Hacia una concepción crítica de la sociología de la educaciónel debate entre Bourdieu y Boltanski

  1. Pecourt Gracia, Juan 1
  2. Martínez Morales, Ignacio 1
  3. Bernad i García, Joan Carles 2
  1. 1 Departament de Sociologia i Antropologia Social. Universitat de València
  2. 2 Departament de Psicologia Social. Universitat de València
Revue:
Revista de Sociología de la Educación-RASE

ISSN: 2605-1923

Année de publication: 2022

Titre de la publication: La sociología de la educación después de Bourdieu

Volumen: 15

Número: 2

Pages: 184-200

Type: Article

DOI: 10.7203/RASE.15.2.24121 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista de Sociología de la Educación-RASE

Résumé

This article compares the perspectives of Pierre Bourdieu and Luc Boltanski in the field of sociology of education. In order to do this, the analysis is based on Bourdieu’s concept of educational field, its relationship with other concepts, such as cultural capital or symbolic violence, and its implications in the social arena. Then, Boltanski’s proposal is presented, around concepts such as justification, criticism, agreement, city or spirit of capitalism, and in relation to the world of education. The comparison between both authors shows that, beyond the obvious differences between them (generally labeled as an opposition between «critical sociology» and «pragmatic sociology of critique»), both perspectives can complement each other to provide a more comprehensive vision of the educational field.

Références bibliographiques

  • Beck, Ulrich y Beck-Gernsheim, Elisabeth (2003). La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas. Barcelona: Paidós.
  • Becker, Gary S. (1993). Human capital. A theoretical and empirical analysis with especial reference to education. Chicago: Chicago University Press.
  • Bernad, Joan Carles, Martínez-Morales, Ignacio y Molpeceres, Mariángeles (2013). Les Lògiques de Funcionament de la Formació a les Perifèries del Sistema Educatiu. El cas Particular dels Programes de Garantia Social al País Valencià. Alzira, Valencia: Germanía.
  • Blondeau, Cécile y Sevil, Jean-Christophe (2004). Entretien avec Luc Boltanski: Une sociologie toujours mise à l’èpreuve (en línia). https://www.ethnographiques.org/2004/Blondeau-Sevin
  • Boltanski, Luc (1982). Les cadres. La formation d’un groupe social. París: Minuit.
  • Boltanski, Luc (2000). El amor y la justicia como competencias. Tres ensayos de sociología de la acción. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Boltanski, Luc y Chiapello, Eve (2002). El nuevo espíritu del capitalismo. Madrid: Akal.
  • Boltanski, Luc, Darre, Yann y Schiltz, Marie Ange (1984): “La dénonciation”. Actes de la recherche en sciences sociales, 51, 3-40.
  • Boltanski, Luc y Thévenot, Laurent (1983): “Finding one’s Way in Social Space: A Study Based on Games”. Social Science Information, 22 (4-5), 631-680.
  • Boltanski, Luc y Thévenot, Laurent (1987). Les économies de la grandeur, Cahiers du CEE, Serie Protée. París: PUF.
  • Boltanski, Luc y Thévenot, Laurent (1989) (eds.). Justesse et justice dans le travail. París: PUF.
  • Boltanski, Luc y Thévenot, Laurent (1991). De la justification. Les économies de la grandeur. París: Gallimard.
  • Bourdieu, Pierre (1993). The field of cultural production. Cambridge: Polity Press.
  • Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.
  • Bourdieu, Pierre (dir.) (2010). La miseria del mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Académica.
  • Bourdieu, Pierre (2011a). Cuestiones de sociologia. Madrid: Akal.
  • Bourdieu, Pierre (2011b). Homo academicus. Madrid: Siglo XXI.
  • Bourdieu, Pierre (2013). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Madrid: Siglo XXI.
  • Bourdieu, Pierre (2017). La nobleza de Estado. Educación de elite y espíritu de cuerpo. Madrid: Siglo XXI.
  • Bourdieu, Pierre (2018). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XXI.
  • Bourdieu Pierre y Boltanski, Luc (2008). La producción de la ideología dominante. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
  • Bourdieu, Pierre y Passeron, Jean Claude (2018) [1979]. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Madrid: Siglo XXI.
  • Bourdieu, Pierre y Wacquant, Loïc (2011). Una invitación a la sociología reflexiva. Madrid: Siglo XXI.
  • Burt, Ronald S. (1992). Structural holes. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  • Castel, Robert (1997). La metamorfosis de la cuestión social. Una crónica del salariado. Barcelona: Paidós.
  • Castel, Robert, Kessler, Gabriel, Merklen, Denis y Murard, Numa (2013). Individuación, precariedad, inseguridad. ¿Desinstitucionalización del presente? Buenos Aires: Paidós.
  • Castells, Manuel (2000). La era de la información. Vol. 1: La sociedad red. Madrid: Alianza.
  • Chiapello, Eve (1998). Artistes versus managers. Le management culturel face à la critique artiste. París: Métailié.
  • Crespo, Eduardo (2009): “Las morales del Trabajo” en Eduardo Crespo, Carlos Prieto y Amparo Serrano: Trabajo, subjetividad y ciudadanía. Madrid: Editorial Complutense-CIS.
  • Denord, Francois (2020): “Néolibéralisme” en Sapiro, Gisèle (dir.): Dictionnaire international Bourdie. Paris: CNRS Éditions.
  • Derouet, Jean Louis (1989): “L’établissement scolaire comme entreprise composite. Programme pour une sociologie des établissements scolaires” en Luc Boltanski y Laurent Thévenot (eds.). Justesse et justice dans le travail. París: PUF.
  • Grenfell, Michael James (2007). Pierre Bourdieu: education and training. Londres: Blumsbury.
  • Lahire, Bernard (2015). The limits of the field: elements for a theory of the social differentiation of activities. Londres y Nueva York: Routledge.
  • Martínez-Morales, Ignacio, Bernad, Joan Carles, Molpeceres, Mariángeles, Abiétar, Miriam, Navas, Almudena, Marhuenda, Fernando y Giménez-Urraco, Elena (2015): “Comprehensive education boundaries and remedies on the edges of the Spanish educational system”. European Educational Research Journal, 14 (3-4), 293-311.
  • Powell, Arthur G., Farrar, Eleanor y Cohen, David K. (1985). The Shopping Mall High School: Winners and Losers in the Educational Marketplace. Boston (MA): Hoghton Mifflin.
  • Susen, Simon (2016): “Towards a Critical Sociology of Dominant Ideologies: An Unexpected Reunion between Pierre Bourdieu and Luc Boltanski”, Cultural Sociology, 10(2), 195-246.