Agenda e imagen de los candidatos de las elecciones generales de 2015 en España en programas televisivos de infoentretenimiento

  1. Carmen-María López-Rico 1
  2. Àlvar Peris-Blanes 2
  1. 1 Instituto Mediterráneo de Estudios de Protocolo y Relaciones Institucionales
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revue:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Année de publication: 2017

Titre de la publication: Comunicación política I

Volumen: 26

Número: 4

Pages: 611-620

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2017.JUL.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

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Résumé

There was a turn in the use of political marketing strategies in Spain with the election campaign of December 20th, 2015. Infotainment television programs were unprecedented in their protagonism, which was part of the candidates’ agendas as they reached out directly to the electorate with a human image. A quantitative content analysis was carried out to further understand the most used topics in these formats, as well as the type of public and private information that is produced about them. To this end, the rhetoric was analyzed from the three most followed Spanish infotainment programs: En la tuya o en la mía (TVE), El hormiguero 3.0 (Antena 3), ¡Qué tiempo tan feliz! (Telecinco); parties with the highest electoral expectations were included. The results indicate a clear prevalence of personal issues as opposed to the more political and programmatic ones, which take second place.

Information sur le financement

Este trabajo se ha realizado en el marco del grupo I+D MediaFlows: Estrategias, agendas y discursos en las cibercampañas electorales: medios de comunicación y ciudadanos, proyecto de investigación CSO2016-77331-C2-1-R, financia-do por el Ministerio de Economía y Competitividad (Mineco) del Gobierno de España.

Financeurs

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