Factores del currículum condicionantes de los resultados escolares

  1. Muñoz Moreno, José Luis
  2. Martínez Mínguez, María Lourdes
  3. Armengol Asparó, Carme
Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X

Year of publication: 2010

Issue Title: Educació i formació vial

Issue: 46

Pages: 87-106

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.86 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

The article presents the decision process about which factors are most appropriate to identify the relationship between the level of curriculum development of schools and pupils’ academic performance. We believe that the quantitative and coordination aspects which common research on effective schooling are usually based do not explain all the substantive aspects of the curriculum. Therefore, we have developed a justified identification of content fields that seem central to the curriculum and we concrete in educational and organizational factors, those that determine the time and learning opportunity and those that determine the curricular practice. The contribution is part of a research in which individual and group interviews, focus groups, observations, documentary analysis and three questionnaires on organizational development, school curriculum and classroom curriculum as well as two specific questionnaires about family and students’ participation and involvement. The study involved a total of 16 schools (8 primary schools and 8 schools of Secondary Education) of the autonomous communities of Catalonia and the Basque Country. The results show how specific curricular proposals influence the curriculum development of schools and the academic performance of the students through aspects such as time and learning opportunities and even of organizational factors on the development of curricula. It is also evidenced an overt will of the educational community to become involved in collaborative work that foster the improvement of educational processes. However, our ultimate aim is to offer a useful contribution to those who intend to evaluate the academic performance of students with the most relevant curricular factors.

Bibliographic References

  • BEAUCHAMP, G. (1981). Curriculum theory. Illinois: Wilmette.
  • BOLÍVAR, A. (2010). «La autonomía de los centros educativos en España». CEE Participación Educativa, 13, 8-25.
  • COLL, C. (1987). Psicología y currículum. Barcelona: Laia.
  • CREEMERS, B. (1994). The Effective Classroom. Londres: Cassell.
  • DEL CARMEN, L. (1991). «Secuenciación de los contenidos educativos». Cuadernos de Pedagogía, 188, 20-23.
  • DEL CARMEN, L. y ZABALA, A. (1992). Guia per a l’elaboració del projecte curricular de centre. Barcelona: Graó. GAIRÍN, J. (1996). La organización escolar: contexto y texto de actuación. Madrid: La Muralla.
  • GAIRÍN, J. (coord.) y otros (1997). Estrategias para la gestión curricular del centro educativo. Madrid: Síntesis.
  • GAIRÍN, J. (2000). «La organización de espacios, tiempos y entorno educativo». En: CANTÓN, I. (coord.). Evaluación, cambio y calidad en las organizaciones educativas. Buenos Aires: Fundación para el Desarrollo de los Estudios Cognitivos.
  • GARCÍA FERNÁNDEZ, D. (1998). Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Córdoba: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • GIMENO SACRISTÁN, J. (1981). Teoría de la enseñanza y desarrollo del currículum. Madrid: Anaya.
  • GIMENO SACRISTÁN, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
  • JIMÉNEZ JIMÉNEZ, B. (1990). «Los sistemas y modelos didácticos». En: MEDINA, R. y SEVILLANO, M. L. (coord.). Didáctica. El currículum: fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación. Madrid: UNED.
  • JOHNSON, M. Jr. (1967). «Definitions and models in curriculum theory». International Review of Education, 19, 94-187.
  • LOE (2006). «Ley Orgánica de Educación 2/2006 de 3 de mayo». Boletín Oficial del Estado. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • MALLART, J. y TORRE, S. DE LA. (2004). «Contenidos de la enseñanza». En: SALVADOR F.; RODRÍGUEZ J.L. y BOLÍVAR, A. (dir.). Diccionario enciclopédico de didáctica. Málaga: Aljibe. Vol. I, 219-240.
  • MARTÍNEZ MÍNGUEZ, L. (2000). El PCC com a document de canvi i d’innovació als centres educatius de Primària. [Tesis doctoral]. Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona.
  • MAYOR, C. et al. (2007). El asesoramiento pedagógico para la formación docente del profesorado. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la US.
  • MCCUTCHEON, G. (1982). «What in the world is Curriculum Theory?». Theory into Practice, 21 (1), 18-22.
  • MEDINA, R. y SEVILLANO, M.L. (1990). El currículum: fundamentación, diseño, desarrollo y evaluación. Madrid: UNED.
  • NASSIF, R. (1980). Teoría de la educación problemática pedagógica contemporánea. Madrid: Cincel.
  • OCDE (1991). Escuelas y calidad de la enseñanza. Un informe internacional. Madrid: Paidós MEC-OCDE.
  • PÉREZ GÓMEZ, A. (1988). Currículum y enseñanza: análisis de componentes. Málaga: Universidad de Málaga.
  • PÉREZ PÉREZ, R. (1994). El currículum y sus componentes. Barcelona: Oikos-Tau.
  • PÉREZ PÉREZ, R. (2006). Programa para la evaluación internacional de alumnos de la OCDE. Informe español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • REYNOLDS, D.; HOPKINS D. y STOLL, L. (1993). «Linking school effectiveness knowledge and school improvement practice: towards a synergy». School Effectiveness and School Improvement, 4 (1), 15-30.
  • ROBERTSON, P. y SAMMONs, P. (1997). «Improving school effectiveness: a Project in progress». International Congress for School Effectiveness and Improvement. Tennesse: Menphis.
  • ROSSI, P. y BIDDLE, B. (1996). Los nuevos medios de comunicación en la enseñanza moderna. Buenos Aires: Paidós.
  • STENHOUSE, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Madrid: Morata.
  • STOLL, L. y FINK, D. (1996). Changing our schools. Linking school effectiveness and school improvement. Buckingham: Open University Press.
  • TEJADA, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos. Málaga: Aljibe.
  • TEJADA, J. (2005). Didáctica-currículum: diseño, desarrollo y evaluación curricular. Mataró: Colección Redes Davinci Continental.
  • TIMSS (2003). Evaluación internacional de matemáticas y ciencias. Primer informe. 2º de ESO. Gobierno vasco: Servicio de Publicaciones.
  • TRUPP, M. (1999). School making a defference: let’s be realistic!. School mix, school effectiveness and the social limits of school reform. Filadelfia: Open University Press.
  • VEGA, MªC. (2007). Planes de acogida e integración escolar . social de alumnos de minorías étnicas. Madrid: Calamar.
  • VICENTE RODRÍGUEZ, P.S. (1986). Planificación del currículum escolar. Bases para un proyecto educativo. Madrid: Escuela Española.
  • ZABALZA, M.A. (1988). Diseño y desarrollo curricular. Madrid: Narcea.
  • PISA. (2003). Primer y segundo informe de evaluación. Gobierno Vasco: Servicio de Publicaciones.