Hacia una concepción crítica de la sociología de la educaciónel debate entre Bourdieu y Boltanski

  1. Pecourt Gracia, Juan 1
  2. Martínez Morales, Ignacio 1
  3. Bernad i García, Joan Carles 2
  1. 1 Departament de Sociologia i Antropologia Social. Universitat de València
  2. 2 Departament de Psicologia Social. Universitat de València
Revista:
Revista de Sociología de la Educación-RASE

ISSN: 2605-1923

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: La sociología de la educación después de Bourdieu

Volume: 15

Número: 2

Páxinas: 184-200

Tipo: Artigo

DOI: 10.7203/RASE.15.2.24121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

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Resumo

This article compares the perspectives of Pierre Bourdieu and Luc Boltanski in the field of sociology of education. In order to do this, the analysis is based on Bourdieu’s concept of educational field, its relationship with other concepts, such as cultural capital or symbolic violence, and its implications in the social arena. Then, Boltanski’s proposal is presented, around concepts such as justification, criticism, agreement, city or spirit of capitalism, and in relation to the world of education. The comparison between both authors shows that, beyond the obvious differences between them (generally labeled as an opposition between «critical sociology» and «pragmatic sociology of critique»), both perspectives can complement each other to provide a more comprehensive vision of the educational field.

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