Educar en la diversitat. Una proposta d’educació literària en l’aula de Magisteri
- 1 Universitat de València, España
ISSN: 2172-5500
Año de publicación: 2016
Título del ejemplar: Dossier: Educació literària
Número: 7
Páginas: 63-71
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Ítaca: Revista de Filología
Resumen
The aim of this paper is to present an experiment carried out on the subject Literary Education in the classroom of Elementary Education, during the academic year 2014-2015, based on the need to educate students on diversity and incorporating literature, drama and puppets as powerful tools of awareness, reflect and dialogue about the difference. From research on children’s literature and taking an affective diversity as a core, working groups began a debate on the (in)visibility of most of these literary works and also about prejudices and stereotypes that continue to appear in large number of works for children. We believe that the experience was very positive in terms of the literary education of students of teaching from the perspective of diversity and with regard to programming and carrying out activities for the classroom.
Referencias bibliográficas
- Alegre, O. (2004): «Atienda a la diversidad del alumnado universitario», en M. L. VILLAR, Programa para la mejora de la docencia universitaria, Madrid, Pearson, p. 97-124.
- Alegre, O. (2010): «Diversidad cultural y procesos inclusivos: plurilingüismo, lenguaje y educación», en J. HERRERA, M. ABRIL & C. PERDOMO, Estudios sobre didácticas de las lenguas y sus literaturas, Santa Cruz de Tenerife, Publicaciones de la Universidad de La Laguna. p. 31-50.
- Allport, G. (1962): La naturaleza del prejuicio, Buenos Aires, Eudeba. BALLESTER, J. (2007): L’educació literària, València, Publicacions de la Universitat de València.
- Ballester, J. & J. A. Mas (2003): «El component sociolingüístic en el desenvolupament de la competència comunicativa», en V. MARTINES (coord.), Llengua, societat i ensenyament. Volum III, Alacant, Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana. p. 5-17.
- Chick, K. (2008): «Fostering an Appreciation for all Kinds of Families: Picturebooks with Gay and Lesbian Themes», Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, núm. 46, Toronto, University Toronto Press, p. 15-22.
- Ibarra, N. & J. Ballester (2010): «La educación literaria e intercultural en la construcción de la ciudadanía», Aula de Innovación Educativa, núm. 197, p. 9-12.
- Lluch, G. (2012): La lectura al centre, València, Bromera.
- Mendoza, A. (1994): Literatura comparada e intertextualidad, Madrid, La Muralla.
- Oltra, M. A. (2011): «Multiculturalidad y nuevas estructuras familiares en la literatura infantil», en P. NÚÑEZ & J. RIENDA (coord.), La investigación en Didáctica de la Lengua y la Literatura: situación actual y perspectivas de futuro, Granada, SEDLL.
- Oltra, M. A. & R. M. Pardo (2013): «Las nuevas estructuras familiares y su presencia en la literatura infantil valenciana», en P. CANCELAS, R. JIMÉNEZ, M. F. ROMERO & S. SÁNCHEZ (coord.) Aportaciones para una educación lingüística y literaria en el siglo XXI, cap. 39, Granada, GEU, p. 63.
- Prawer, S. S. (1998): «¿Qué es la literatura comparada?», en D. ROMERO (coord.), Orientaciones en Literatura Comparada, Madrid, Arco Libros, p. 21-36.
- Romero, D. (2010): Identidad de género en personajes de ficción infantil y juvenil. Hacia una ruptura de los estereotipos, Saragossa, Universidad de Zaragoza.
- Sales, A. (2003): «L’organització i cultura escolar per a l’educació intercultural», en A. SALES (coord.), Educació intercultural: la diversitat cultural a l’escola, Castelló de la Plana, Publicacions de la Universitat Jaume I, p. 35-46.
- Tofiño, I. (2006): «¿Un libro homófobo? ¡Que lo lea Rita! Criterios de valoración con referente pedagógico para los materiales LGTB destinados a menores», Educación y Biblioteca, núm. 152, p. 83-88