El lunfardo como elemento identitario en el cómic argentino. El caso de Fueye

  1. Giménez Folqués, David 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

ISSN: 2014-1130

Any de publicació: 2019

Títol de l'exemplar: El cómic: intertextualidades, discursividades y paratextos en el arte secuencial de América Latina

Número: 20

Pàgines: 41-60

Tipus: Article

DOI: 10.5565/REV/MITOLOGIAS.651 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Altres publicacions en: Mitologías hoy: Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos.

Resum

a finals del segle XIX neix a Buenos Aires el que coneixem com lunfardo, és a dir, aquella forma lingüística amb aspecte d’argot que pertanyia, sobretot, als estrats socials baixos de l’espanyol de Buenos Aires. Amb el pas del temps, aquest nou aspecte lingüístic aconsegueix consolidar-se com a element identitari gràcies a productes culturals com la música, el teatre, la literatura o el còmic. En aquest últim àmbit centrarem aquesta investigació, en concret en el còmic Fueye de Jorge González. Mostrarem com l’autor aconsegueix retratar perfectament l’ambient on va florir aquest argot lunfardo, és a dir, els conventillos, el tango, la solitud, els immigrants. Així mateix, exposarem com tots els elements socials i culturals són tractats amb l’objectiu de enllaçar la imatge, el llenguatge i el context identitari.

Referències bibliogràfiques

  • ALBERCA, Manuel (2007), El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid, Biblioteca Nueva.
  • ANDRÉ, María Claudia (2017), “Tango y lunfardo: un estudio transatlántico sobre la identidad argentina”. Kamchatka. Revista de análisis cultural, (9), pp. 297-311.
  • AUGUSTO LORENZINO, Gerardo (2016), “El lunfardo en la evolución del español argentino”. Literatura y lingüística, (34), pp. 335-356. https://dx.doi.org/10.4067/S0716-58112016000200016
  • BARRERO, Manuel (2009), “Fueye. La identidad y el desapego” [en línea]. Disponible en: https://www.tebeosfera.com/documentos/fueye._la_identidad_y_el_desapego.html
  • BOCCANERA, Jorge (2015,) La muerte del pibe Oscar: primera novela lunfarda. Agencia nacional de noticias. TELAM (Agencia nacional de noticias) 11 de julio de 2015 [en línea]. Disponible en: http://www.telam.com.ar/notas/201507/112364-la-muerte-del-pibe-oscar-primera-novela-lunfarda.html
  • BONGAERTS, Hanne (2011), “El uso de historietas para tratar la cultura argentina en la clase de ELE”. En Asociación para la Enseñanza del Español como Lengua Extranjera, Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español L2-LE, pp. 225-238.
  • CASTRO, Donald S. (1991), The Argentine Tango as Social History 1880-1955: The Soul of the People. Lewiston, The Edwin Mellen Press.
  • CONDE, Óscar (2004), Diccionario etimológico del lunfardo. Buenos Aires, Taurus.
  • CONDE, Óscar (2010), “El Lunfardo en la Literatura Argentina”. Gramma, XXI, (47), pp. 224-246. https://p3.usal.edu.ar/index.php/gramma/article/view/59/121
  • CONDE, Óscar (2017), “Aportes al estudio del lunfardo: acreencias y deudas de la investigación lingüística argentina”. Signo y Seña, (32), pp. 1-20. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/sys/article/download/4107/3710
  • DRUCAROFF, Elsa (2011), Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires, Emecé.
  • FURLAN, Luis Ricardo (2006). “La dimensión lunfarda y su penetración en la literatura”. En Jitrik, Noé, Historia crítica de la literatura argentina. Buenos Aires, Emecé, pp. 635-659.
  • GÁLVEZ, Pepe (2008): “La novela gráfica o la madurez del medio”, en Cortés, Nicolás, et al. (ed.), De los superhéroes al manga: el lenguaje de los cómics, Barcelona, CERM i Universitat de Barcelona, pp. 69-112.
  • GOBELLO, José (1977), Diccionario lunfardo. Buenos Aires, Editorial Lillo.
  • GOBELLO, José (1990), Nuevo diccionario del lunfardo. Buenos Aires, Editorial Corregidor.
  • GOBELLO, José (2004), Novísimo diccionario del lunfardo. Buenos Aires, Editorial Corregidor.
  • GONZÁLEZ, Jorge (2008), Fueye. Buenos Aires, Editorial Común.
  • MARTIGNONE, Hernán y Prunes Mariano (2008), Historietas a diario. Las tiras cómicas argentinas de Mafalda a nuestros días, Buenos Aires, Libraria.
  • PONS, Álvaro (2008), “La cárcel de papel” [en línea]. Disponible en: https://www.lacarceldepapel.com/2008/10/31/fueye/
  • REAL ACADEMIA ESPAÑOLA Y ASOCIACIÓN DE ACADEMIAS DE LA LENGUA ESPAÑOLA (2014), Diccionario de la lengua española. Madrid, Espasa. https://dle.rae.es/?id=DgIqVCc.
  • SANTI, Isabel (2002), “Algunos aspectos de la representación de los inmigrantes en Argentina”, en Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, (4), París, Université Paris-VIII. http://alhim.revues.org/index474.html
  • VÁZQUEZ, Laura (2014), “Historieta argentina: ‘La relación autor-lector se transformó y nos obliga a revisar viejas fórmulas teóricas’”. CICLO DE ENTREVISTAS CONICET [en línea]. Disponible en https://www.conicet.gov.ar/historieta-argentina-la-relacion-autor-lector-se-transformo-y-nos-obliga-a-revisar-viejas-formulas-teoricas/
  • VILLAMAYOR, Luis C. (1926/2015), La muerte del Pibe Oscar (célebre escruchante). Estudio preliminar, notas y apéndices de Conde, O. Buenos Aires, Unipe Editorial Universitaria.