Prácticas docentes en la escuela digitalla inclusión como reto

  1. Pardo-Baldoví, María Isabel 1
  2. Marín-Suelves, Diana 1
  3. Vidal-Esteve, María Isabel 1
  1. 1 Universidad de Valencia (España)
Journal:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Year of publication: 2022

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 43-55

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.21.1.43 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Abstract

Digital technologies are transforming life and organisational and didactic processes in schools. In this context, technologies have demonstrated their potential for improving education, but there are also questions of great social significance that remain to be answered and require in-depth analysis. An example of this is the degree of integration of technologies and digital teaching materials to find out what role they play in the inclusion of all pupils. To address this issue, a research project funded by Generalitat Valenciana has been developed based on a multiple case study in two schools. Interviews, focus groups and participant observation have been used as data collection techniques. The results show a progressive digitalisation of teaching practices, although without a clear underlying pedagogical perspective that would allow for an innovative use of technology in the service of inclusion. In contrast to this position, we claim the need to innovate in schools using technology, which implies the use of more complex processes that should be further investigated to promote inclusion.

Bibliographic References

  • Altava, V., Gallardo, I. M., Pérez, I. & Ríos, I. (2003). De las "historias de aula" a la reconstrucción del conocimiento didáctico. Publicacions de la Universitat Jaume I.
  • Antón, P., Zubillaga, A., Sánchez, M. P., & Alba, C. (2006). Tecnologías e inclusión en la educación superior. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. RELATEC, 5(2), 369-378.
  • Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 13-28.
  • Area, M. (2018). Las aulas de la Escuel@ Digit@l. Aula de innovación educativa, 269, 12-16.
  • Area, M., Santana, P. J. & Sanabria, A. L. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, 37, 15-31.
  • Arnaiz, P. (2018). Prólogo. En D. Marín e I. Fajardo (Coord.), Intervención psicoeducativa en alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo (pp. 15-17). Tirant lo Blanch.
  • Arnaiz, P. (2019). La educación inclusiva en el siglo XXI. Avances y retos. Lección Magistral apertura del curso 2018-2019. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
  • Arnaiz, P., & Caballero, C. M. (2020). Estudio de las aulas abiertas especializadas como medida específica de atención a la diversidad. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 191-210.
  • Barroso, J. & Cabero, J. (2010). La investigación educativa en TIC. Síntesis.
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).
  • Busquet-Duran, J., Medina-Cambrón, A. y Ballano-Macías, S. (2013). El uso de las TRIC y el choque cultural en la escuela. Encuentros y desencuentros entre maestros y alumnos. Revista Mediterránea de Comunicación, 4(2), 115-135. http://dx.doi.org/10.14198/MEDCOM2013.4.2.06
  • Cabero, J. y Valencia R. (2019). TIC para la inclusión: una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146.
  • Castro, M., Marín, D. & Saiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia, 19(61), 1-37.
  • Castells, M. (2001). La galaxia internet. Areté.
  • De Haro, R., Arnaiz, P., Alcaraz, S. & Caballero, CM. (2019). Escuchar las Voces del Alumnado para Construir la Inclusión y la Equidad Educativa: Diseño y Validación de un Cuestionario. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 258-292. http://dx.doi.org/10.17583/remie.2019.4613
  • Domènech, J. (2009). Elogio de la educación lenta. Graó.
  • Finn, R. (2019). How pedagogical diversity can afford parallaxes of competence: towards more inherently inclusive school. International Journal of Inclusive Education, 23, 1-18. http://dx.doi.org/10.1080/13603116.2019.1642400
  • Gewerc, A. & Martínez, E. (Coords.). (2019). Competencia digital y preadolescencia: los desafíos de la e-inclusión. Síntesis.
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de los datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Honoré, C. (2005). Elogio de la lentitud. RBA.
  • Jackson, P. W. (2001). La vida en las aulas. Morata.
  • Lazo, C. & Gabelas, J. A. (2016). Comunicación Digital. Un modelo basado en el factor Relacional. UOC.
  • Lozano, J. & Peirats, J. (2019). Espejismos y realidades en la evolución de la atención a la diversidad. En Á. San Martín y J. E. Valle (Coord.), La construcción de un modelo educativo: distorsiones, cambios y continuidades (pp. 183-203). Calambur
  • Marín, D. & Vidal, M. I. (2019). Estrategias docentes ante la digitalización. Aula de innovación educativa, 280, 12-16.
  • Marín, D., Vidal, M. I., Peirats, J. & López, M. (2018). Gamificación en la evaluación del aprendizaje: valoración del uso de Kahoot! En REDINE (Ed.), Innovative strategies for Higher Education in Spain (pp. 8-17). Adaya Press.
  • Marín, D. (2016). La clase invertida, o sobre el cambio de concepción y de roles en educación. En C.Suárez, D. Marín y D. Palomares (Coords.), Retos de la educación en tiempos de cambio (pp. 277-312). Tirant lo Blanch.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). London, UK: SAGE.
  • Monsalve, L., & Aguasanta, M. E. (2020). Nuevas ecologías del aprendizaje en el currículo: la era digital en la escuela. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa. RELATEC, 19(1), 139-154.
  • Moreno, M. (2019). Una integración e inclusión en el ámbito social y escolar mediante las TIC. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 5(1), 125-132.
  • Pardo, M. I., San Martín, Á. & Cuervo, E. (2019). La performatividad docente en el entorno digital de los centros escolares: redefinición del trabajo didáctico. REIDOCREA, 8(2), 6-18.
  • Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. Sage Publications.
  • Rappoport, S., Sandoval, M., Simón, C. & Echeita, G. (2019). Comprendiendo los sistemas de apoyo para la inclusión: tres experiencias inspiradoras. Cultura y Educación, 31(1), 134-151. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2019.1565250
  • Rodríguez, J. & Martínez-Bonafé, J. (2016). Libros de texto y control del curriculum en el contexto de la sociedad digital. Cad. Cedes, Campinas, 36(100), 319-336. http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622016171317
  • Sáez, J. M. (2015). Actitudes de los docentes respecto a las TIC, a partir del desarrollo de una práctica reflexiva. Escuela Abierta, 13, 37-54.
  • Wenger, E., White, N. & Smith, J. (2010). Digital Habitats: stewarding technology for communities. CP Square.