Cap a una nova edició filològica dels sermons de Quaresma de Vicent Ferrer (València, 1413)una primera mostra

  1. A. Hauf Valls 1
  2. J. E. Rubio Albarracín 2
  3. J. A. Aguilar Àvila 3
  1. 1 Institut d’Estudis Catalans
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Revista:
Arxiu de textos catalans antics

ISSN: 0211-9811

Año de publicación: 2020

Número: 33

Páginas: 205-279

Tipo: Artículo

DOI: 10.2436/20.3000.01.72 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Arxiu de textos catalans antics

Resumen

This paper showcases an ongoing new philological edition of Vincent Ferrer’s fi fty-three Lenten sermons preached in València in 1413 (València, Cathedral Archive, ms. 273). A short introduction that gives the rationale for a new edition of this sermonary is followed by a sample of the critical text, supplemented by a textual apparatus and explanatory notes

Referencias bibliográficas

  • Vicent Ferrer, Quaresma de sant Vicent Ferrer predicada a València l’any 1413, ed. a cura de Josep Sanchis Sivera, Barcelona, Institució Patxot 1927.
  • Vicent Ferrer, Sermons de Quaresma, ed. a cura de Manuel Sanchis Guarner, València, Albatros 1973, 2 vols.
  • I sermoni quaresimali: digiuno del corpo, banchetto dell’anima (Memorie domenicane vol. 48), ed. a cura de Pietro Delcorno, Eleonora Lombardo, Lorenza Tromboni, Firenze, Nerbini 2018.
  • Josep-Antoni Ysern i Lagarda, Como una red. Sermones de Vicent Ferrer, València, Publicacions de la Universitat de València 2015, 113.
  • Vicent Ferrer, Colección de sermones de Cuaresma y otros según el manuscrito de Ayora, ed. a cura d’Adolfo Robles Sierra, València, Ajuntament de València 1995, 26.
  • Josep Perarnau, «Aportació a un inventari de sermons de sant Vicenç Ferrer: temes bíblics, títols i divisions esquemàtiques», Arxiu de Textos Catalans Antics, 18 (1999), 700.
  • Andrés Díaz Borrás, El miedo al Mediterraneo: la caridad popular valenciana y la redención de cautivos bajo el poder musulmán, 1323-1539, Barcelona, Consejo Superior de Investigaciones Científicas 2001, 100).
  • Francesc Eiximenis, Terç, cap. 306: «Car per peccat de gola, Adam e Eva ne foren gitats de paradís, menjant del fruyt a ells vedat, així com appar Genesis .III.» (ed. a cura de Norbert d’Ordal i Feliu de Tarragona, Barcelona, Barcino 1932, 186).
  • Bestiaris, ed. a cura de Saverio Pannunzio, Barcelona, Barcino 1963, vol. I, 113)
  • Brunetto Latini, Llibre del tresor, I, 155; ed. a cura de Curt J. Wittlin, Barcelona, Barcino 1976, vol. II, 67-68)
  • Tomàs de Cantimpré, Liber de natura rerum, V, 63; ed. a cura de Helmut BOESE, Berlín – New York, De Gruyter 1973
  • Albert Hauf, Ramon Llull i el Tirant, Palma, Publicacions del Centre d’Estudis Teològics de Mallorca, 1992
  • Bernard Botte, Les origenes de la Noël et de l’Épiphanie, Lovaina, Abbaye du Mont César 1932,
  • Caroline Walker Bynum, The resurrection of the body in Western Christianity, 200-1336, Nova York, Columbia University Press 2017
  • John V. Tolan, Saracens: Islam in the Medieval European Imagination, Nova York, Columbia University Press 2002;
  • Thomas E. Burman, Reading the Qur’an in Latin Christendom, 1140-1560, Philadelphia,University of Pennsylvania Press 2007
  • Albert Hauf, «“Sinó per la fe de Jhesuchrist” (Tirant lo Blanch, cap. 403)», Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 74 (1999), 48-75
  • Martorell, Tirant lo Blanch, ed. a cura d’Albert Hauf, València, Editorial Tirant lo Blanc 2004,
  • Maria Teresa Ferrer i Mallol, Els sarraïns de la corona catalano-aragonesa en el segle XIV: segregació i discriminació, Barcelona, Consell Superior d’Investigacions Científiques 1987, 63-66
  • Mònica Colominas, The Religious Polemics of the Muslims of Late Medieval Christian Iberia, Leiden, Brill 2018
  • Peter Dembowski, La vie de Sainte Marie l’Egyptienne: versions en ancien et en moyen français, Ginebra, Droz 1977
  • Daniel Arasse, «Il vello di Maddalena», dins La Maddalena tra sacro e profano, ed. a cura de Marilena Mosco, Florència, Casa Usher 1986, 58-59;
  • Ilse E. Friesen, «Saints as Helpers in Dying: the Hairy Holy Women Mary Magdalene, Mary of Egypt, and Wilgefortis in the Iconography of the Late Middle Ages», dins Death and Dying in the Middle Ages, ed. a cura d’Edelgard E. Dubruck – Barbara I. Gusick, Nova York, Peter Lang 2001, 239-256);
  • Penny H. Jolly, «Pubics and Privates: Body Hair in Late Medieval Art», dins The Meanings of Nudity in Medieval Art, ed. a cura Sherry C. M. Lindquist, Farnham, Ashgate 2012, 183-206
  • Obres de Joan Roiç de Corella, ed. a cura de Ramon Miquel i Planas, Barcelona, Biblioteca Catalana 1913,
  • Joaquim Juan-Mompó, «“O, dona ja no dona”: la Història de la Gloriosa Santa Magdalena de Joan Roís de Corella. Fonts i originalitats», dins Homenatge a Arthur Terry, ed. a cura de Josep Massot i Muntaner, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat 1999, 115-144).
  • Cancionero, ed. a cura de Julio Rodríguez-Puértolas, Madrid, Espasa Calpe 1968
  • Confesionario: Compendio del Libro de las confesiones de Martín Pérez, ed. a cura d’Hélène Thieulin-Pardo, París, Les Livres d’e-Spania 2012, 163)