Técnica interdisciplinar para analizar la construcción y perpetuación de los mitos contra la mujer en las portadas de la prensa femenina

  1. María Amparo Montaner Montava 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Aldizkaria:
Verba hispanica: anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Ljubljana

ISSN: 0353-9660

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakien izenburua: Mnipulación, persuasión y discurso

Zenbakia: 30

Orrialdeak: 123-148

Mota: Artikulua

DOI: 10.4312/VH.30.1.123-148 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Verba hispanica: anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Ljubljana

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

This work focuses on the construction of a negative image of women in gender-oriented publications and women’s magazines through a joint manipulation of verbal and non-verbal language. In the corpus presented here, this negative image is based on the socially widespread myths of romantic love and the concepts of nasty woman and bad mom (Fernández: 1994, Gil: 2011, Giallorenzi: 2017). The study aims to demonstrate how the stereotypical image of women that is constructed through language (verbal and non-verbal) is supported by cognitive, psychological and sociological mechanisms. A multidisciplinary approach is proposed as methodology for the preliminary corpus of real cases from the target publications. This work is based on previous studies that focus on discursive manipulation and the multiple aspects integrated in it (Van Dijk: 2006, O’Halloran: 2022). In addition, the methodology of critical discourse analysis with a gender perspective will be used (López, 2021, Azpiazu, 2017), along with a multimodal perspective, which will allow verbal and non-verbal data to be compared.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Azpiazu Carballo, J. (2014): «Análisis crítico del discurso con perspectiva feminista». En Irantzu Mendia Azkue et al. (eds.), Otras formas de (re)conocer: Reflexiones, herramientas y aplicaciones desde la investigación feminista. Bilbao: UPV. http://publicaciones.hegoa.ehu.es/p
  • Barthes, R. (1970): Introducción al análisis estructural de los relatos. Madrid: Siglo XXI.
  • Bosch-Fiol, E. y Ferrer-Pérez, V. A. (2012): «Nuevo mapa de los mitos sobre la violencia de género en el siglo XXI». Psicothema, 24 (4), 548-554.
  • Brown, G. y G, Yule (1993): Discourse Analysis. Cambridge: Textbooks in Linguistcs.
  • Fernández, A. (1994): La mujer de la ilusión. Barcelona: Paidós.
  • Ferrer et al. (2010): «Los mitos románticos en España». Boletín de Psicología, 99, 7-31.
  • Fillmore, Ch. J. (1982): «Frame Semantics«, en The Linguistic Society of Korea (ed.) Linguistics in the Morning Calm: Hanshin, 111-137.
  • Flores, V. (2019): «Mecanismos en la construcción del amor romántico». La ventana. Revista de estudios de género, 6 (50), 282-305. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140594362019000200282&lng=es&tlng=es. DOI: https://doi.org/10.32870/lv.v6i50.7074
  • Garrido Lorca, M. (2007): «Estereotipos de género en la Publicidad: La Creatividad en la Encrucijada Sociológica». Creatividad y Sociedad, 11, 53-71.
  • Giallorenzi, M. (2017): «Crítica feminista sobre la noción de la buena madre». Reflexiones, 96 (1), 87-95. http://dx.doi.org/10.15517/IT.V.9611.30634 DOI: https://doi.org/10.15517/rr.v96i1.30634
  • Gil, A. (2011): «Sobre mujeres, mitos, estereotipos y medios de comunicación». DiáLogos. 2 (1),127-156. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/95112/CONICET_Digital_Nro.7e10c7b7-2ec3-4f6f-a1e9-6fb1010ae67d_A.pdf?sequence=2
  • Gubern, R. (1987): La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili, 1992.
  • Halliday, M. A. K. (1978): El lenguaje como semiótica social. México: Fondo de Cultura Económica, 1982.
  • Hidalgo Marí, T. (2015): «El resurgir de la mujer fatal en publicidad: La reinvención de un mito». Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 10, 394-418. DOI: https://doi.org/10.18002/cg.v0i10.1519
  • Katz, D. (1967): Psicología de la forma. Madrid: Espasa-Calpe.
  • Knibielher, Y. (2001): Historia de las madres y de la maternidad en Occidente. Nueva Argentina: Visión.
  • Kress, G.-T. Van Leeuven (1996): Reading images. The grammar of visual design, Londres/Nueva York: Routledge. 2006 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203619728
  • Lakoff, G. (1987): Women, Fire and dangerous Things. What Categories reveal about the Mind. Chicago and London: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226471013.001.0001
  • Lakoff, G. y Johnson, M. (1980): Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Lazar, M. (2007): «Feminist Critical Discourse Analysis: Articulating a Feminist Discourse Praxis». Critical Discourse Studies, 4 (2), 141-164. DOI: https://doi.org/10.1080/17405900701464816
  • Leguen, B. (2010): «El mito de la buena madre», en Margarita Almela et al. (coor.) Tejiendo el mito. Madrid: UNED, 111-128
  • López, M. (2021): «Canciones, sexismo y violencia de género: un análisis crítico del discurso con perspectiva feminista». Pragmalingüística, 29, 280-304. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2021.i29.15- DOI: https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2021.i29.15
  • López García, Á. (1989): Fundamentos de Lingüística perceptiva. Madrid: Gredos.
  • López García, Á. (2018): El español en contraste con otras lenguas. Un método enactivo. Madrid/ Frankfurt: Iberoamericana Vervuert.
  • Luzón, J. (2011): Proyecto Detecta. Instituto andaluz de la mujer. https://www.elmundo.es/television/momentvs/2021/05/13/609cc251fc6c8313058b4613.html
  • Montaner Montava, M. A. (2022): «Análisis de los mitos y estereotipos sexistas contra la mujer en la prensa rosa y programas del corazón.» Marlottini, L. y M. Palmerini. (coor.) Estudios de lingüística hispánica. Teorías, datos concretos y aplicaciones: una introducción crítica. Madrid: Dykinson. 843-865
  • Montaner Montava, M. A. (en prensa): «La construcción icónico-gráfica de los mitos de la mala mujer y de la mala madre en la prensa del corazón: Un análisis multimodal de las portadas sobre el fenómeno Rocío Carrasco».
  • O’Halloran, K. (2022): Critical Discourse Analysis and Language Cognition. Edinburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.1515/97814744
  • Real Academia Española (2001): Diccionario de la lengua española. Madrid: Espasa-Calpe. https://dle.rae.es/ (Consultado el 27/07/2022)
  • Ruiz Repullo, C. (2016): Los mitos del amor romántico: S.O.S celos. En Mujeres e investigación. Aportaciones interdisciplinares. VI Congreso Universitario International Investigación y Género. Sevilla: SIEMUS, 625-636. http://hdl.handle.net/11441/51824
  • Sancho Cremades, P. (2005): Lenguaje visual. En http://www.liceus.com
  • Tardío Gastón, F. J. (2011): «La mujer fatal». Verba hispanica, 19, 89-100. https://journals.uni-lj.si/VerbaHispanica/article/view/2714/2404 DOI: https://doi.org/10.4312/vh.19.1.89-100
  • Van Dijk, T. A. (1991): «Editorial: discourse analysis without a cause», The Semiotic Review of Books, 2 (1), 1-2.
  • Van Dijk, T. A. (1999): «El análisis crítico del discurso.»Anthropos, 186, 23-36.
  • Van Dijk, T. A. (2006): Discourse and Manipulation. https://doi.org/10.1177/
  • Wertheimer, M. (1938): Gestalt theory. En: Willis D. Ellis (Ed.), A source book of Gestalt psychology (pp. 1–11). Londres: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co. https://doi.org/10.1037/11496-001 DOI: https://doi.org/10.1037/11496-001
  • Yela, C. (2003): «La otra cara del amor: mitos, paradojas y problemas». Encuentros en Psicología Social, 1(2), 263-267.