La competencia digital del profesorado universitario en Iberoaméricarevisión de la literatura
- María de Lourdes Ferrando-Rodríguez
- Vicente Gabarda Méndez
- Diana Marín-Suelves
ISSN: 2254-5883
Year of publication: 2022
Volume: 11
Pages: 177-188
Type: Article
More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa
Abstract
Training environments have been progressively integrating technologies, considering them as a methodological tool of incalculable value for the implementation of the training process. However, for these tools to be used to their full potential, teachers need to have adequate digital competence. This situation is applicable to any stage of education, although the lack of explicit training and the diversity of career paths of higher education teachers pose a particular challenge at this stage. Based on this premise, this paper aims to explore the level of digital competence of university teaching staff in Ibero-America through a systematic review of the literature. To this end, the scientific production hosted on Dialnet in the period 2018-2021 has been analysed. The results show that the scientific literature is growing year after year, with Spanish being the predominant language and Spain the country where most of the research is carried out. It is also observed that university teachers have an intermediate level of digital competence, with differences depending on specific skills and considering personal and professional aspects as influential variables.
Bibliographic References
- Alvarado-Rodas, HR (2020). Competencias digitales en el proceso de enseñanza-aprendizaje del docente y estudiante. Revista guatemalteca de educación superior, 3(2), 12-23.
- *Álvarez-Flores, KP (2021). Uso crítico de tecnologías digitales de profesores universitarios. Formación Universitaria, 14(1), 33-44. http://doi.org/10.4067/S0718-0062021000100033
- Baena, G (2017). Metodología de la investigación. Grupo Editorial Patria.
- Bozu, Z y Canto, PJ (2009). El profesorado universitario en la sociedad del conocimiento: competencias profesionales docente. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(2), 87–97.
- *Cabanillas, JL, Luengo, R, Torres, J.L y Rama, M (2020). La búsqueda de información, la selección y creación de contenidos y la comunicación docente. RIED, 23(1), 241-267.
- *Cabero, J, Barroso, J, Rodríguez, MR y Palacios, A (2020). La Competencia Digital Docente: el caso de las universidades andaluzas. Aula abierta, 49(4), 363-372.
- *Cabero, J, Barroso, J y Palacios, A (2021). Estudio de la competencia digital docente en Ciencias de la Salud. Su relación con algunas variables. Educación Médica, 22(2), 94-98.
- *Cejas, M, Lozada, BN, Urrego, AJ, Mendoza, DJ y Rivas, G (2020). La irrupción de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC), un reto en la gestión de las competencias digitales de los profesores universitarios en el Ecuador. RISTI, 37, 132-148.
- Cruz, JL, Llantoy, BE, Guevara, MJ, Rivera, AW y Minchola, AM (2022). Competencias digitales de docentes en la educación superior universitaria: retos y perspectivas en el ámbito de la educación virtual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 1536-1567.
- *De los Santos, M y Martínez, F (2021). Las Competencias Informacionales Observadas y Auto-percibidas en el Profesorado Iberoamericano. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua. Revista de Escuelas Normales, 35(96), 163-184.
- *Dias-Trindade, S., y Do Espírito Santo, E. (2021). Competências digitais de docentes universitários em tempos de pandemia: análise da autoavaluaçâo DigCompEdu. Revista Práxis Educacional, 17(45) 1-17. https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i45.8336
- *Domingo-Coscollola, M, Bosco-Paniagua, A, Carrasco-Segovia, S y Sánchez Valero, JA (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: percepción de estudiantes y docentes. RIE, 38(1), 167-182.
- Durán, M, Prendes, M y Gutiérrez, I (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED, 22(1), 187-205. http://doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
- Ferrari, A (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe.
- *Fernández, E, Leiva, JJ y López, E (2018). Competencias digitales en docentes de Educación Superior. RIDU, 12(1), 213-231.
- Flavin, M (2012). Disruptive technologies in higher education. Research in Learning Technology, 20, 102-111.
- Gabarda, V, García, E, Ferrando, M y Chiappe, A (2021). El profesorado de Educación Infantil y Primaria: formación tecnológica y competencia digital. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 19-31. https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12261
- González, J, Espuny, C, de Cid, MJ y Gisbert, M (2012). INCOTICESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 287-302. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941
- Imbermón, F (2009). Mejorar la enseñanza y el aprendizaje en la Universidad. Cuadernos de Docencia Universitaria, 14, 1-15.
- INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. OCTUBRE 2017 Ministerio de Educación, Ciencia y Deportes.
- *Kateriano-Chávez, TJ, Rodríguez-Rios, ML, Patiño-Abrego, EL, Araujo-Castillo, R y Villalba-Condori, KO (2021). Competencias digitales, metodología y evaluación en formadores de docentes. Campus Virtuales, 10(1), 153-162.
- Marín, V, Vázquez, A, Llorente, M y Cabero, J (2012). La alfabetización digital del docente universitario en el espacio europeo de educación superior. Edutec, 39, https://doi.org/10.21556/edutec.2012.39.377
- *Mendieta, CM, Vázquez, E y Cobos, D (2017). Valoración de las competencias tecnológicas del profesorado universitario: Un estudio en la Facultad Regional Multidisciplinaria de Carazo (UNAN-Managua). Edutec, 60, 1-12.
- Núñez-Canal, M, De Obesso, MM, & Pérez-Rivero, CA (2022). New challenges in higher education: A study of the digital competence of educators in Covid times. Technological Forecasting and Social Change, 174, 121270.
- *Orozco, GH, Cabezas, M, Martínez, F y Abaunza, A (2020). Variables sociodemográficas que inciden en las competencias digitales del profesorado universitario. Chakiñan: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 12, 32-48.
- *Otas, MA, Dias, S y Borelli, A (2021). Competencias digitales y formación inicial del profesorado en educación superior a distancia. Paradigma, 2, 88-101.
- Palacios-Rodríguez, A y Martín-Párraga, L (2021). Formación del profesorado en la era digital. Nivel de innovación y uso de las TIC según el Marco Común de referencia de la Competencia digital docente. Revista de Investigación y Evaluación Educativa, 8(1), 38-53. https://doi.org/10.47554/revie2021.8.79
- Paz-Saavedra, L, Gisbert Cervera, M y Usart-Rodríguez, M (2022). Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios Pixel-Bit, 63, 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652
- *Pérez, R (2019). Competencia Digital Docente en los Institutos Superiores de Formación de Maestros: Caso de República Dominicana. Pixel-Bit, 55, 75-97.
- *Pérez, R (2019). Percepciones actitudinales hacia la competencia digital docente del profesorado universitario formador de maestros en Rep. Dominicana. Aula, 25, 223-239.
- Pettersson, F, (2018). On the issues of digital competence in educational contexts a review of literatura. Education and Information Technologies, 23(3), 1005–1021.
- Pozo, S, López, J, Fernández, M y López, JA (2020). Análisis correlacional de los factores incidentes en el nivel de competencia digital del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(1), 143-159. https://doi.org/10.6018/reifop.396741
- *Pozos, K y Tejada, J (2018). Competencias Digitales en Docentes de Educación Superior: Niveles de Dominio y Necesidades Formativas. RIDU, 12(2), 59-87.
- Prendes, MP, Martínez, F y Gutiérrez, I (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado universitario en el siglo XXI. RED, 56. http://doi.org/10.6018/red/56/7
- Rangel, A (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil. Pixel-Bit, (46), 235-248. http://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15
- *Rocha, C, Pedro, N, y Mattar, J (2021). Digital competence of higher education professors. Obra digital: revista de comunicación, 21, 69-92.
- Rodríguez, A, Raso, F y Ruiz-Palmero, J (2019). Competencia digital, educación superior y formación del profesorado: un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Pixel-Bit, 54, 65-82. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.04
- Rodríguez-García, A y Heredia, N (2018). La competencia digital en la base de Scopus: un estudio de metaanálisis. REXE-Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 2(2), 15-24. https://doi.org/10.21703/rexe.Especial3_201815241
- Rodrigo-Cano, D, De-Casas-Moreno, P y Aguaded, I (2018). El rol del docente universitario y su implicación ante las Humanidades digitales. index.comunicación, 8(2), 13-31.
- *Ruiz, A, Medina, MC y Pérez, E (2020). University teachers’ training: the Digital Competence. Pixel-Bit, 58, 181-215.
- Salazar, MR (2022). Competencias digitales en la docencia universitaria. Revista Latinoamericana Ogmios, 2(3), 95-101.
- Sales, D, Cuevas, A y Gómez, JA (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to Covid-19. El profesional de la información, 29(4), e290423.
- *Sandia, BE, Aguilar, AS y Luzardo, M (2018). Competencias digitales de los docentes de educación superior: Caso Universidad de Los Andes. Educere: Revista Venezolana de Educación, 73, 603-616.
- *Solís, J y Jara, V (2019). Competencia digital de docentes de Ciencias de la Salud de una universidad chilena. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 56, 193-211.
- UNESCO (2011). UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. UNESCO.
- Urrútia, G y Bonfill, X (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina clínica, 135(11), 507- 511.
- *Villarreal, S, García, J, Hernández, H y Steffens, EJ (2019). Competencias Docentes y Transformaciones en la Educación en la Era Digital. Formación Universitaria, 12(6), 3-14.