Trabajar el paisaje a través de los cinco sentidos: evaluación de un material para la innovación educativa

  1. Olga Mayoral García Berlanga
  2. Marta Talavera
  3. Amparo Hurtado
Revue:
Bio-grafía: escritos sobre la biología y su enseñanza

ISSN: 2027-1034

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Memorias IX Encuentro Nacional de Experiencias en Enseñanza de la Biología y la Educación Ambiental. IV Congreso Nacional de Investigación en Enseñanza de la Biología. (Bogotá, 9,10,11 de octubre de 2017).

Número: 1

Pages: 1034-1042

Type: Article

DOI: 10.17227/BIO-GRAFIA.EXTRA2017-7270 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Bio-grafía: escritos sobre la biología y su enseñanza

Objectifs de Développement Durable

Résumé

The paper presents the evaluation of teaching materials that can address the perception of the landscape through the five senses. This material consists of a set of educational proposals that can be worked isolated or sequenced, making all the proposed activities. Proposals include activities that address the perception of different types of landscape through a single sense and others that involve the stimulation of several senses simultaneously (mixed activities). The first version of the material was subjected to the judgment of 6 people with expertise in the design of educational and familiar with the topic of landscapes, enabling improvements in design and content. The second version of the teaching materials was applied in a pilot workshop with students of Primary School , which helped highlight the preferences and difficulties of students in the use of the proposed materials, as well as the evaluation by future teachers: students of 2nd and 4th year of the Degree in Preschool and Primary School Education of the Faculty of Education of the Universitat de València (Spain)

Références bibliographiques

  • Alvarez-Suárez R. (2003) La utilización de modelos experimentales en geología.
  • Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales 35, 60-69.
  • Bolacha E., Deus H. M., Caranova R., Costa A. M., Silva S., Vicente J., Fonseca
  • P. E. (2006) Uma experiência na formação de professores: Modelação Analógica de
  • Fenómenos Geológicos - A Geologia no laboratório. Geonovas 20, 33-56.
  • Bueno E. (2004) Aprendiendo química en casa. Revista Eureka sobre Enseñanza
  • y Divulgación de las Ciencias 1 (1), 45-51.
  • Castilho Razera J.C. (2015) Un perfil cienciométrico de Revista Eureka sobre
  • Enseñanza y Divulgación de las Ciencias (2004-2013). Revista Eureka sobre
  • Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 12 (2), 237-248.
  • http://hdl.handle.net/10498/17249
  • Davies I. (2004) Science and citizenship education. International Journal of
  • Science Education 26 (14), 1751-1763.
  • Edge R. D. (1982) Physics and the new games, or pretend you're an atom, The
  • Physics Teacher 20, 596-601.
  • Grilli J., Laxague M., Barboza L. (2015) Dibujo, fotografía y Biología. Construir
  • ciencia con y a partir de la imagen. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de
  • las Ciencias 12 (1), 91-108. http://hdl.handle.net/10498/16926
  • Martínez de Sousa J. (2008) Secc. 10.5.8.2 en Ortografía y ortotipografía del
  • español actual, 2.ª ed., corregida. Somonte-Cenero: Ediciones Trea.
  • Merino J., Herrero F. (2007) Resolución de problemas experimentales de Química:
  • una alternativa a las prácticas tradicionales. Revista Electrónica de Enseñanza de las
  • Ciencias 6 (3), 630-648.
  • Ribeiro A. (2008) Tectónica de placas, pp. 5-6 en Mateus A. (coord.), O interior da
  • terra: da crusta ao núcleo. Lisboa. Departamento de Geologia FCUL.
  • Roth W., Désautels J. (2004) Educating for citizenship: Reappraising the role of science education. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education 2 (4), 149-168.
  • Talavera, M., Mayoral, O., Hurtado, A., Botella, A.M., Martínez, S. (2015) Descubriendo el paisaje con los cinco sentidos. Material Didáctico Fotocopiable. ISBN: 978-84-608-3644-5.