Dos ejes para la actualización de los profesores de lenguas a distancialingüística aplicada y tecnología educativa

  1. Carmen Contijoch 1
  2. María Elena Delgado 1
  3. Laura García 1
  4. Dulce María Gilbón 1
  5. Karen Lusnia 1
  6. Leticia Martineck 1
  7. Verónica Peña 1
  8. Aline Signoret 1
  9. Carmen Tobío 1
  1. 1 Universidad Nacional Autónoma de México Centro de Estudios de Lenguas Extranjeras
Aldizkaria:
Perfiles educativos

ISSN: 0185-2698 2448-6167

Argitalpen urtea: 2004

Alea: 26

Zenbakia: 103

Orrialdeak: 56-76

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Perfiles educativos

Laburpena

In this article the author highlight the role of foreign languages in the global educational context and show how necessary it seems to be to put teachers up to date in the domain of applied linguistics, with the help of educational technology, wich are necessary for the continuos distance training. Within this wide framwork, the authors discuss the importance of each of the six modules of the *Diplomado Actualización in Applied Linguistics for foreign language teachers (http://comenius.cele.unam.mx/alad), wich took place from between 2000 and 2003 with the support of the National Autonomous University of Mexico (Universidad Nacional Autónoma de México, UNAM). It finally quotes some outcomes of the use of two axes in the training of more than hundred teachers who were able to update in the use of this program and its importance for the research that was carried out in order to design it.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Austin, J. L.. (1978). The Edinburgh Course in Applied Linguistics: Volume I. Readings for applied linguistics. Oxford University Press. Londres.
  • Bates, T.. (1995). Technology; open and distance education. Routledge. Londres.
  • Brooks, D. W.. (1997). Web-teaching: a guide to designing interactive teaching for the World Wide Web. Plenun Press. Nueva York.
  • Brumfit, C. J.. (1995). Principle and practice in applied linguistics. Oxford University Press. Oxford.
  • Contijoch, M.C.. (2001). Estudio piloto de un curso en línea para profesores de lenguas. Revista Digital Universitaria. 2.
  • Chan, M. E.,Tiburcio y Villaseñor. (1999). Estudio independiente. ILCE.
  • Chen, J.,Gaines, B.. (2002). Awareness and virtual cooperative interaction in the learning web.
  • Chomsky, N.. (1965). Aspects of the theory of syntax. MIT Press. Cambridge.
  • Davies, A.. (1999). An introduction to applied linguistics. Edinburgh University Press. Edinburgo.
  • Delors, J.. (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO.
  • Duverger, J.. (1995). Repères et enjeux. Revue Internationale d'Education. 29-44
  • Fairclough, N.. (1989). Language and power. Longman. Londres.
  • Ferreiro, E.. (1997). Políticas lingüísticas en México. La Jornada Ediciones.
  • García Aretio, L.. (1994). La educación a distancia hoy. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid.
  • Gilbón, D. M.. (1998). Bases teóricas y empíricas para la creación de posgrados en lingüística aplicada a distancia.
  • Grosjean, F.. (1982). Life with two languages: an introduction to bilingualism. Harvard University Press. Cambridge^eMass. Mass..
  • Hagège, C.. (1996). L'enfant aux deux langues. Editions Jabob. París.
  • Halliday, M. A. K.,Hasan, R.. (1976). Cohesion in English. Longman. Londres.
  • Hymes, D. H.. (1972). Sociolinguistics. Selected readings. Penguin. Harmondsworth.
  • Jonassen, D. H.,Peck, K. L.,Wilson, B. G.. (1999). Learning with technology: A constructivist perspective. Prentice Hall. Nueva Jersey.
  • Lewis, M.. (1994). The lexical approach: The state of ELT and a way forward. Language Teaching Publications. Hove.
  • Mackey, W. F.. (1978). The Edinburgh Course in Applied Linguistics. Readings for applied linguistics. Oxford University Press. Oxford.
  • Ornelas, C.. (1995). La educación superior mexicana. Los desafíos de la economía abierta. Perfiles Educativos. 35-48
  • Renard, R.. (2000). Une éthique pour la francophonie. X Congreso Mundial de la Federación Internacional de Profesores de Francés.
  • Spangenberg, K.,Pritchard, R.. (1994). Kids come in all languages: Reading instruction for ESL students. International Reading Association. Newark^eDelaware Delaware.
  • Torrealva Meza, H. N.. (2002). Mecanismos de comunicación colaborativa en un curso en línea para profesores de lenguas.
  • Van Patten, B.. (1996). Input processing and grammar instruction in second language acquisition. Ablex Publishing Corporation. Norwood^eNueva Jersey Nueva Jersey.
  • Wallace, C.. (1992). Critical language awareness. Longman. Londres.