Biopolíticas de cierre de centros educativos desde una perspectiva de génerolos casos de España y Suecia

  1. Cristina Pulido-Montes 1
  2. Guadalupe Francia 2
  3. Ana Ancheta-Arrabal 1
  1. 1 Universidad de Valencia. Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación
  2. 2 University of Gavle. Sweden. Facultad de Educación y Ciencias Empresariales
Revista:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Año de publicación: 2021

Número: 38

Páginas: 17-43

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REEC.38.2021.29021 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista española de educación comparada

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

One of the political measures to deal with the Covid-19 pandemic of special interest due to its broad global reach and its implications for gender inequality is the closure of educational centers. From a gender perspective basis, this work analyzes the policies for the closure of educational centers as political strategies for response and prevention to the Covid-19 pandemic in Spain and Sweden. Based on Didier Fassin's conception of biopolitics articu-lated with Judith Butler's performative concept of gender as theoretical starting point, this research analyzed national statistics, government reports, and educational policies during the March-November 2020 period in both countries. This research shows that, despite the differences of the two selected national models, the educational centers closures has resulted in similar effects on contagion and population mortality. In both cases, the closure has contributed to the deepening of already existing gender inequalities in each society. The study demonstrates the need to develop studies on the closure of educational centers as a strategy to control the pandemic from an intersectional gender perspective

Referencias bibliográficas

  • Almeda, E. & Sarasa., S. (1996). Spain: Growth to Diversity. En V. George & G. Taylor. (Eds.). European Welfare Policy: Squaring the Welfare Circle (pp. 155-76). Macmillan.
  • Ancheta-Arrabal, A. (2015). Comparing Early Childhood Education and Care from a Rights-based Approach. Revista Española de Educación Comparada, 25 (2015), 47-63. DOI: 10.5944/reec.25.2015.14783
  • Bjurek, H., (2000). Avreglering till varje pris? Ledare Ekonomisk Debatt, 28(4), 303-304. https://www.nationalekonomi.se/taxonomy/term/2294
  • Butler J. (2009) Performativity, Precarity and Sexual Politicts. AIBR. Revista de Antropología Iberoamericana, 4 (3), i-xiii.
  • Centrum för Epidemiologi och Samhällsmedicin (2020) https://www.ces.sll.se/globalassets/verksamheter/forskning-och-utveckling/centrum-for-epidemiologi-och-samhallsmedicin/folkhalsoguiden/rapporter-och-faktablad/rapport-2020.10-socioekonomiska-faktorer-och-covid-19-i-stockholms-lan-november-2020.pdf
  • Chang, R. , Hong, J. & Varley. K. (24 de noviembre de 2020). The Covid Resilience Ranking. The Best and Worst Places to Be in the Corona Era. Blomberg. https://www.bloomberg.com/graphics/covid-resilience-ranking/
  • Centro Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) (2020). Una vision global de la pandemia Covid-19. Qué sabemos y qué estamos investigando desde el CSIC. Gobierno de España.
  • Dagens Nyheter (2020) Folkhälsomyndigheten har misslyckats - nu måste politikerna gripa in”. https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in
  • del Pino, E., Moreno, F.J., y Mari-Klose, P. (2014). La evolución del Estado de bienestar español: un sueño que no se hizo realidad. elDiario.es. https://www.eldiario.es/agendapublica/impacto_social/evolucion-bienestar-espanol-sueno-realidad_1_4952273.html
  • del Río-Lozano, M. y García-Calvente, M.M. (en prensa). Cuidados y abordaje de la pandemia de COVID-19 con enfoque de género. Gaceta Sanitaria. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.05.006
  • Drephal, S.; Wallace, M.; Mussino, E.; Aradhya, S.; Kolk, M.; Brandén, M.; Malmberg, B.; &, Andersson, G. A (2020). Population-based cohort study of socio-demographic risk factors for COVID-19 deaths in Sweden. Nat. Commun, 2020, 11, 5097.
  • Englund, T. & Quennersterdt, A., (2008). Likvärdighetsbegreppet i svensk utbildningspolitik. IN Englund, T. & Quennersterdt, A. (Eds.), Vadå likvärdighet? Studier i utbildningspolitisk språkanvändning (pp.7–35). Daidalos.
  • Esaisson, P.; Sohlberg.; J. Gersetti, M.; & Johansson, B. (2020) How the coronavirus crisis affects citizen trust in institutions and in unknown others: Evidence from ‘the Swedish experiment. European Journal of Political Research, 1. doi: 10.1111/1475-6765.12419
  • Esping-Andersen, G. (1990). The Three Worlds of Welfare Capitalism. Princeton University, Press.
  • Eurofound (2020a). Living, working and COVID-19, COVID-19 series. Publications Office of the European Union.
  • Eurofound (2020b). Work, teleworking and COVID-19’. https://www.eurofound.europa.eu/data/covid-19/working-teleworking
  • European Institute for Gender Equality (EIGE) (2020a). Gender Equality Index 2020: Digitalisation and the future of work. Publications Office of the European Union. https://eige.europa.eu/sites/default/files/documents/mhaf20001enn_002.pdf
  • European Institute for Gender Equality (EIGE) (2020b). Covid-19 and gender equality. Economic hardship and gender. Frontline workers. https://eige.europa.eu/covid-19-and-gender-equality/frontline-workers
  • Eurostat (2020a). Weekly death statistics. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Weekly_death_statistics#Dramatic_rise_in_deaths_in_early_spring
  • Eurostat (2020b). COVID-19 labour effects across the income distribution. https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20201027-2?inheritRedirect=true&redirect=%2Feurostat%2Fweb%2Fcovid-19%2Flatest-releases
  • Eurydice (2020) How is Covid-19 affecting schools in Europe? https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/how-covid-19-affecting-schools-europe_en
  • Fàbregues, S. (6 de octubre de 2020). Género, producción académica y COVID-19. Blog de los Estudios de Psicología y Ciencias de la Educación. https://epce.blogs.uoc.edu/es/genero-produccion-academica-covid/
  • Fahlén Å. (2020) Det är en ohållbar arbetsbelastning Ledare i Skolvärlden.
  • LärarnasRiksförbund.https://www.lr.se/opinion--debatt/ordforande-har- ordet/2020/2020-08-28-det-ar-en-ohallbar-arbetsbelastning
  • Fakförbundet ST (2020). Jobba hemifrån – Är distansarbete här för att stanna? Oktober 2020.
  • Fassin, D. (2009). Another Politics of Life is Possible. Theory, Culture and Society, 26 (5), 44-60. https://doi.org/10.1177/0263276409106349
  • Folkhälsomyndigheten (2020a). Sysselsättning i befolkningen. https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/livsvillkor/sysselsattning-i-befolkningen/
  • Folkhälsomyndigheten (2020b) Bekräfade fall i Sverige-Daglig uppdatering. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
  • Folkhälsomyndigheten (2020c) Covid-19 Demografisk beskrivning av bekräftade covid-19 fall i Sverige 13 mars-7 maj 2020. https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/d6538f6c359e448ba39993a41e1116e7/covid-19-demografisk-beskrivning-bekraftade-covid-19-fall.pdf
  • Folkhälsomyndigheten (2020d), Bekräftat fall i Jönköping av nya coronaviruset (2019-nCoV). https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/januari/bekraftat-fall-av-nytt-coronavirus-i-sverige/
  • Folkhälsomyndigheten (2020e) Information till förskola, grundskola och gymnasier om covid-19. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-skola-och-forskola-om-den-nya-sjukdomen-covid-19/
  • Francia, G. (2018) L’enseignement en Suède: D’une école pour tous à une école pour chacun. En F. Baluteau., V. Dupriez., & M. Verhoeven (Eds.), Entre tronc commun et filières, quelle école commune ? Etude comparative (pp.203-236). Thélème (Académia-L'Harmattan).
  • Fundación BBVA (2016). Recuperación económica y bienestar social. La confianza en las instituciones públicas perdida durante la crisis apenas se ha recuperado, pese a la mejora económica. Esenciales, 11. https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2017/07/FBBVA_Esenciales_11_tcm269-621602.pdf
  • Fundación Family Watch (2020a). Informe 2020-1 Encuesta situación de las Familias durante el Coronavirus – Covid19. https://thefamilywatch.org/2020/10/16/encuesta-situacion-de-las-familias-durante-el-coronavirus-covid19-2/
  • Fundación Family Watch (2020b). Informe 2020-1. 2ª Encuesta Covid-19: Las familias y la ≤≤Nueva Normalidad>>. https://thefamilywatch.org/2020/10/16/encuesta-situacion-de-las-familias-durante-el-coronavirus-covid19-2/
  • Gobierno de España (2020). Guía de facilitación de acceso a las medidas. https://www.mscbs.gob.es/ssi/covid19/ccaa/home.htm
  • Grant, C., & Zwier, E. (2017). Intersectionality and Education. Oxford Bibliographies. https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199756810/obo-9780199756810-0188.xml
  • Hagberg T., Jonung L., Kiander, J., & Vartia P. (2006). Den ekonomiska krisen i Finland och Sverige. Uppgången, fallet och återhämtningen 1985-2000. [La crisis económica en Finlandia y Suecia. Ascenso, caída y recuperación] En J. Aunesluoma & S. Fellman (Eds), Från olika till jämlika: Finlands och Sveriges ekonomier på 1900-talet, [De diferentes a iguales: Las economías de Finlandia en el 1900]. Helsingfors. http://www.internetional.se/jonungfinland04.pdf
  • Hesselius, P. (2011). De svenska sjuk- och arbetslöshetförsäkringar- är de unika? Son únicos los sistemas de cobertura de enfermedad y de seguro contra la desocupación] TIMBRO [VÄLFÄRD &REFORM ] [Bienestar & Refor- ma] http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175668062.pdf
  • Instituto Nacional de Estadística (INE). (2020a). Encuesta de Población Activa. https://www.ine.es/up/rTBuNOB2i5
  • Instituto Nacional de Estadística (INE). (2020b). Tasas de empleo. https://www.ine.es/infografias/tasasepa/desktop/tasas.html?t=1〈=es
  • Instituto de la Mujer (2020). La perspectiva de género, esencial a la respuesta a la COVID-19. Ministerio de Igualdad.
  • Jämlikhetsmyndigheten (2020), CORONAEPIDEMIN I ETT JÄMSTÄLDHETSPERSPETIV. https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/aktuellt/coronapandemin-2
  • Jämställdhetsmyndigheten (2021) Covid-19 och Våldsutsatthet . Rapport 8. Slutrapport av uppdrag A2020-01001. https://www.jamstalldhetsmyndigheten.se/covid-19-och-valdsutsatthet-20218
  • Johns Hopkins Coronavirus Resource Center (2021). Maps and Trends. Mortality Analyses. https://coronavirus.jhu.edu/data/mortality
  • Läkartidningen (2020) Sjukhusläkarna i Stockholm kräver munskydd i butiker. https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/11/sjukhuslakarna-i-stockholm-kraver-munskydd-i-butiker/
  • Landsorganisationen i Sverige (2010). Arbetsrätten med en borgerlig regering. [El derecho de trabajo cuando el gobierno http://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vres/lo_1366026597536_ar- betsratten_rattsskyddet_pdf/$file/Arbetsratten_Rattsskyddet.pdf
  • Lorente-Acosta, M. (2020). Violencia de género en tiempos de pandemia y confinamiento. Revista Española de Medicina General, 46(3), 139-145. DOI: 10.1016/j.reml.2020.05.005
  • Lundahl, L., Arreman, I. E., Holm, A. S., & Lundström U. (2013). Educational marketization The Swedish way. Education Inquiry, 4, 3, 497-517.
  • Moreno, L. (2001). La «vía media» española del modelo de bienestar mediterráneo. Papers, 63/64, 67-82. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers/v63n0.1207
  • Moreno, L. (2002). Bienestar mediterráneo y «supermujeres». Revista Española De Sociología, (2). https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/64862
  • Moreno, L., y Mari-Klose, P. (2016). Bienestar mediterráneo: Trayectorias y retos de un régimen en transición. En E. del Pino y M. J., Rubio (eds.), Los Estados de Bienestar en la encrucijada. Políticas Sociales en Perspectiva comparada (pp.139-160). Tecnos.
  • Navarro, V. (2006). El subdesarrollo social de España. Causas y consecuencias. Angrama.
  • Newtral (2020). Newtral Hemeroteca: Cuando el Gobierno sí hablaba del comité de expertos. https://www.newtral.es/newtral-hemeroteca-gobierno-comite-expertos/20200730/
  • Nordisk Information för kunskap om kön. (2021) Jämställdhetseffekter av covid-19. Kunskap och initiativ i Norden. NIKKpå uppdrag av Nordiska ministerrådet. file:///Users/guefra/Desktop/FORSKNING/Mina%20artiklar%202021/Genus%20covid%20Cristina%20G%20Ana/Jamstalldhetseffekter-av-covid-19-Kunskap-och-initiativ-i-Norden_1.pdf
  • OCDE (2020). Panorama de la Educación. Indicadores de la OCDE 2020. Ministerio de Educación y Formación Profesional, Gobierno de España.
  • OECD/European Union (2020), Health at a Glance: Europe 2020: State of Health in the EU Cycle. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/82129230-en
  • ONU-MUJERES (2020) La pandemia en la sombra: violencia contra las mujeres durante el confinamiento. https://www.unwomen.org/es/news/in-focus/in-focus-gender-equality-in-covid-19-response/violence-against-women-during-covid-19
  • Organización Mundial de la Salud (OMS) (2009). Subsanar las desigualdades de la salud. Comisión sobre Determinantes sociales de la Salud. https://www.who.int/social_determinants/thecommission/finalreport/es/
  • Peterson, E. (2019). Género y Estado de bienestar en las políticas españolas / Gender and Welfare State in Spanish Policies. Asparkía. Investigació Feminista, (20), 35-57. https://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/437
  • Picatoste, X. (2018). Efectos de las políticas de austeridad en el empleo juvenil. Atlantic Review of Economics (ARoEc), 1 (3), 1-20. http://hdl.handle.net/10419/191972
  • PNUD (2020). Dashboards on the Gender Inequality and the COVID-19 crisis with a Human Development perspective. http://hdr.undp.org/sites/default/files/gendercovid_final.xlsx
  • PSOE/Unidas-Podemos (2019). Coalición progresista. Un nuevo acuerdo para España. https://www.psoe.es/actualidad/documentos-de-interes/acuerdo-de-coalicion-progresista-entre-psoe-y-unidas-podemos/
  • Regeringengskansliet (2020) Strategi med anledning av det nya coronaviruset. https://www.regeringen.se/regeringens-politik/regeringensarbete-med-coronapandemin/strategi-med-anledning-av-det-nya
  • RENAVE (2020). Informe nº 54. Situación de COVID-19 en España. Casos diagnosticados a partir 10 de mayo Informe COVID-19. 25 de noviembre de 2020. https://www.isciii.es/QueHacemos/Servicios/VigilanciaSaludPublicaRENAVE/EnfermedadesTransmisibles/Paginas/InformesCOVID-19.aspx
  • Ruíz-Cantero, M. T. (en prensa). Las estadísticas sanitarias y la invisibilidad por sexo y de género durante la epidemia de COVID-19. Gaceta Sanitaria Doi: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.04.008
  • Save the Children (Rädda Barnen2020). Milleniebarnen. En Studie om ekonomisk uttsathet bland barn under hela utväxten. https://resourcecentre.savethechildren.net/node/18437/pdf/millenniebarnen_raddabarnen_201105.pdf
  • Save the Children (2021). Aniversario Covid-19: ¿Qué nos cuentan las familias?. Unidad de Calidad y Evidencias.
  • SCB (2020) Fler grundskollärare än någonsin – men lägre andel med examen. Senast uppdaterad: 2020-08-25https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2020/fler-grundskollarare-an-nagonsin--men-farre-med-examen/
  • Socialstyrelsen (2020), Sammanfattande statistik och utveckling över tid om covid-19. https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/sammanfattande-statistik-over-tid/
  • SOU (2018). Styra och leda med tillit Forskning och praktik Louise Bringselius (red.) Statens Offentliga Utredningar. https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2018/06/sou-201838/
  • Sveriges Riksbank (1999). Den svenska finansvärlden [El mundo financiero sueco] http://www.riksbank.se/Upload/Dokument_riksbank/Kat_publicerat/ Rapporter/finmar_98_sv.pdf.
  • UNESCO (2020). COVID-19 Educational Disruption and Response. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
  • Vlachos, J. , Hertegard, E. & Svaleryd, H. (2021). School closures and SARS-CoV-2. Evidence from Sweden’spartial school closure. COVID-19 SARS-CoV-2 preprints from medRxiv and bioRxiv. doi: https://doi.org/10.1101/2020.10.13.20211359
  • WHO (2020). Coronavirus Disease (COVID-19) Dashboard. https://globalhealth5050.org/the-sex-gender-and-covid-19-project/the-data-tracker/?explore=country
  • YoNoRenuncio (2021). Encuesta #YoNoRenuncio. Club de las MalasMadres. https://yonorenuncio.com/una-de-cada-cuatro-mujeres-ha-renunciado-a-todo-o-parte-de-su-trabajo-para-cuidar-segun-la-encuesta-yonorenuncio/