¿Crea contenidos digitales el profesorado universitario?Un diseño mixto de investigación
- Lourdes Ferrando Rodríguez
- Vicente Gabarda-Mendez
- Diana Marin Suelves
- Jesus Ramón-Llin Más
ISSN: 1133-8482
Año de publicación: 2023
Número: 66
Páginas: 137-172
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación
Resumen
The increase in investigationslinkedto the level of digital competence of university professors is increasing, with the DigComp and DigCompEdu frameworks asthe main reference modelsfor diagnosingthe state of development oftheirdigital skillsand define strategies for the improvement of digital competence in different areas. This study, which combines quantitative and qualitative methodology, seeks to analyze the level of digital teaching competence of university professors in content creation andto find outthe variables that influence itsdevelopment by investigatingpossible differences related toacademic level, area of knowledge, degree, training in digital competence or the adjustment between perceived and real competence. The resultsshow, on the one hand, some differences in the competence for contentcreation according tothe area of knowledge; evidencing, in addition, theconnectionbetweenthe use of digital content and the didactic methodology used, and the relevance of a technological training for the creation of digital conten
Referencias bibliográficas
- Barragán, R., Llorente, C., Aguilar, S., & Benítez, R. (2022). Autopercepción inicial y nivel de competencia digital del profesorado universitario. Texto Livre, 15, e36032. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.36032
- Cabanillas, J. L., Lungo, R., & Torres Crvalho, J. L. (2020). La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 23(1), 241–267. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24128
- Cabero‐Almenara, J., Barroso‐Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020a). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.413601
- Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., Palacios-Rodríguez, A., & Barroso-Osuna, J. (2020b). Development of the teacher digital competence validation of DigCompEdu check-in questionnaire in the university context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12(15), 6094. http://doi.org/10.3390/su12156094
- Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
- Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., Palacios-Rodríguez, A., y Barroso-Osuna, J. (2021a). Quadro Comparativo Europeu DigCompEdu (JRC) e Quadro Comum para o Ensino de Competência Digital (INTEF) a partir da opinião de especialistas. Texto Livre, 14(1), e25740. http://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.25740.
- Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., Palacios-Rodríguez, A. (2021b). The Teaching Digital Competence of Health Sciences Teachers. A Study at Andalusian Universities (Spain). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2552. https://doi.org/10.3390/ijerph18052552
- Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The digital competence framework for citizens with eight proficiency levels and examples of use. Joint Research Centre. https://doi.org/10.2760/38842
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Methodology of educational research. Metaichmio.
- Durán, M., Prendes, M.P., & Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
- Fernández-Río, J. (2018). Creación de vídeos educativos en la formación docente: un estudio de caso. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 115‐127. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.293121
- Ferrando-Rodríguez, M.L., Marín-Suelves, D., Gabarda-Méndez, V., & Ramón-Llin, J. (en prensa). Profesorado universitario. ¿Consumidor o productor de contenidos digitales educativos? Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado.
- Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J., Palacios, A., & Martín-Párraga, L. (2022). Formación del profesorado universitario en Competencia Digital: análisis con métodos de investigación correlacionales y comparativos. Hachetetepé. Revista científica en Educación y Comunicación, 24, 1-11. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1101
- Henríquez-Coronel, P., Fernández-Fernández, I., & Usart-Rodríguez, M. (2020). Factores determinantes en la competencia digital de los universitarios latinoamericanos. En J.I. Aguaded y A. Vizcaníno (Eds.). Redes sociales y ciudadanía: hacia un mundo ciberconectado y empoderado (pp. 521-531). Grupo Comunicar.
- Huerta-Soto, R., Guzmán-Avalos, M., Flores-Albornoz, J., & Tomás-Aguilar, S. (2022). Competencias digitales de los profesores universitarios durante la pandemia por covid-19 en el Perú. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(1), 49-60. https://doi.org/10.6018/reifop.500481
- International Society for Tecnhnology in Education (2008). National educational technology standards for teachers (NETS). https://www.iste.org/es/standards/iste-standards-for-teachers
- Martínez-Bonafé, J., & Rodríguez-Rodríguez, J. (2010). El curriculum y el libro de texto. Una dialéctica siempre abierta. En J. Gimeno-Sacristán (Comp.). Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 246-268). Morata.
- Mejía, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60.
- Padilla-Hernández, A.L., Gámiz-Sánchez, V.M., & Romero-López, M.A. (2020). Evolución de la competencia digital docente del profesorado universitario: incidentes críticos a partir de relatos de vida. Educar, 56(1), 109-127. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1088
- Paz, L.E., Gisbert, M., & Usart, M. (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 93–130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652
- Pozo, S., López, J., Fernández, M., & López, J.A. (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
- Redecker, C., & Punie Y. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/159770
- Rodríguez-Rodríguez, J., & Martínez-Bonafé, J. (2016). Libros de texto y control del currículum en el contexto de la sociedad digital. Cad. Cedes, Campinas, 36, 319-336. http://doi.org/10.1590/cc0101-32622016171317
- Torres, L., Martínez, A., Jaén, A., & Hermosilla, J.M. (2021). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 35-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943
- UNESCO (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. Londres: UNESCO. https://bit.ly/3DhmxCk
- Viñoles-Cosentino, V., Esteve-Mon, F.M., Llopis-Nebot, M.A., & Adell-Segura, J. (2021). Validación de una plataforma de evaluación formativa de la competencia digital docente en tiempos de Covid-19. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 87-106. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29102