, nº 15, 113-151.
- Giddens, A. (1999): La tercera vía: la renovación de la socialdemocracia, Edicions 62, Barcelona.
- Gripenberg, M. i Lizarte, E. J. (2012): «El sistema educativo de Finlandia y su éxito en la prueba pisa», Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 3, 14-24.
- Harts, R. (1997): Children’s participation. The theory and practice of involving young citizens in community development and environmental care, Earthscan Pub. Ltd., Londres.
- Heras, P. (Coord.). (2008): La acción política desde la comunidad, Graó, Barcelona.
- Jiménez, M. i Mújica, P. (2003): Participación ciudadana y cohesión grupal, Corporación Participa, Santiago.
- Jpec (2009): Declaració de les ix Jornades del Projecte Educatiu de Ciutat, Institut d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Barcelona.
- Ldoia (2010): Llei 14/2010 dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència, dogc núm. 5641.
- Luna, M. (2013): Participación ciudadana, políticas públicas y educación en América Latina y Ecuador, oei, Quito.
- Manifiesto de Guadalajara (2014): Memoria Tercer Encuentro Estatal de Consejos de Participación Infantil y Adolescente, www.consejosinfancia.es, Guadalajara.
- Manrique, E. (2009): «Consells d’infants, plenaris i audiències públiques», Infants i Adolescents, 11, 8-15.
- Mataró (2014): El Consell d’Infants, Ajuntament de Mataró. Disponible en: http://goo.gl/e8idWv
- Millaleo, S. i Valdés, M. (2003): El concepto de participación en el programa orígenes. Desarrollo integral de comunidades indígenas, mapuche.CL, Chile.
- Montes, R. (2010): «El consejo municipal de la infancia y la adolescena del Ayuntamiento de Laviana: una fórmula para la participación infantil y adolescente», Participación Educativa, 14, 180-184.
- Morin, E. (2001): Tenir el cap clar, La Campana, Barcelona.
- Muñoz, J. L. (2009): La participación de los municipios en la educación, Ed. Popular, Madrid.
- Muñoz, J. L. (2012): Ayuntamientos y desarrollo educativo, Ed. Popular, Madrid.
- Nacions Unides (1989): Convenció sobre els drets de l’infant, UNICEF.
- Novella, A. M. (2005): La participació social de la infància a la ciutat: estudi sobre l’experiència de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, Universitat de Barcelona, Barcelona (tesi doctoral).
- Novella, A. M. (2014): L’arquitectura de la participació infantil, construïda amb i des dels infants, fedaia, Barcelona.
- Paterman, C. (1978): Participation and democratic society, Cambridge University Press, Cambridge.
- Pec (2009): Declaración de las ix Jornadas del Proyecto Educativo de Ciudad. Educación, interculturalidad y cohesión social, Ajuntament de Barcelona, Barcelona.
- Pedró, F. (2008): Descentralització i municipalització de l’educació als països de l’ocde, Diputació de Barcelona, Barcelona.
- Peiró, J. (2009): El ocio educativo en la ciudad. Educación y ocio, Ayuntamiento de Zaragoza, Zaragoza.
- Perales, F. i Escobedo, Mª. (2016): «La participación social en la educación: entre propuestas innovadoras y tradición educativa», Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 18 (1), pp. 69-81.
- Pindado, F. (1999): La participació ciutadana a la vida de les ciutats, Ediciones del Serbal, Barcelona.
- Rebollo, O. (2008): «Ciutadania, participació i escola», I Jornades Tècniques del Consell de Coordinació Pedagògica, Ajuntament de Barcelona, Barcelona.
- Reus. (2005): Consell d’Infants Ciutadans, Ajuntament de Reus. Disponible en: http://goo.gl/gXgOMP
- Rubio, J. (1998): «Democracia participativa», Cuadernos de Pedagogía, 275, 12-18.
- San Fabián, J. L. (1994): «Participar más y mejor», Cuadernos de Pedagogía, nº 224, 70-71.
- Sant Joan de Vilatorrada. (2009): Consell d’Infants, Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada. Disponible en: http://goo.gl/WV56eN
- Santos, M. A. (1997): El crisol de la participación, Escuela Española, Madrid.
- Serrano, J. (2008): Contra la democracia participativa: los tramposos atajos hacia la participación, Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, Barcelona.
- Subirats, J. (Coord.). (2004): «Quina educació per a quines ciutats?», Congrés de Ciutats Educadores, Diputació de Barcelona, Gènova.
- Subirats, J. (Coord.). (2002): Gobierno local y educación, Ariel, Barcelona.
- Tonucci, F. (2015 a): La ciudad de los niños, Graó, Barcelona.
- Tonucci, F. (2015 b): «A proposito di emancipare: Se gli adulti non ascoltano i bambini vanno incontro a guai grossi. La città dei bambini: una nuova filosofia di governo delle città». Kultur, Revista Interdisciplinària sobre la Cultura de la Ciutat, Vol. 2, núm. 3, 77-94.
- Trilla, J. (1999). «La ciudad educadora. De las retóricas a los proyetos», Cuadernos de Pedagogía, nº 278, 44-48.
- Trilla, J. (s/f): «De la escuela-ciudad a la ciudad educativa», Cuadernos de Pedagogía, CD-Rom 25 años.
- Velázquez, J. Mª. (Dtor.). (2008): Guía del concejal de educación, FEMP – Ministerio de Educación, Madrid.
- Villasante, T. (1998): Participación e integración social. Disponible en: http://goo.gl/SjgpiJ