Visiones sobre la gamificación como estrategia metodológica inclusiva en educación primaria

  1. María López - Marín 1
  2. José Peirats Chacón
  3. Ángel San Martín Alonso
  1. 1 Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, Generalitat Valenciana
Aldizkaria:
Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

ISSN: 1138-3194

Argitalpen urtea: 2022

Alea: 40

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 59-69

Mota: Artikulua

DOI: 10.51698/ALOMA.2022.40.2.59-69 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Aloma: revista de psicologia, ciències de l'educació i de l'esport

Laburpena

The appearance in recent decades of more active and cooperative teaching and learning methodologies has largely been in response to some of the needs of today’s students, who are much more diverse and digitally literate. This research focuses on gamification, which is one such methodology, and it analyses the perceptions of students, teachers and families of how this practice can favor the creation of more inclusive and collaborative educational environments. An ethnographic study was carried out at a school in the Spanish autonomous com-munity of Valencia. The school was selected for its special instrumental characteristics. The data collection tech-niques included documentary analysis, observations in eighteen primary school classrooms, individual and group interviews, and two focus groups with the main educational agents. From the analysis of the data and documen-tation, it can be deduced that the community has committed itself to educational inclusion. The teaching staff is in favor of the use of gamification as an inclusive methodological strategy, although they acknowledge a lack of training This suggests that it is too early to clearly identify the contribution of gamification to the teaching and learning process, but the majority perception is that gamification promotes more participatory, motivating and inclusive learning environments.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Abellán, J. & Sáez-Gallego, N. (2020). Opiniones relativas a la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales mostradas por futuros maestros de infantil y primaria. Revista Complutense de Educación, 31(2), 219-229. https://doi.org/10.5209/rced.62090
  • Aguilar, S. & Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.05
  • Álvaro-Tordesillas, A., Alonso-Rodríguez, M., Poza-Casado, I. & Galvan-Desvaux, N. (2020). Gamification experience in the subject of descriptive geometry for architecture. Educación XXI, 23(1), 373-408. https://doi.org/10.5944/educXX1.23591
  • Area, M. & González, C.S. (2015). De la enseñanza con libros de texto al aprendizaje en espacios online gamificados. Educatio Siglo XXI, 33(3), 15-38. https://doi.org/10.6018/j/240791
  • Barbour, R.S. (2013). Los grupos de discusión en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Benadives, M.O. & Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.
  • Booth, T. & Ainscow, M. (2011). Index for Inclusion: developing learning and participation in schools (3rd edition). Centre for Studies in Inclusive Education (CSIE).
  • Cruz, J.G. & Otero, N. (2017). Aprender jugando experiencia en el aula. El bucio: Revista digital del CEP Tenerife Sur, 32-35. http://hdl.handle.net/11162/152309
  • De Cea, A. (2014). Diseño y desarrollo de aplicaciones software para la creación de actividades docentes con elementos de Gamificación. Universidad Autónoma de Madrid y Escuela Politécnica Superior. http://hdl.handle.net/10486/661000
  • Echeita, G. (2022). Evolución, desafíos y barreras frente al desarrollo de una educación más inclusiva. Revista Española de Discapacidad, 10(1), 207-218. https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.09
  • Echeita, G, Verdugo, M. C., Simón, C., González, F., Sandoval, M., Calvo, I. & López, M. (2008). Informe Final “La inclusión educativa del alumnado con necesidades educativas especiales asociadas a discapacidad desde la perspectiva de las organizaciones de personas con discapacidad”. Universidad Autónoma de Madrid.
  • Erstad, O., Miño, R. & Rivera-Vargas, P. (2021). Prácticas educativas para transformar y conectar escuelas y comunidades. Comunicar, 29(66), 9-20. https://doi.org/10.3916/C66-2021-01
  • Esnaola, G. (2009). Videojuegos en redes sociales: aprender desde experiencias óptimas. Comunicación: revista Internacional de Comunicación Audiovisual, Publicidad y Estudios Culturales, 7(1), 265-279. http://hdl.handle.net/11441/58316
  • Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
  • García-Tudela, P.A., Solano-Fernández, M.I., & Sánchez-Vera, M.M. (2019). Escape room como estrategia metodológica para trabajar la inclusión en 3.º de Educación Primaria. Publicaciones, 49(5), 53–73. doi:10.30827/publicaciones.v49i5.8729
  • Garmen, P., Rodríguez, C., García-Redondo, P. & San-Pedro-Veledo, J.C. (2019). Inteligencias múltiples y videojuegos: Evaluación e intervención con software TOI. Comunicar, 7(58), 95-104. https://doi.org/10.3916/C58-2019-09.
  • Gartner, CH. & Gartner, L. (2011). Gartner’s 2011 Hype Cycle Special Report Evaluates the Maturity of 1,900 Technologie. Gartner, Inc. and/or its Affiliates.
  • Gasca-Hurtado, G.P., Gómez, M.C. & Zepeda, V.V. (2018). Gamification experience of an educational environment in software engineening. En Rocha A., Cota M.P.,Lozano-Tello A.,Goncalves R. (Ed.), 13th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (pp. 1-6). IEEE Computer Society. https://doi.org./10.23919/CISTI.2018.8399233
  • Gil, J. (2019). Interconectados apostando por la construcción colectiva del conocimiento. Aprendizaje móvil en Educación Infantil y Primaria. Píxel-BIT Revista de Medios y Educación, (54), 185-203. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i54.10.
  • Giménez-Giubbani, A. (2016). El papel de la gestión de centros educativos en un modelo de aprendizaje basado en competencias. Páginas de Educación, 9(1), 5-15. https://doi.org/10.22235/pe.v9i1.1164
  • González, D. (2017). La gamificación como elemento motivador en la enseñanza de una segunda lengua en educación primaria. Universidad de Burgos.
  • González, M.T. (2008). Diversidad e inclusión educativa: algunas reflexiones sobre el liderazgo en el centro escolar. RIED Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(2), 82-99. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5443
  • Hartas, D. (2015). Educational research and inquiry: Qualitative and quantitative approaches. Bloomsbury Academic.
  • Hernández, I. (2018). El Ministerio de Robin Hood: una experiencia de gamificación. Números Revista de Didáctica de la Matemática, 98, 153-162. http://www.sinewton.org/numeros/numeros/98/Experiencias.pdf
  • Hernández-Horta, I.A., Monroy-Reza, A., & Jiménez-García, M. (2018). Aprendizaje mediante juegos basados en principios de gamificación en instituciones de educación superior. Formación Universitaria, 11(5), 31-40.
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE).
  • López, I. (2010). El grupo de discusión como estrategia metodológica de investigación: aplicación a un caso. Edetania: estudios y propuestas socio-educativas, 38, 147-156. https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/303
  • López, M., San Martín, A., & Peirats, J. (2022). De los videojuegos a la gamificación como estrategia metodológica inclusiva. Revista Colombiana de Educación, 1(84), 1-22. https://doi.org/10.17227/rce.num84-12518
  • Marín, V. (2006). Los videojuegos en el ámbito de la familia: Propuesta de trabajo colaborativo. Aula abierta, 87, 71-84. http://hdl.handle.net/10396/10699
  • Munarriz, B. (2012). Técnicas y métodos en investigación cualitativa. En E. Abalde y J. M. Muñoz (Ed.), Metodología educativa I (pp. 101-116). Universidade da Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/8533
  • Muñoz, G.R., Collazos, C.A. & González, C.S. (2016). Propuesta para la gamificación de actividades educativas colaborativas en CSCM. Campus virtuales, 5(2), 18-28. https://go.uv.es/LzDa5Mm
  • Mylonas, G., Paganelli, F., Cuffaro, G. & Nesi, I. (2021). Using gamification and IoT‑based educational tools towards energy savings ‑ some experiences from two schools in Italy and Greece. Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 1-20. https://doi.org/10.1007/s12652-020-02838-7
  • Navarro-Mateos, C., Pérez-López, I.J., & Femia, P. (2021). La gamificación en el ámbito educativo español: revisión sistemática. Retos, 42, 507-516.
  • Obando-Bastidas, J.A., Pabón, J.E., Montenegro, G., & Castellanos, M.T. (2018). Simulacro: App, mobile application that use the innovator concept «gamifications in education» that generates massive participation in students of Colombia. Espacios, 39(53), 8-20.
  • Oceja, J. & González-Fernández, N. (2020). Aportaciones de expertos del ámbito académicos y diseñadores para la creación de experiencias de juego cívicas. Aula Abierta, 49(2), 131-139. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.131-139
  • ONU (2015). Agenda 2030 sobre el Desarrollo Sostenible. https://unric.org/es/agenda-2030/
  • Ortega, R. (2014). El juego en la educación primaria. Cultura y Educación: Culture and Education, (1), 115-126. https://doi.org/10.1174/113564096321273683
  • Pinedo, D.I., Muñoz, J., Broisin, J. & Ponce, J.C. (2018). Integration of gamification to assist literacy in children with special educational needs. Proceedings of IEEE 9th Global Engineering Education Conference (Conferencia), Tenerife, Spain.
  • Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Institution educative SEK.
  • Rodríguez, J.R. (2015). Mi pasaporte de español adoptivo. redELE, 27, 174-188. https://go.uv.es/42nsU9m
  • Rodríguez, C., Ramos, M., Santos, M.J., & Fernández, J.M. (2019). El uso de la gamificación para el fomento de la educación inclusiva. International Journal of New Education (3), 38-59. http://dx.doi.org/10.24310/IJNE2.1.2019.6557
  • Roig-Vila, R. & Álvarez, J.F. (2019). Repercusión en Twitter de las metodologías activas ABP, Flipped Classroom y Gamificación. RIED Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 79-96. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2.23272
  • Sampedro, B.E. & McMullin K.J. (2015). Videojuegos para la inclusión educativa. Digital Education, 27, 122-137. https://doi.org/10.1344/der.2015.27.122-137
  • Sánchez-Rivas, E., Ruiz-Palmero, J., & Sánchez-Rodríguez, J. (2017). Videojuegos frente a fichas impresas en la intervención didáctica con alumnado con necesidades educativas especiales. Educar, 53(1), 29-48. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.844.
  • Shah, A. (2017). Ethnography? Participant observation, a potentially revolutionary praxis. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 7(1), 45-59. https://doi.org/10.14318/hau7.1.008
  • Smith, K. & Schamroth, S. (2019). Gamification and accessibility. The International Journal of Information and Learning Technology, 36(2), 104-123. https://doi.org/10.1108/IJILT-06-2018-0061
  • Spradley, J.P. (1980). Participant observation. Holt, Rinehart and Winston. https://doi.org/10.2307/2392270
  • Vergara, D., Mezquita, J.M., & Gómez, A.I. (2018). Metodología innovadora basada en la gamificación educativa: evaluación tipo test con la herramienta Quizizz. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 363-387. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11232
  • Vidal, Mª.I., López, M., Marín, D., & Peirats, J. (2018). Revisión y análisis de investigación publicada sobre intervención gamificada en discapacidad intelectual. Etic@net, Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(2), 274-297. https://doi.org/10.30827/eticanet.v2i18.11892
  • Villegas, E., Labrador, E., Fonseca, D., & Fernández-Guinea, S. (junio, 2018). Mejora de las metodologías de experiencia de usuario mediante la aplicación de gamificación. En 13th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI) (Conferencia), Cáceres, España.
  • Yin, R.K. (2014). Case study research: Sign and methods. Sage.