Desequilibrios de poder en los mercados digitalesPlataformas y dependencia
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1139-3289
Argitalpen urtea: 2022
Liburukia: 42
Orrialdeak: 57-80
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Actas de derecho industrial y derecho de autor
Laburpena
Este artículo examina la posible aplicación de las normas legales sobre abuso de dependencia económica a las situaciones de desequilibrio de poder negociador que se producen en los mercados digitales, en los cuales un buen número de usuarios profesionales dependen de plataformas digitales quedando así expuestos a posibles abusos por parte de estas. Se centra en el análisis de la dependencia económica de los usuarios profesionales, proponiendo una metodología y criterios de análisis específicos para la valoración de esas situaciones, que tengan en cuenta las especiales características de los mercados digitales
Erreferentzia bibliografikoak
- Alexiadis, Peter, y De Streel, Alexandre (2020), «Designing an EU Intervention Standard for Digital Platforms», EUI / RSCAS Working Papers 2020/14.
- Bedre-Defolie, Özlem, y Nitsche, Rainer (2020), «When Do Markets Tip? An Overview and Some Insights for Policy», Journal of European Competition Law & Practice, vol. 11, núm. 10, págs. 610-622.
- Bostoen, Friso (2019), «Online platforms and pricing: Adapting abuse of dominance assessments to the economic reality of free products», Computer Law & Security Review, vol. 35(3), págs. 263-280.
- Bougette, Patrice; Budzinski, Oliver, y Marty, Frédéric (2018), «Exploitative abuse and abuse of economic dependence: What can we learn from an industrial organization approach?», Ilmenau Economics Discussion Papers, No. 119, Technische Universität, Institut für Volkswirtschaftslehre, Ilmenau.
- Bundeskartellamt (2016), B6-113/15, Arbeitspapier – Marktmacht von Plattformen und Netzwerken, Juni 2016.
- Caffarra, Cristina, y Scott-Morton, Fiona (2021), «The European Commission Digital Markets Act: A translation», CEPR VoxEU ( https://voxeu.org/article/european-commission-digital-markets-act-translation).
- European Commission (2014), Study on the legal framework covering business-tobusiness unfair trading practices in the retail supply chain. Final Report, 26 February 2014, Prepared for the European Commission, DG Internal Market DG MARKT/2012/049/E, EU Publications Office.
- European Commission (2017), «Business-to-Business relations in the online platform environment», FWC NTR/300/PP/2013/FC-WIFO Final Report by Ecorys.
- Comisión Europea (2016), Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las regiones: Las plataformas en línea y el mercado único digital. Retos y oportunidades para Europa, Bruselas, 25 de mayo de 2016 COM(2016) 288 final.
- Comisión Europea (2020), Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las regiones: Configurar el futuro digital de Europa, Bruselas, 19 de febrero de 2020 COM(2020) 67 final.
- Commiss ion ‘Competition Law 4.0’ (2019), A new competition framework for the digital economy. Report, Federal Ministry for Economic Affairs and Energy (BMWi), Berlin.
- Crémer, Jacques; De Montjoye, Yves-Alexandre, y Schweitzer, Heike (2019), Competition Policy for the digital era. Final report, European Union.
- Di Porto, Fabiana (2018) «Abuses of dominant and non-dominant position: a tale of (ir)reconcilable views?», en Di Porto, Fabiana, y Podszun, Ruprecht. (eds.), Abusive Practices in Competition Law, Edward Elgar Publishing, págs. 451-466.
- Ecorys (2017): Business-to-Business relations in the online platform environment, FWC ENTR/300/PP/2013/FC-WIFO Final Report, European Union.
- Estevan de Quesada, Carmen (2016), «La explotación de la dependencia económica debida al poder relativo de la demanda en la cadena alimentaria», en González Castilla, Francisco, y Ruiz Peris, Juan Ignacio (dirs.), Estudios sobre el régimen jurídico de la cadena de distribución agroalimentaria, Marcial Pons, págs. 113-139.
- Estevan de Quesada, Carmen (2017), Explotación de la dependencia económica en las redes de distribución, Thomson Reuters-Aranzadi.
- Evans, David S., y Schmalensee, Richard (2014), «The Antitrust Analysis of Multi-Sided Platform Businesses», en Blair, Roger D., y Sokol, Daniel D., The Oxford Handbook of International Antitrust Economics, vol. 1, OUP.
- Filistrucchi, Lapo (2018), «Market definition in multi-sided markets», en OECD, Rethinking antitrust tools for multi-sided latforms (www.oecd.org/competition/rethinking-antitrust-tools-for-multi-sided-platforms.htm).
- Filistrucchi, Lapo; Geradin, Damien; Van Damme, Eric, y Affeldt, Pauline (2014), «Market definition in two-sided markets: Theory and practice», 10 (2) Journal of Competition Law and Economics 2014.
- Franck, Jens Uwe, y Peitz, Martin (2019), Market definition and market power in the platform economy, CERRE Report, May 2019.
- Furman, Jason; Coyle, Diane; Fletcher, Amelia; Marsden, Philip, y McAuley, Derek (2019), Unlocking digital competition. Report of the Digital Competition Expert Panel (Furman Report). Gebicka, Aleksandra, y Heinemann, Andreas (2014), «Social Media & Competition Law», World Competition, vol. 37(2), págs. 149-172.
- Graef, Inge (2015), «Market definition and market power in data: the case of online platforms», World Competition, vol. 38(4), págs. 473-506.
- Graef, Inge (2019), «Differentiated Treatment in Platform-to-Business Relations: EU Competition Law and Economic Dependence», Yearbook of European Law, vol. 38, núm. 1, págs. 448-499.
- Haucap, Justus, y Heimeshoff, Ulrich (2014), «Google, Facebook, Amazon, eBay: Is the Internet driving competition or market monopolization?», International Economics and Economic Policy, vol. 11, págs. 49-61.
- Hausemer, Pierre; Rabuel, Lison, y Graux, Hans (2017), Study on data in platformto-business relations. Final Report, European Union.
- International Competition Network (2008), Report on Abuse of Superior Bargaining Position.
- Katz, Michael L., y Shapiro, Carl (1994), «Systems Competition and Network Effects», Journal of Economic Perspectives, vol. 8(2), págs. 93-115.
- Lee, Sangyun, y Schißler, Jan (2019), «Platform Dependence and Exploitation», 14th ASCOLA Conference 2021 (https://ssrn.com/abstract=3403002).
- Lee, Ki Jong (2021), «Cross-Market Impact of Platforms’ Activities: A Proposal to Introduce the Obligation to Define a Secondary Relevant Market» (https://ssrn.com/abstract=3879943).
- Markert, Kurt (2014), «GWB § 20 Verbotenes Verhalten von Unternehmen mit relativer oder überlegener Marktmacht», en Immenga, Ulrich, y Mestmäcker, Ernst-Joachim, Wettbewerbsrecht, Band 2, C.H. Beck, Rn 14.
- Marty, Frédéric (2020), «Is the consumer welfare obsolete? A European Union competition law perspective», GREDEG Working Papers Series, WP No. 2020-13 (https://ideas.repec.org/s/gre/wpaper.html).
- Mass aguer Fuentes, José (1995), «La explotación de una situación de dependencia económica como acto de competencia desleal», en Estudios de Derecho mercantil en homenaje al profesor Manuel Broseta Pont, t. II, Tirant lo Blanch, págs. 2203-2268.
- Newman, John M. (2016), «Antitrust in Zero-Price Markets: Applications», 94 Washington University Law Review, págs. 49-11.
- Nothdurft, Jörg (2017), «§ 20. Verbotenes Verhalten von Unternehmen mit relativer oder überlegener Marktmach», en Langen, Eugen, y Bunte, Hermann-Josef, Kommentar zum deutschen und europäischen Kartellrecht, Luchterhand, Rn. 31.
- OECD (2015), Data-Driven Innovation: Big Data for Growth and Well-Being, OECD Publishing, Paris, 2015 (http://dx.doi.org/10.1787/9789264229358-en).
- OECD (2019), An Introduction to Online Platforms and Their Role in the Digital Transformation, OECD Publishing, Paris (https://doi.org/10.1787/53e5f593-en).
- Piszcz, Anna, y Jasser, Adam (eds.) (2019), Legislation Covering Business-to-business Unfair Trading Practices in the Food Supply Chain in Central and Eastern European Countries, Centre for Antitrust and Regulatory Studies University of Warsaw, Faculty of Management.
- Polverino, Fabio (2012), «Hunting the wild geese: competition analysis in a world of “free”», Concorrenza e Mercato (https://ssrn.com/abstract=2145545 2012).
- Prufer, Jens, y Schottmüller, Christopher (2017), «Competing with Big Data», TILEC Discussion Paper No. 2017-006, CentER Discussion Paper 2017-007 (https://ssrn.com/abstract=2918726).
- Rangaswamy, Arvind; Moch, Nicole; Felten, Claudio; Van Bruggen, Gerrit; Wieringa, Jaap E., y Wirtz, Jochen (2020), «The Role of Marketing in Digital Business Platforms», Journal of Interactive Marketing, vol. 51, págs. 72-90.
- Rixen, Siegfried (2001), «§ 20. Diskriminierungsverbot; Verbot unbilliger Behinderung », en Glassen, Helmut; Von Hahn, Helmut; Kersten, Hans-Christian, y Rieger, Harald (eds.), Frankfurter Kommentarzum Kartellrecht, Otto Schmidt, Rn. 65.
- Ruiz Peris, Juan Ignacio (2016), «El abuso de dependencia económica en el derecho de defensa de la competencia en el marco de la lucha contra las conductas abusivas », en Cachafeiro, Fernando; García Pérez, Rafael, y López-Suárez, Marcos A., Derecho de la competencia y gran distribución, Thomson Reuters-Aranzadi, págs. 31-56.
- Scalzini, Silvia (2021), «Economic Dependence in Digital Markets: EU Remedies and Tools», Markets and competition Law Review, vol. V, Issue 1, págs. 81-103.
- Schweitzer, Heike (2021), «The art to make gatekeeper positions contestable and the challenge to know what is fair: A discussion of the Digital Markets Act Proposal», Zeitschrift für europäisches Privatrecht, núm. 3, págs. 503-544 (https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=38373).
- Schweitzer, Heike; Haucap, Justus; Kerber, Wolfgang, y Welker, Robert (2018), Modernisierung der Missbrauchsaufsicht für marktmächtige Unternehmen. Endbericht, BMWi, Berlin.
- Sousa Ferro, Miguel (2015), «Ceci n’est pas un marché: Gratuity and competition law», Concurrences 13, 2015.
- Stigler Committee on Digital Platforms (2019), Final Report of the Committee for the Study of Digital Platforms: Market Structure and Antitrust Subcommittee (Stigler Report), Stigler Center for the Study of the Economy and the State.
- Trabucchi, Daniel, y Buganza, Tommaso (2019), «Fostering digital platform innovation: From two to multi-sided platforms», Creativity and Innovation Management, págs. 1-14.
- Tombal, Thomas (2020), «Economic Dependence and Data Access», International Review of Intellectual Property and Competition Law, vol. 51, págs. 70-98.
- Wismer, Sebastian, y Rasek, Arno (2018), «Market definition in multi-sided markets», en OECD: Rethinking antitrust tools for multi-sided platforms (www.oecd.org/competition/rethinking-antitrust-tools-for-multi-sided-platforms.htm).
- Zuboff, Shoshana (2020), La era del capitalismo de la vigilancia, Paidós