Valoración de la creatividad grupal y barreras del pensamiento creativo en universitarios
- Talavera Ortega, Marta
- Hurtado Soler, Amparo
- Cantó Doménech, José
- Martín, David
ISSN: 2332-8533, 1988-8996
Año de publicación: 2015
Volumen: 8
Número: 15
Páginas: 70-90
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de estilos de aprendizaje = Journal of Learning Styles
Resumen
In the present work we try to analyze the creativity in 112 university students, working in small groups, at relation with the styles of personality (legislative, executive and judicial), and the barriers which they must face to take to end a cr eative and innovative task, with the aims of: to identify the creative specific profile of the students; to analyze the relations between the personality and creative yield, and to identify the present barriers to develop creative tasks. Contrasts were rea lized of t - student and models of logistic binary regression with the calculation of the Odds ratio (OR). These results indicate the need to define an educational task, taking into account the composition of the groups and the personality of its components, to achieve balanced groups, and creative work.
Referencias bibliográficas
- Cabero, J. & Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 42, 165-172. (DOI: 10.3916/C42-2014-16).
- Hayes, J. R. (1989) Cognitive processes in Creativity. En J.A. Glover, R.R. Ronning y C.R. Reynols (Eds.), Handbook of Creativity. New York: Ple-num Press.
- Sternberg, R. (2001). Thinking styles. En A. L. Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking (3ra. ed., pp. 197-201). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Lorna, P.M (1998) Inventory of barriers to creative thought and innovative action. Vol 8 (pp 4-53). The Pfeiffer Library (2nd Ed.)
- Burnard, P. (2006). Reflecting on the creativity agenda in education. Cambridge Journal of Education, 36(3), 313-318. doi: 10.1080/03057640600865801
- Guilera, Ll. Anatomía de la creatividad. Edita. FUNDIT - Escola Superior de Disseny ESDi Sabadell.
- Klatic, S. (1999). Validez y confiabilidad del cuestionario Sternberg- Wagner de estilos de pensamiento. Tesis para optar el título de licenciada en Psicología. Universidad de Lima
- Larraz, N.; Allueva, P. (2012). Efectos de un programa para desarrollar las habilidades creativas. Electronic Journal in Educational Psychology, 10(3), 1139-1158.
- Limiñana Gras, RM , Corbalán Berna, J y M. Pilar Sánchez-López. Creatividad y estilos de personalidad: aproximación a un perfil creativo en estudiantes universitarios. Anales de psicología, 2010, 26 (2)), 273-278
- Betancourt, J. (2000). Creatividad en la educación: educación para transformar. PsicoPediaHoy, 2(1). Recuperado en: http://psicopediahoy.com/creatividad-en-educacion/