Entre la equidad y la conciliaciónsimilitudes y disparidades en el diseño institucional del primer ciclo de educación infantil en España

  1. León, Margarita 1
  2. Palomera Zaidel, David 2
  3. Ibáñez Garzarán, Zyab
  4. Martínez Vitro, Lucía
  5. Gabaldón, Daniel
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universitat Autonoma Barcelona
Journal:
Papers: revista de sociología

ISSN: 0210-2862 2013-9004

Year of publication: 2022

Volume: 107

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/PAPERS.3084 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Papers: revista de sociología

Abstract

Since the year 2000, the provision of early years education and care for the under-threes (hereafter 0-3 ECEC) in Spain has undergone a steady increase. This growth has taken place in all of the seventeen Autonomous Communities, albeit not in a uniform way. In this article we study how different institutional designs at the regional level have an impact on equality of opportunities, both in how families access the service and in how much they pay. We try to ascertain under what conditions ECEC can go beyond a policy that helps families juggle work and family responsibilities, and becomes a redistributive and equal opportunities policy that helps the most socially  disadvantaged groups access it while defraying its cost. We analyse how state regulations regarding ECEC have  evolved from the 1990 LOGSE to the 2020 LOMLOE, and we compare seven Autonomous Communities which each have different levels of coverage and management models. Our study concludes that although there are differences in both access criteria and in the price of services, all the Autonomous Communities studied have been moving towards a service that aims to be more equitable, with an explicit recognition of the particular difficulties caused by low income, disabilities, being a  single parent, or gender-based violence. Even so, certain structural characteristics of ECEC –such as the  fluctuating nature of its financing, its weak public regulation and monitoring, and significant outsourcing to private providers– make it difficult to universalise the service in order to make it a truly redistributive policy.

Bibliographic References

  • Abrassart, A. y Bonoli, G. (2015). «Availability, Cost or Culture? Obstacles to Childcare Services for Low-Income Families». Journal of Social Policy, 44 (04), 787-806. https://doi.org/10.1017/s0047279415000288>
  • Cantillon, B. y Lancker, W. van (2013). «Three Shortcomings of the Social Investment Perspective». Social Policy and Society, 12 (4), 553-564. https://doi.org/10.1017/s1474746413000080
  • Diputación de Barcelona (2018). «Escoles bressol municipals. Panel 2017-2018». Recuperado de https://bit.ly/3Ajwts4
  • Diputación de Barcelona (2019). «Les escoles bressol municipals: estat de la qüestió». Recuperado de https://bit.ly/3IqV15d
  • Esping-Andersen, G. (2019). The Incomplete Revolution. Adapting welfare states to women’s new roles. Cambridge: Polity Press.
  • Eurydice (2013). Key Data on Teachers and School Leaders in Europe. 2013 Edition. Eurydice Report. Luxemburgo: Publications Office of the European Union.
  • Flores Martos, R.; Gómez Morán, M. y Renes Ayala, V. (2016). «La transmisión intergeneracional de la pobreza: factores, procesos y propuestas para la intervención». Recuperado de https://www.caritas.es/producto/la-transmision-intergeneracional-la-pobreza-factores-procesos-propuestas-la-intervencion/
  • Gallego, R. (2016). «Conclusiones. Ideología, financiación territorial y (des) igualdad: ¿qué margen hay para la autonomía política?». En: Gallego, R. (2016). Descentralización y desigualdad en el estado autonómico. Valencia: Tirant lo Blanch, 386-404.
  • Gallego, R. y Vilalta, M. (2016). «Descentralización y (des) igualdad en el estado autonómico: entre la autonomía política y la financiación territorial». En: Gallego, R. (2016). Descentralización y desigualdad en el estado autonómico. Valencia: Tirant lo Blanch, 17-44.
  • González, M. J. (2004). «La escolarización de la primera infancia en España: desequilibrios territoriales y socioeconómicos en el acceso a los servicios. En: Navarro, V. (ed.). El Estado del Bienestar en España. Madrid: Tecnos, 365-398.
  • Heckman, J. (2012). Invest in early childhood development: Reduce deficits, strengthen the economy. Chicago: The Heckman Equation.
  • Heckman, J.; Pinto, R. y Savelyev, P. (2013). «Understanding the mechanisms through which an influential early childhood program boosted adult outcomes». The American Economic Review, 103 (6), 2.052-2.086.https://doi.org/10.3386/w18581
  • Hemerijck, A. (2015). «The quiet paradigm revolution of social investment». Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 22 (2), 242-256. https://doi.org/10.1093/sp/jxv009
  • Hobson, B. M. (2014). Work-Life Balance: the Agency and Capabilities Gap across European and Asian Societies. Oxford: Oxford University Press.
  • Ibáñez, Z. y León, M. (2014). «Early Childhood Education and Care Provision in Spain». En: León, M. (ed.). The Transformation of Care in European Societies. Palgrave Macmillan, 276-300.
  • INE (2016). Encuesta de condiciones de vida. Instituto Nacional de Estadística.
  • Lancker, W. van y Ghysels, J. (2014). «Who benefits from investment policies? The case of family activation in European countries». En: Cantillon, B. y Vandenbroucke, F. (2014). Reconciling work and poverty reduction: How successful are European welfare states, 212-37. https://doi.org.10.1093/acprof:oso/9780199926589.003.0007
  • León, M. (2017). «Social Investment and Childcare Expansion. A Perfect Match?». En: Hemerijck, A. (ed.). The uses of Social Investment. Oxford: Oxford University Press, 118-127.
  • León, M. y Muñoz, C. (2016) «Servicios de atención la infancia: ¿política asistencial o educativa?». En: León et al. (coord. M. León). Empleo y maternidad. Obstáculos y desafíos a la conciliación de la vida laboral y familiar. Funcas –Serie Economía y Sociedad– 2016.
  • León, M. y Salido, O. (2016). «Las políticas de protección a las familias en perspectiva comparada: divergencias nacionales frente a desafíos compartidos». En: Pino, E. del y Rubio Lara, M. J. (dir.) (2.ª ed.). Los estados de bienestar en la encrucijada. Políticas sociales en perspectiva comparada. Madrid: Tecnos, 370-388.
  • MECD (2013). «Sistema estatal de indicadores de la educación». Recuperado de http://bit.ly/16OitSP
  • Morel, N.; Palier, B. y Palme, J. (2011). Towards a Social Investment Welfare State. Policy Press.
  • Morgan, K. J. (2012). «Promoting social investment through work-family policies: which nations do it and why?». En: Morel, N.; Palier, B. y Palme, J. Towards a Social Investment Welfare State?: Ideas, Policies, and Challenges. Bristol: Policy Press, 153-180. https://doi.org/10.1332/policypress/9781847429247.003.0006
  • Navarro-Varas, L. (2019). El cuidado de la primera infancia. Desigualdades sociales y territoriales en la metrópolis de Barcelona. Universitat Autònoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/669604
  • Navarro-Varas, L. y León, M. (en prensa) «¿Quién gana y quién pierde? Sesgos sociales en el acceso a servicios de cuidado formal e informal en la temprana infancia». Revista Española de Investigaciones Científicas, 182.
  • Nussbaum, M. C. y Sen. A. (eds.) (1993). The Quality of Life. Oxford: Clarendon Press.
  • Palomera, D. (2022). «¿Estado de Bienestar para todas? Análisis del Efecto Mateo en las solicitudes y acceso a las guarderías públicas, y el papel de la política social para aliviarlas». Papers 107(3), e3068. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3068
  • OECD (2006, 2012, 2017). Starting Strong. Early Childhood Education and Care. OECD Publications.
  • Save the Children (2019). Informe donde todo empieza. Educación infantil de 0 a 3 años para igualar oportunidades. Madrid: Save the Children. Disponible en https://www.savethechildren.es/publicaciones/informe-donde-todo-empieza-educacion-infantil-de-0-3-anos-para-igualar-oportunidades
  • Síndic de Greuges de Catalunya (2015). Informe sobre la igualtat d’oportunitats en l’educació infantil (0-3 anys). Recuperado de https://bit.ly/3Ah7RQm