Agenda e imagen de los candidatos de las elecciones generales de 2015 en España en programas televisivos de infoentretenimiento

  1. Carmen-María López-Rico 1
  2. Àlvar Peris-Blanes 2
  1. 1 Instituto Mediterráneo de Estudios de Protocolo y Relaciones Institucionales
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Any de publicació: 2017

Títol de l'exemplar: Comunicación política I

Volum: 26

Número: 4

Pàgines: 611-620

Tipus: Article

DOI: 10.3145/EPI.2017.JUL.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: El profesional de la información

Resum

There was a turn in the use of political marketing strategies in Spain with the election campaign of December 20th, 2015. Infotainment television programs were unprecedented in their protagonism, which was part of the candidates’ agendas as they reached out directly to the electorate with a human image. A quantitative content analysis was carried out to further understand the most used topics in these formats, as well as the type of public and private information that is produced about them. To this end, the rhetoric was analyzed from the three most followed Spanish infotainment programs: En la tuya o en la mía (TVE), El hormiguero 3.0 (Antena 3), ¡Qué tiempo tan feliz! (Telecinco); parties with the highest electoral expectations were included. The results indicate a clear prevalence of personal issues as opposed to the more political and programmatic ones, which take second place.

Informació de finançament

Este trabajo se ha realizado en el marco del grupo I+D MediaFlows: Estrategias, agendas y discursos en las cibercampañas electorales: medios de comunicación y ciudadanos, proyecto de investigación CSO2016-77331-C2-1-R, financia-do por el Ministerio de Economía y Competitividad (Mineco) del Gobierno de España.

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Talk Show Campaigns: Presidential Candidates on Daytime and Late Night Television Jan 2014 Michael. Parkin
  • THE EFFECT OF SOFT NEWS ON PUBLIC ATTACHMENT TO THE NEWS Is "infotainment" good for democracy? Oct 2012 Journalism Studies An Nguyen
  • The Politicization of Private Persona: Exceptional Leaders or the New Rule? The Case of the United Kingdom and the Blair Effect Jan 2010 The International Journal of Press/Politics Ana Inés Langer
  • Who's Afraid of Infotainment? Sep 1998 European Journal of Communication Kees Brants
  • The Third Age of Political Communication: Influences and Features Jul 1999 Political Communication JAY G. BLUMLER Dennis Kavanagh
  • Comunicación política: entre la privatización y la espectacularización. Jan 2003 Cristina Holtz-Bacha
  • el análisis de contenido Laurence Bardin César Suárez
  • Marketing político y comunicación Philippe J. Maarek
  • Barranco-Saiz, Francisco-Javier (2010). Marketing político y electoral. Madrid: Pirámide. ISBN: 978 84 36823592
  • Berrocal-Gonzalo, Salomé (2015). "Politainment: el gran espectáculo político televisivo". El molinillo, n. 76, pp. 4-9.
  • Carrillo, Nereida (2013). El periodismo volátil. ¿Cómo atrapar la información política que se nos escapa?. Barcelona: Editorial UOC. ISBN: 978 84 90299814
  • Delli-Carpini, Michael; Williams, Bruce A. (2001). " Let us infotain you: Politics in the new media ". En: Bennet, Lance W.; Entman, Robert M. (eds.). Mediated politics: Communication in the future of democracy. New York: Cambridge University Press, pp. 160-181. ISBN: 0521789761
  • Ferré, Carme (ed.) (2013). Infoentretenimiento. El formato imparable de la era del espectáculo. Barcelona: Editorial UOC. ISBN: 84 90291772
  • León, Bienvenido (2010). Informativos para la televisión del espectáculo. Sevilla-Zamora: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones. ISBN: 84 92860715
  • León-Gross, Teodoro (2006). "La agenda de los noticiarios". En: Díaz-Nosty, Bernardo (dir.). Tendencias'06. Medios de comunicación. El año de la televisión. Madrid: Fundación Telefónica, pp. 271-279. ISBN: 84 89884684 http://www.infoamerica.org/TENDENCIAS/tendencias/ tendencias06/pdfs/15.pdf
  • Pantallas electorales. El discurso de partidos, medios y ciudadanos en la campaña de 2015. Barcelona: Editorial UOC. ISBN: 978 84 91167051
  • Ortells-Badenes, Sara (2012). "Infoentretenimiento y periodismo político en televisión". En: Casero-Ripollés, Andreu (ed.). Periodismo político en España: concepciones, tensiones y elecciones. Cuadernos Artesanos de Latina, n. 33, La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social. ISBN: 84 15698097
  • Redondo, David (2015a). "El Pablo Motos más serio pone en aprietos a un Pablo Iglesias que termina cantando". Cadena Ser, 4 de noviembre. https://goo.gl/TFtDQD
  • Redondo, David (2015b). "Pablo Iglesias mejora las audiencias de María Teresa Campos y Ana Pastor". Cadena Ser, 30 de noviembre. https://goo.gl/U9QCKe
  • Marzal-Felici, Javier; Casero-Ripollés, Andreu (2011. Periodismo en televisión. Nuevos horizontes, nuevas tendencias. Zamora: Comunicación y Sociedad Ediciones y Publicaciones. ISBN: 978 84 92860777