Ensenyar els connectors al primer cicle de l’escola primària

  1. Alícia Santolària Òrrios 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

ISSN: 1988-8430

Año de publicación: 2014

Título del ejemplar: La reflexión metalingüística y la enseñanza de la gramática

Número: 10

Páginas: 101-121

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación

Resumen

L’aprenentatge de la llengua escrita és un procés complex en què interaccionen diversos factors. El punt de partença amb què iniciem aquest article relaciona l’ensenyament d’elements gramaticals, com són els connectors, amb la producció textual d’infants de segon curs d’Educació Primària. En la investigació, que es duu a terme en situació d’aula, s’ha triat com a dispositiu una seqüència didàctica tot tenint en compte el model de l’escola de Ginebra. La mediació elegida demostra, d’una banda, que resulta possible i eficaç introduir aquests sabers gramaticals a l’inici de l’escolarització i, de l’altra, que la intervenció ajuda a millorar els textos dels infants.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, T. “A vueltas con el resumen escolar. Esta vez, en la pizarra, con tiza y borrador”, Didáctica (Lengua y Literatura), 19, 2007, págs. 13-30.
  • Álvarez Angulo, T. El resumen escolar. Teoria y pràctica, Barcelona, Octaedro, 1988.
  • Barrio, L.; Sánchez, S.; Díaz, L. “Repercusiones de las metodologías de investigación en la construcción del conociemiento didáctico: una investigación sobre el aprendizaje inicial de la lengua escrita”, Cultura y Educación, 24 (4), 2012, págs. 461-474.
  • Bigas, M.; Correig, M. “Ensenyar encara el codi?”, Articles, 21, 2000, págs. 87-97.
  • Bronckart, J. P. “L’enseignement des langues; pour une construction des capacities textuelles”, en M. García, R. Giner, P. Ribera & C. Rodíguez (Eds.), Ensenyament de llengües i plurilingüisme. València, Universitat de València, 1999, págs. 17-26.
  • Bruner, J. La educación, puerta de la cultura, Madrid, Visor, 1997.
  • Camps, A. La gramàtica a l’escola bàsica entre els 5 i els 10 anys. Algunes reflexions i propostes, Barcelona, Barcanova Educació, 1986.
  • Camps, A.; Ribas, T. La evaluación del aprendizaje de la composición escrita en situación escolar, Madrid, CIDE - MEC, 2000.
  • Cuenca, M. J. La connexió i els connectors. Perspectiva oracional i textual, Vic, Eumo, 2006.
  • Cuenca, M. J. Gramàtica del text, Alzira, Bromera, 2008.
  • Cuenca, M. J. Gramática del texto, Madrid, Arco libros, 2010.
  • Dolz, J. “Seqüències didàctiques i ensenyament de la llengua: més enllà dels projectes de lectura i escriptura”, Articles, 2, 1994, págs. 21-34.
  • Dolz, J. “Escribir textos argumentativos para mejorar su comprensión”, Comunicación, Lenguaje y Educación, 26, 1995, págs. 65-77.
  • Dolz. J.; Noverraz, M.; Schneuwly, B. Séquences didactiques pour l’oral et pour l´écrit, Bruxelles, Editions de Boeck, 2001.
  • Dolz, J.; Schneuwly, B. Per a un ensenyament de l’oral. Iniciació als gèneres formals a l’escola, València/Barcelona, Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana & Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2006.
  • Dolz, J. “Los cinco grandes retos de la formación del profesorado”, Comunicació presentada en el V SIGET, Simposio Internacional de Estudos de Gêneros Textuais Internacional –O Ensino em Foco.,Agost de 2009, Caxias do Sul, RS, Brasil.
  • Dolz, J.; Gagnon, R.; Ribera, P. Producció escrita i dificultats d’aprenentatge, Barcelona, Graó, 2013.
  • Fernández, P. “La mediación en la adquisición inicial de la escritura de diferentes géneros discursivos”, en La Magia de las letras. El desarrollo de la lectura y la escritura en la Educación Infantil y Primaria, Madrid, MEC, 2007, págs. 119-154.
  • Ferrer, M.; Miró, M. “Connectors i producció escrita en primer cicle de primària”, Articles, 17, 1999, págs. 31-41.
  • Fons, M. Llegir i escriure per viure, Barcelona, La Galera, 1999, 1a Edició.
  • Fons, M. Llegir i escriure per viure, Barcelona, La Galera, 2000, 2a Edició.
  • Fons, M. “Aprendre a llegir i a escriure amb sentit”, Papers d’educació, 4, 2006, págs. 1-15.
  • Fons, M. “Ensenyar a llegir i a escriure per viure”. txt suplement educatiu de la revista illa, 14, 2010. Publicació etectrònica http://www.bromera.com/tl_files/revista/txt/txt-14/files/txt_14.pdf [fecha de consulta: 25.03.2014].
  • Fons, M.; Gil, R. “La lectura i l’escriptura al cicle inicial de primària. Propòsits i reptes”, Articles, 55, 2011, págs. 5-8.
  • Goodman, Y. “El desarrollo de la escritura en niños muy pequeños”, en E. Ferreiro & M. Gómez Palacio, Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura, México, Siglo XXI, 1982, págs. 107-127.
  • Goodman, Y. “Las raíces de la alfabetización”, Infancia y aprendizaje, 58, 1992, págs. 29-42.
  • Graves, D. Didáctica de la escritura, Madrid, Morata-MEC, 1983.
  • Milian, M. “El model de seqüència didàctica vint anys després”, Articles, 57, 2012, págs. 8-21.
  • Olson, D. R. “Alfabetización y educación: tres problemas para una teoría de la lectoescritura”, Infancia y Aprendizaje, 27 (2), 2004, págs. 155-161.
  • Ribera, P. La producció de gèneres escrits en alumnes de cinc anys: una perspectiva des de l’ensenyament. Tesi doctoral. València, Universitat de València, 2006. Publicació electrònica http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/9626/ribera.pdf;jsessionid=2FBF2A86D A797DE4342E149C7F8DC11B.tdx2?sequence=1 [Fecha de consulta: 25.03.2014].
  • Ribera, P. El repte d’ensenyar a escriure. L’inici de la produccio de textos en Educació Infantil, València, Perifèric edicions, 2008.
  • Ribera, P. “Los aspectos textuales en la producción de géneros escritos con alumnos de educación infantil”, en Estudos Linguísticos/Linguistic Studies, 3, Edições Colobri/CLUNL, Lisboa, 2009, págs. 399-409.
  • Ribera, P. “Aprender el sistema de escritura alfabético a partir del uso de textos en los inicios de la lectura y escritura”, en L. Álvares Pereira & I. Cardoso (Coords.), Reflexão sobre a escrita. O ensino de diferentes géneros de textos, Aveiro, U. de Aveiro, 2013, págs. 95-106.
  • Ríos, I. “Més enllà de la lectoescriptura i dels mètodes: ensenyar a llegir i a escriure”, txt suplement educatiu de la revista illa, 14, 2010, Publicació electrònica http://www.bromera.com/tl_files/revista/txt/txt-14/files/txt_14.pdf [Fecha de consulta: 25.03.2014].
  • Ríos, I.; Fernández, P.; Gallardo, I. “Prácticas docentes, condiciones de enseñanza y posibilidades de aprendizaje inicial de la lengua escrita”, Cultura y Educación, 24 (4), 2012, págs. 435-447.
  • Rodríguez, C. “La enseñanza de la gramática: las relaciones entre la reflexión y el uso lingüístico”, Revista iberoamericana de educación, 59, 2012, págs. 87-118. Publicació electrònica www.rieoei.org/RIE59.pdf [Fecha de consulta: 5/03/2014].
  • Santolària, A. “Una secuencia didáctica para aprender a exponer en segundo de Educación Primaria”, en L. P. Cancelas i altres (Coords.). Aportaciones para una educación lingüística y literaria en el siglo XXI, Granada, Editotial GEU, 18, 2013a, págs. 1-9.
  • Santolària, A. “Realizar una exposición de cuentos en la escuela. Qué leer y qué escribir”, Comunicació presentada en: 4èmes Rencontres internationales de l’Interactionnisme socio-discursif, Universitat de Ginebra, Ginebra, 17-19 juliol, 2013b.
  • Santolària, A. “Blancaflor, la Dent d’or i Rosella: tres heroïnes en cerca d’un cànon escolar”, en G. Lluch i altres (Eds.). El relat: Literatura, lectura i escriptura, Quaderns de Filologia. Estudis literaris, 18, 2013c, págs. 171-189.
  • Santolària, A. “Plantejar els connectors en segon d’Educació Primària” pòster presentat al I Congrés sobre l’ensenyament de la gramàtica. Present, passat i futur. Universitat de València, 27-28 de febrer de 2014.
  • Schneuwly, B.; Bain, D. “Mecanismes de regulació de les activitats textuals. Estratègies d’intervenció en les seqüències didàctiques”, Articles, 2, 1994, págs. 87-104.
  • Tolchinski, L. Aprendizaje del lenguaje escrito, Barcelona, Antropos, 1993.
  • Tolchinski, L. Escribir y leer a través del currículum, Barcelona, ICE- Horsori, 2001.
  • Xtec (Xarxa Telemàtica Educativa de catalunya). http://www.xtec.cat/~dcoromin/connectors.pdf http://www.xtec.cat/~averges3/primer/formules.htm [Fecha de consulta: 25/03/2014].
  • Zayas, F. “Cap a una gramática pedagògica”, Articles, 33, 2004, págs. 9-26.