Valores femeninosexperiencias del cuerpo desde el artivismo en magisterio

  1. Alonso-Sanz, Amparo 1
  2. Ricard Ramon 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Artseduca

ISSN: 2254-0709

Year of publication: 2022

Issue: 32

Pages: 161-176

Type: Article

DOI: 10.6035/ARTSEDUCA.6205 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Artseduca

Abstract

This article presents an artivist experience in which 180 teaching students participate. From a feminist perspective, a university more humanized, naturalized, egalitarian, respectful of diversity and inclusive is claimed. For this purpose, anthropomorphic clay pots are modeled as a way of facing the experi-ences of our body. Micro stories are written to accompany these objects. And they are given to faculty and other university staff as a transfer of their learning. The methodology used is Arts Based Research from the perspective of A/R/tography. The analysis of reflections during the creative process of ceramics collects problems that especially affect the woman’s body: body asymmetry, censorship of nipples in social networks, aesthetics imposed by the mass media, scars, skin pigmentation, body hair, child hypersexualization, transsexuality and deterioration of the body. The analysis of the stories offers three thematic categories: testimonials of appreciation; recognition of teachers who exercised in a singular way a sensitive teaching; vindication of safer spaces, more inclusive architectures and environments that favor diversity. It is concluded that these types of actions are effective in promoting positive active attitudes for social and structural change against sexism.

Bibliographic References

  • Aberasturi Apraiz, E., Hernández, F., Correa Gorospe, J. M., y Sancho Gil, J. M. (Eds.). (2020). ¿Cómo aprenden los docentes? Tránsitos entre cartografías, experiencias, corporeidades y afectos. Octaedro.
  • Braidotti, R. (2003). Becoming woman: Or sexual difference revisited. Theory, culture & society, 20(3), 43-64. https://doi.org/10.1177/02632764030203004
  • Chamberlain P. (2017) Affective Temporalities. En The Feminist Fourth Wave, (pp. 73-106). https://doi.org/10.1007/978-3-319-53682-8_4
  • Esteban, M. L. (2004). Antropología encarnada. Antropología desde una misma. Papeles del Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva, 12, 1-21. http://hdl.handle.net/10810/41531
  • Fernández Guerrero, O. (2010). Cuerpo, espacio y libertad en el ecofeminismo. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 27(3). https://www.redalyc.org/pdf/181/18113757014.pdf
  • Gaard, G.C. (1993). Ecofeminism: Women, Animals, Nature. Ethics And Action. Temple University Press.
  • Hernández-Hernández, F., y Sancho-Gil, J. M. (2015). A learning process within an education research group: an approach to learning qualitative research methods. International Journal of Social Research Methodology, 18(6), 651-667.
  • Huerta, R. (2019). Diseño de espacios educativos para erradicar la exclusión, el machismo y la lgtbfobia. Tarbiya, revista de Investigación e Innovación Educativa, 47, 93-106.
  • Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (2017) (Eds). Entornos informales para educar en artes. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.
  • López Fernández Cao, M. (2003a). Las mujeres en la Edad Media: creación y representación. En P. Amador Carretero y R. Ruiz Franco (Eds.). Representación, construcción e interpretación de la imagen visual de las mujeres (pp. 121-153). Madrid, AEIHM/Instituto de cultura y Tecnología “Miguel de Unamuno.” https://e-archivo.uc3m.es/bits-tream/handle/10016/12330/mujeres_lopez_AEIHM_2002.pdf
  • López Fernandéz Cao, M., y Martinez, N. (2003b). El arte terapia y la educación para el desarrollo humano. En Congreso INARS: la investigación en las artes plásticas y visuales, (pp. 247-255). Universidad de Sevilla.
  • Lozano Cabezas, I., Iglesias Martínez, M. J. y Alonso-Sanz, A. (2016). Conciliación estudiantil-familiar: un estudio cualitativo sobre las limitaciones que afectan a las madres universitarias. Arbor, 192(780), 1-14. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2016.780n4017
  • Irwin, R. L., y de Cosson, A. (Eds.). (2004). A/R/Tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Pacific Educational Press.
  • Irwin, R. L., Beer, R., Springgay, S., Grauer, K., Xiong, G., y Bickel, B. (2006). The Rhizomatic Relations of A/r/tography. Studies in Art Education, 48(1), 70-88.
  • Irwin, R. L., LeBlanc, N., Yeon Ryu, J., y Bel-liveau, G. (2018). A/r/tography as Living Inquiry. En P. Leavy (Ed.), Handbook of Arts-Based Research (pp. 37-53). Guilford Press.
  • Leavy, P. (Ed.) (2018). Handbook of Arts-Based Research. Guilford Press.
  • McNiff, S. (2013). Art as research: opportunities and challenges. Intellect.
  • Mesías-Lema, J. M. (2018). Artivismo y compromiso social: Transformar la formación del profesorado desde la sensibilidad. Comunicar, 57, 19-28.
  • Ortega Centella, V. (2015). El artivismo como acción estratégica de nuevas narrativas artístico-políticas. Calle14: Revista de Investigación en el Campo del Arte, 10(15), 100-111.
  • Rosas Rodríguez, A. M., Valderrama Leon Gómez, M., Alberto Suárez, C. A. (2020). Mujeres y cuidado: disputas y negociaciones en el espacio académico. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, 50(178), 981-999. https://doi.org/10.1590/198053147001
  • Saldivia, L. (2007). Sin etiquetas. Revista Jurídica de la Universidad de Palermo, 8(1), 133-160.
  • Solà García, Miriam; Bonet García, Inés y Surt Fundació de Dones (2020). I pla d’equitat, diversitat i inclusió. 2020-2024. Universitat Miguel Hernández. https://igualdad.umh.es/files/2020/06/I-Pla-dequitat-diversi-tat-i-inclusi%C3%B3-1.pdf
  • Soutullo Casanueva, M. (2019). Trabajan-do con la parte sana. Arteterapia en una mujer adulta con anorexia nerviosa crónica. Arteterapia, 14, 39-54. https://dx.doi.org/10.5209/arte.62565
  • Springgay, S., Irwin, R. L., Leggo, C., y Gouzouasis, P. (Eds.). (2008). Being with A/r/tography. Sense Publishers.
  • Sullivan, G. (2005). Art practice as research: inquiry in the visual arts. Sage Publications.