Estereotipos de sexo y raza en las imágenes de los libros de texto de educación física en primaria

  1. Moya-Mata, Irene
  2. Ros Ros, Concepción
  3. Bastida Torróntegui, Ana Isabel
  4. Menescardi Royuela, Cristina
Revue:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Année de publication: 2013

Número: 23

Pages: 14-18

Type: Article

D'autres publications dans: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Résumé

The aim of this piece of work is to analyse the images which appear in the textbooks of Physical Education in third cycle of Primary Education in order to confirm if the stereotypes regarding to sex and race have been removed in their contents. An empiric and descriptive study is carried out in which the analysis of content is the main technique. The sample consists of 997 images which belong to five different editorials (Anaya, Inde, Paidotribo, Bruño and Serbal). These editorials have published their textbooks after the current Educational Law 2/2006. In order to analyse the content of the images it has been developed an ad hoc observation instrument. Besides, regarding processing information, the package about statistics SPSS version 17.0 has been used. The obtained results confirm the considered hypothesis and the continuance of a white race masculine model which dominates and practice physical and sport activities.

Références bibliographiques

  • Barreto, C.M. (2007). Identitats en trànsit, immigració femenina i cultures corporals. Temps d’Educació, 33, 11-24.
  • Blanco, N. (2000). El sexismo en los materiales educativos de la E.S.O. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer. Consejería de la Presidencia. Serie Estudios nº 13.
  • Blázquez, D. (1990). Evaluar en educación física. Barcelona: Inde.
  • Botelho-Gomes, P., Silva, P., Queirós, T., & Caetano, S. (2008). Manuais de Educação Física: em rota de colisão com género, diversidade e cidadania. En F. Henriques (Eds.), Género, Diversidade e Cidadania, (pp. 89-101). Lisboa: Colibri.
  • Calvo, T. (1989). Los racistas son los otros: gitanos, minorías y derechos humanos en los textos escolares. Madrid: Editorial Popular.
  • Cea D’ancona, M. A., & Valles, M. S. (2009). Evolución del racismo y la xenofobia en España [Informe 2009]. Ministerio de trabajo e inmigración.
  • Devís, J., & Peiró, C. (2004). Los materiales curriculares en la Educación Física. En A. Fraile (Eds.), Didáctica de la educación física. Una perspectiva crítica y transversal, (pp. 63-94). Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Díaz, F. (2007). Presente y futuro de los materiales curriculares. Revista Avances, 6. Recuperado de: http://adide.org/revista/ index.php?option=com_content&task=view&id=194&Itemid=47
  • García, M. (2006). Postmodernidad y deporte: Entre la individualización y la masificación: encuesta sobre hábitos deportivos de los españoles, 2005. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Giroux, H. (1996). Placeres inquietantes. Barcelona: Paidós. González, A., Táboas, Mª. I., & Rey, A. (2010). Los libros de texto como herramientas para la promoción de una práctica físico-deportiva en igualdad: análisis comparativo de la representación racial entre los libros publicados durante la vigencia de la LOGSE y la LOE. Cuadernos de Psicología del Deporte, 10, 31-36.
  • González, M. (2005). ¿Tienen sexo los contenidos de Educación Física Escolar? Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de Secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(18), 77-88. Recuperado de: http://cdeporte.rediris.es/ revista/revista18/artsexismo8.htm
  • Harrison, C., & Lawrence, S. M. (2004). College Students’ Perceptions, Myths, and Stereotypes about African American Athleticism: A Qualitative Investigation Sport, Education and Society, 9, 33-52. doi: 10.1080/1357332042000175809
  • Instituto Nacional de Estadística (INE) (2010). Revisión del Padrón Municipal 2009. Recuperado de: http://www.ine.es/
  • Lanza, C. L. & Ruiz, M. (2004). El libro, mediador y legado en la información. Revista de Ciencias Humanas, 32, 89-100.
  • Ley Orgánica 3/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE). Madrid: MEC.
  • López, A., Lledó, A. I., Jiménez, J. R., Cano, M. I., & Viera, A. M. (1988). Piaget en el aula. Cuadernos de Pedagogía, 163, 20-27.
  • López, C., & Castañer, M. (2006). Investigar la lectura de la imagen fija publicitaria con relación al cuerpo y la actividad física. Tándem, 21, 8-16.
  • Lluch, X. (2011). La multiculturalidad en los libros de texto: invisible, retórica, políticamente correcta, exótica, lejana, racial. Cuadernos de Pedagogía, 328, 1-8.
  • Molina, J. P., Devís, J., & Peiró, C. (2008). Materiales curriculares: clasificación y uso en educación física. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 33, 183- 197. Recuperado de: http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n33/14.pdf
  • Moreno, M. (1986). Cómo se enseña a ser niña: el sexismo en la escuela. Barcelona: Icaria ocho de marzo.
  • Parra, J. (2009). Educación en valores y no sexista. Castilla La Mancha: Instituto de la Mujer.
  • Ramírez, G. (2011). Estereotipos corporales en las portadas de los videojuegos de género deportivo. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 11(42), 407-420.
  • Ribas, A., & Guerrero, J.A. (1992). Análisis del sexismo en los libros de texto de Educación Física. En V.V.A.A., L’ensenyament de l’educació física (379- 390). Valencia: Institut de la Dona, Generalitat Valenciana.
  • Rodríguez, O. (2005). La triangulación como estrategia de investigación en Ciencias Sociales. MI+D, 31. Recuperado de: http://www.madrimasd.org/revista/revista31/tribuna/tribuna2.asp
  • Serra, C., & Alegret, J. L. (1997). La diversidad humana en los libros de texto. Cuadernos de Pedagogía, 264, 20-23.
  • Táboas, M. I., & Rey, A. (2007). El cuerpo en las imágenes de los libros de texto de educación física: análisis de dos editoriales. Kronos, 11, 10-15.
  • Táboas, M. I., & Rey, A. (2009). La deportivización del currículum de educación física en las imágenes de los libros de texto de la ESO. Kronos, 16, 71-74.
  • Táboas, M. I., & Rey, A. (2011). Las imágenes en los libros de texto de Educación Física de la ESO: modelos corporales y actividad física. Revista de Educación, 354, 293-322.
  • Torres, C. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110.