Los patios divertidos en Secundaria y Técnico en Animación de Actividades Físicas y Deportivasuna experiencia a través del Aprendizaje Servicio.
- Sheila Torres-García
- Teresa Valverde
- Celina Salvador-García
ISSN: 0210-2773
Year of publication: 2022
Issue Title: Miscelánea
Volume: 51
Issue: 1
Pages: 37-44
Type: Article
More publications in: Aula abierta
Abstract
Patios divertidos (“Engaging recesses”) was a Service-Learning project aimed at improving social relationships among a group of secondary school students (ESO). By means of this project, students of a higher-level training course in Sporting and Physical Activities (TAFAD in Spanish) were able to apply curricular contents while attending a social need. The objective of this paper is to present this experience and analyse the views of the participants regarding its effects on the following dimensions: socialisation, friendship, utility, conflicts and learning. We used a descriptive-exploratory qualitative approach in order to analyse 13 interviews (1 teacher, 6 ESO students and 6 TAFAD students). We conclude that the project has achieved its objectives: to improve ESO students’ socialisation, integration and inclusion, as well as promote the integral development of TAFAD students
Bibliographic References
- Abal de Hevia, I. (2016). Aprendizaje servicio solidario: una propuesta pedagógica innovadora. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 2, 3-32. http://dx.doi.org/10.1344/RIDAS2016.2.2
- Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. (2006). Improving schools, developing inclusion. Routledge.
- Aramburuzabala, P. (2013). Aprendizaje-servicio: Una herramienta para educar desde y para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la justicia social, 2(2), 5-11.
- Artiles Rodríguez, J., Marchena Gómez, R., & Santana Hernández, R. (2016). Los recreos del alumnado con discapacidad en centros de Educación Secundaria. Siglo Cero, 47(2), 79-98. http://dx.doi.org/10.14201/scero20164727998
- Batlle, R. (2011). ¿De qué hablamos cuando hablamos de aprendizaje-servicio? Crítica, 972, 49-54.
- Bosch, C., & Batlle, R. (2006). Proyectos para mejorar la ciudadanía. Cuadernos de Pedagogía, 357, 64-68.
- Brown, K. M., & Bright, L. M. (2017). Teaching caring and competence: student transformation during an older adult focused service-learning course. Nurse Education in Practice, 27, 29–35. http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2017.08.013
- Butcher, D., & Hall, E. (1998). University students learn by helping at-risk elementary school students: “Team Lincoln”. Children & Schools, 20(3), 191-202.
- Butin, Dan W. (2003). Of What Use Is It? Multiple Conceptualizations of Service Learning within Education” Teachers College Record, 105(9), 1674–1692. http://dx.doi.org/10.1046/j.1467-9620.2003.00305.x.
- Capella, C., Gil, J. & Martí, M. (2014). La metodología del aprendizaje-servicio en la educación física. Apunts. Educación Física y Deportes. 116(2), 33-43. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/2).116.03
- Capella, C., Gil, J., & Chiva, Ó. (2020). Innovative Analysis of Service-Learning Effects in Physical Education: A Mixed Methods Approach. Journal of Teaching in Physical Education, 39(1), 102-110. http://doi.org/10.1123/jtpe.2019-0030.
- Castillo-Rodríguez, G., Córdoba, C. C. P., & Gil-Madrona, P. (2018). Dinamización del recreo como resolución de conflictos y participación en actividades físico-deportivas. Revista Electrónica Educare, 22(2), 237-258. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.14
- Chin, J. J., & Ludwig, D. (2013). Cómo aumentar la actividad física de los niños durante el período del recreo en las escuelas. Revista Panamericana de Salud Pública, 34(5), 367-374. https://dx.doi.org/10.2105%2FAJPH.2012.301132s.
- Chiva Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martin Moya, R., Pérez López, I. J., Giles Girela, J., Garcia Suarez, J., & Rivera García, E. (2019). University Service-Learning in Physical Education and Sport Sciences: A systematic review. Revista complutense de educación, 30(4), 1147-1164. https://doi.org/10.5209/rced.60191
- Chiva-Bartoll, Ó., Capella, C. & Pallarès, M. (2018). Investigación-acción sobre un programa de aprendizaje-servicio en la didáctica de la Educación Física. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 277-293. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.270581
- Chiva-Bartoll, O., Capella-Peris, C., & Salvador-García, C. (2020a). Service-learning in physical education teacher education: towards a critical and inclusive perspective. Journal of Education for Teaching, 1-13. https://doi.org/10.1080/02607476.2020.1733400
- Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Capella-Peris, C., & Salvador-García, C. (2020b). Effects of service-learning on physical education teacher education students' subjective happiness, prosocial behaviour and professional learning. Frontiers in psychology, 11(331), 1-9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00331
- Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, P. J., Martín-Moya, R., Pérez López, I., Giles Girela, J., García-Suárez, J., & Rivera García, E. (2019b). University service-learning in physical education and sport sciences: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1147-1164. https://dx.doi.org/10.5209/rced.60191
- Declaration of Helsinki. (1964). Human experimentation. Code of ethics of the world medical association. British medical journal, 2(5402), 177-177.
- Dewey, J. (1938). Education and experience. Simon & Schuster.
- Francisco, A., & Moliner, L. (2010). El Aprendizaje Servicio en la Universidad: una estrategia en la formación de ciudadanía crítica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 69-77.
- Fasick, F. A. (2001). Some uses of untranscribed tape recordings in survey research. The Public Opinion Quarterly, 41(4), 549-552.
- Flick, U. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
- Freire, P. (1974). Pedagogia do oprimido. Paz e terra.
- García-Rodríguez, M., & Serrano-Aguilera, J. M. (2010). La optimización del patio de recreo para favorecer la práctica de actividades físico-deportivas mediante un proyecto de convivencia. Espiral. Cuadernos del profesorado, 3(6), 32-42.
- Halcomb, E. J., & Davidson, P. M. (2006). Is verbatim transcription of interview data always necessary? Applied Nursing Research, 19(1), 38-42. https://dx.doi.org/10.1016/j.apnr.2005.06.001.
- Hayes, A. G. (2021). La dinamización musical del patio escolar resultados de un proyecto de aprendizaje-servicio. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 167-180.
- Hollis, J. L., Sutherland, R., Williams, A. J., Campbell, E., Nathan, N., Wolfenden, L., ... & Wiggers, J. (2017). A systematic review and meta-analysis of moderate-to-vigorous physical activity levels in secondary school physical education lessons. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 14(1), 34-54. https://dx.doi.org/10.1186/s12966-017-0504-0
- Lamoneda, J. (2018). Programas de aprendizaje-servicio en estudiantes de ciclo formativo en animación y actividad física. Journal of sport and health research, 10(1), 65-78.
- Lee, S. J., Wilder, C., & Yu, C. (2018). Exploring students’ perceptions of service-learning experiences in an undergraduate web design course. Teaching in Higher Education, 23, 212–226. https://dx.doi.org/10.1080/13562517.2017.1379486
- Levitt, H. M., Bamberg, M., Creswell, J. W., Frost, D. M., Josselson, R., & Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73(1), 1-20. http://dx.doi.org/10.1037/amp0000151
- Lorenzo, M.d.M., Ruiz, C., Arbués, E., Martínez-Usarralde, M.J., Buenestado, M., & Mella, Í. (2020). Aprendizaje-servicio en el sistema universitario español: un estudio enfocado en la evaluación de los proyectos. Aula abierta, 49(4), 353-362.
- Lova, M. & Porto, M. (2013). “Programas bilingües en Educación Primaria: valoraciones de docentes”. Porta Linguarum, 20, 253-268.
- Martín-Acosta, F., & Escaravajal Rodríguez, J. C. (2019). Análisis bibliográfico sobre los programas de recreos activos. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 8(1), 125-135
- Martínez, B. (2014). Aprendizaje-servicio y educación inclusiva. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, 30, 183-208.
- Martínez-Usarralde, M.J., (2021). Inclusión educativa comparada en UNESCO y OCDE desde la cartografía social. Educación XX1, 24 (1), 93-115. https://doi.org/10.5944/educxx1.26444
- McLellan, E., MacQueen, K. M., & Neidig, J. L. (2003). Beyond the qualitative interview: Data preparation and transcription. Field methods, 15(1), 63-84.
- Montero, L. D. A. (2017). Proyecto Patios Divertidos: Programa de inclusión escolar para el alumnado con dificultades de interacción social en los recreos. Educ@ ción en Contexto, 3, 181-210.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods. Sage.
- Pérez, M. G., Navas, M. D. C. O., & García, B. C. (2021). Bienestar en el contexto escolar: ocio a través de los patios inclusivos. En Ocio y educación: experiencias, innovación y transferencia (pp. 297-310). Universidad de La Rioja.
- Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C., & Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Octaedro.
- Puig, J.M. (Coord.) (2009). Aprendizaje Servicio (ApS). Educación y compromiso cívico. Graó.
- Stenhouse, V. L., & Jarrett, O. S. (2012). In the service of learning and activism: Service learning, critical pedagogy, and the problem solution project. Teacher Education Quarterly, 39(1), 51-76.
- Valverde-Esteve, T., Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C., & Maravé-Vivas, M. (2020). Effect of a Service-Learning Program on the Active Lifestyle of Children with Autism Spectrum Disorder: A Pilot Study. Sustainability, 12(11), 4354. https://doi.org/10.3390/su12114354
- Vázquez, S., Liesa, M., & Lozano, A. (2017). Recreos cooperativos e inclusivos a través de la metodología de Aprendizaje-Servicio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 173-185. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.213181
- Whitley, Meredith A., David Walsh, Laura Hayden, & Daniel Gould. (2017). “Narratives of Experiential Learning: Students’ Engagement in a Physical Activity-Based Service-Learning Course.” Journal of Teaching in Physical Education, 36(4): 419–429. http://dx.doi.org/10.1123/jtpe.2016-0141.
- Zorrilla Silvestre, L., Valverde, T., Ballester, J. C., & Delgado, A. G. (2019). Estrategias emocionales en educación física a través del aprendizaje servicio: aplicación del programa siente jugando en alumnado de primaria. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(4), 163-179. http://dx.doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11734