¿Qué representan las portadas de los libros de texto de Educación Física en Primaria?

  1. Moya Mata, Irene 1
  2. Ros Ros, Inmaculada 2
  3. Peirats Chacón, José 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2018

Issue: 34

Pages: 295-299

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I34.63412 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This study analyzes the image of the body represented on the covers of textbooks of Physical Education linked to a type of physical activity, to check if they conform to the guidelines set by the current legislation regarding curricular materials. The study is empirical, descriptive and comparative among the textbooks analyzed. The sample consisted of 12 covers of two editorials, published under the Organic Law 8/2013 for the Improvement of Educational Quality (LOMCE). The research technique was content analysis through the SAIMEF (System of Analysis of Images in Physical Education) tool. We performed a descriptive analysis of the data where contingency tables were used and the Chi-square Pearson test (x2), was applied, to contrast the significance of the variable sex and the variable sport. The results showed covers with photograph and color image format, being the protagonists of the physical activity the men, pertaining to the childhood, of white race, ectomorphic somatotype and realizing sport, in absence of disability; linking individual sport with women and the collective and adversary with men. These results are very far from the guidelines set by Spanish legislation regarding curricular materials, and specifically in physical education textbooks. There is no doubt that a reflection on the curricular materials is necessary, since the contents offered through the images are a source of values settlement and empowerment of attitudes, and a society without discrimination must be transmitted to continue advancing towards equality.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Anguera, Mª T., Blanco, A., Hernández-Mendo, A., & Losada, J. L. (2011). Diseños observacionales: ajuste y aplicación en psicología del deporte. Cuadernos de psicología del deporte, 11(2), 63-76. Recuperado de http://revistas.um.es/cpd/article/view/133241
  • Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: CEAC.
  • Blández, J., Fernández, E., & Sierra, M.A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela. La perspectiva del alumnado. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del Profesorado, 11(2), 1-21.
  • Correa, R., Guzmán, Mª, & Aguaded, J. (2000). La mujer invisible. Una lectura disidente de los mensajes publicitarios. Huelva: Grupo Comunicar.
  • Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (2013). Estado mundial de la infancia 2013: niños y niñas con discapacidad. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/123456789/ 1818/ Estado%20mundial%20de%20la%20infancia%202013.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • García, M., Puig, N., & Lagardera, F. (Coords.). (2002). Sociología del deporte. Madrid: Alianza Editorial.
  • García-Ferrando, F., & Llopis, R. (2011). Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: CSD.
  • Heinemann, K. (2003). Introducción a la metodología de la investigación empírica. Barcelona: Paidotribo.
  • Herrador, J. (2013). Estereotipos sexistas en el ámbito educativo: Análisis de los libros de educación física. Tándem: Didáctica de la educación física, 41, 22-29.
  • Klomstem, A. T., Marsch, H. W., & Skaalvik, E. M. (2005). Adolescents’ Percepctions of Masculine and Feminine Values in Sport and Physical Education: A Study of Gender Differences. Sex Roles, 52(9/10), 625-636. doi: 10.1007/s11199-005-3730-x
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, 238 § 28927 (1990).
  • Ley Orgánica 1/2004, de 28 de diciembre, de Medidas de Protección Integral contra la Violencia de Género. Boletín Oficial del Estado, 313 § 42166 (2004).
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación, Boletín Oficial del Estado, 106 § 7899 (2006).
  • Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres, Boletín Oficial del Estado, 71 § 12611 (2007).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa, Boletín Oficial del Estado, 295 § 7337 (2013).
  • López-Crespo, C., & Castejón-Oliva, F. J. (2017). Mujer y pintura deportiva: la colección del Consejo Superior de Deportes (España). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 17(65), 101-119. doi: 10.15366/rimcafd2017.65.007
  • Malo, J., & López, G. (2008). La coeducación e igualdad de los sexos en el contexto escolar y en las actividad física de Educación Física según la LOE. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd127/la-coeducacion-e-igualdad-de-los-sexos-en-el-contexto-escolar.htm
  • Martínez-Bello, V., & Molina-García, J. (2016). Representation of physical activity domains and sedentary behaviours in physical education textbooks: an image analysis. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 38(2), 139-152. Recuperado de https://www.ajol.info/index.php/sajrs/article/viewFile/141765/131500
  • Martínez-Benlloch, I., & Bonilla, A. (2000). Sistema sexo/género, identidades y construcción de la subjetividad. Valencia: Universitat de València.
  • Molina, J. P., Devís, J., & Peiró, C. (2008). Materiales curriculares: clasificación y uso en Educación Física. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 33, 183-197. Recuperado de http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/703
  • Moya, I., Ros, C., & Menescardi, C. (2014). Los contenidos de educación física a través de las imágenes de los libros de texto de EP. Apunts, Educación Física y Deportes, 4(118), 40-47. doi: 10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/4).118.04
  • Moya, I., Ros, C., & Menescardi, C. (2016). Perspectiva global de las imágenes publicadas en manuales de Educación Física. Movimento, 22(4), 1277-1292. Recuperado de http://www.seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/65304
  • Moya-Mata, I., Martín, J., Ruiz-Sanchis, L., & Ros, C. (2018). Diseño, fiabilidad y validez de una herramienta para el análisis de las imágenes de los libros de texto de Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 240-246. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/59497
  • Moya-Mata, I., Ruiz, L., & Ros, C. (2017). Análisis de las portadas de los libros de texto de Educación Física en Primaria. Estudios Pedagógicos, 43(1), 235-250. Recuperado de http://revistas.uach.cl/index.php/EPED/article/view/569
  • Moya-Mata, I., Ruiz, L., Martín, J., Pérez, P. Mª, & Ros, C. (2017). La representación de la discapacidad en las imágenes de los libros de texto de Educación Física: ¿inclusión o exclusión? Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 88-95. Recuperado de http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=345751100018
  • Pedersen, P. M., & Whisenant, W. A. (2003). Examining stereotypical written and photographic reporting on the sports page: An analysis of newspaper coverage of interscholastic athletics. Women in Sport & Physical Activity Journal, 12, 67-86.
  • Pelegrín, A., León, J. M. ª, Ortega, E., & Garcés, E. J. (2012). Programa para el desarrollo de actitudes de igualdad de género en clases de Educación Física en escolares. Educación XX1, 15(2), 271-292.
  • Pérez Alonso-Geta, P. Mª (1994) Tiempo de ocio y televisión en la infancia y la adolescencia, en AA.VV. Televisión. Niños y jóvenes. Valencia, RTVV.
  • Ramírez, G. (2011). Estereotipos corporales en las portadas de los videojuegos de género deportivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(42), 407-420. Recuperado de http://cdeporte.rediris.es/revista/revista42/artcuerpo213.htm
  • Sahuquillo, P., Ros, C., & Bellver, Mª. C. (2008). El rol de género en los videojuegos. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9(3), 129-149.
  • Sierra, R. (1993). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. Madrid: Paraninfo.
  • Táboas-Pais, Mª. I., & Rey-Cao, A. (2012). Gender Differences in Physical Education Textbooks in Spain: A Content Analysis of Photographs. Sex Roles, 67, 389-402. doi: h10.1007/s11199-012-0174
  • Terrón, Mª T., & Cobano-Delgado, V. (2009). El papel de la mujer en las imágenes de los libros de texto de Educación Primaria. Estudio comparado entre España y Marruecos. Educatio Siglo XXI, 27(1), 231-248. Recuperado de http://revistas.um.es/educatio/article/view/71161