Cap a una nova edició filològica dels sermons de Quaresma de Vicent Ferrer (València, 1413)una primera mostra

  1. A. Hauf Valls 1
  2. J. E. Rubio Albarracín 2
  3. J. A. Aguilar Àvila 3
  1. 1 Institut d’Estudis Catalans
  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir
    info

    Universidad Católica de Valencia San Vicente Mártir

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/03d7a9c68

Revista:
Arxiu de textos catalans antics

ISSN: 0211-9811

Any de publicació: 2020

Número: 33

Pàgines: 205-279

Tipus: Article

DOI: 10.2436/20.3000.01.72 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Arxiu de textos catalans antics

Resum

L’article presenta una nova edició fi lològica, actualment en preparació, dels cinquanta-tres sermons de quaresma predicats l’any 1413 a València per Vicent Ferrer (València, Arxiu de la Catedral, ms. 273). Després d’una breu introducció en què s’aborden les raons que justifi quen una nova edició d’aquest sermonari, s’ofereix una mostra del text crític, acompanyat d’un aparat textual i de notes explicatives

Referències bibliogràfiques

  • Vicent Ferrer, Quaresma de sant Vicent Ferrer predicada a València l’any 1413, ed. a cura de Josep Sanchis Sivera, Barcelona, Institució Patxot 1927.
  • Vicent Ferrer, Sermons de Quaresma, ed. a cura de Manuel Sanchis Guarner, València, Albatros 1973, 2 vols.
  • I sermoni quaresimali: digiuno del corpo, banchetto dell’anima (Memorie domenicane vol. 48), ed. a cura de Pietro Delcorno, Eleonora Lombardo, Lorenza Tromboni, Firenze, Nerbini 2018.
  • Josep-Antoni Ysern i Lagarda, Como una red. Sermones de Vicent Ferrer, València, Publicacions de la Universitat de València 2015, 113.
  • Vicent Ferrer, Colección de sermones de Cuaresma y otros según el manuscrito de Ayora, ed. a cura d’Adolfo Robles Sierra, València, Ajuntament de València 1995, 26.
  • Josep Perarnau, «Aportació a un inventari de sermons de sant Vicenç Ferrer: temes bíblics, títols i divisions esquemàtiques», Arxiu de Textos Catalans Antics, 18 (1999), 700.
  • Andrés Díaz Borrás, El miedo al Mediterraneo: la caridad popular valenciana y la redención de cautivos bajo el poder musulmán, 1323-1539, Barcelona, Consejo Superior de Investigaciones Científicas 2001, 100).
  • Francesc Eiximenis, Terç, cap. 306: «Car per peccat de gola, Adam e Eva ne foren gitats de paradís, menjant del fruyt a ells vedat, així com appar Genesis .III.» (ed. a cura de Norbert d’Ordal i Feliu de Tarragona, Barcelona, Barcino 1932, 186).
  • Bestiaris, ed. a cura de Saverio Pannunzio, Barcelona, Barcino 1963, vol. I, 113)
  • Brunetto Latini, Llibre del tresor, I, 155; ed. a cura de Curt J. Wittlin, Barcelona, Barcino 1976, vol. II, 67-68)
  • Tomàs de Cantimpré, Liber de natura rerum, V, 63; ed. a cura de Helmut BOESE, Berlín – New York, De Gruyter 1973
  • Albert Hauf, Ramon Llull i el Tirant, Palma, Publicacions del Centre d’Estudis Teològics de Mallorca, 1992
  • Bernard Botte, Les origenes de la Noël et de l’Épiphanie, Lovaina, Abbaye du Mont César 1932,
  • Caroline Walker Bynum, The resurrection of the body in Western Christianity, 200-1336, Nova York, Columbia University Press 2017
  • John V. Tolan, Saracens: Islam in the Medieval European Imagination, Nova York, Columbia University Press 2002;
  • Thomas E. Burman, Reading the Qur’an in Latin Christendom, 1140-1560, Philadelphia,University of Pennsylvania Press 2007
  • Albert Hauf, «“Sinó per la fe de Jhesuchrist” (Tirant lo Blanch, cap. 403)», Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, 74 (1999), 48-75
  • Martorell, Tirant lo Blanch, ed. a cura d’Albert Hauf, València, Editorial Tirant lo Blanc 2004,
  • Maria Teresa Ferrer i Mallol, Els sarraïns de la corona catalano-aragonesa en el segle XIV: segregació i discriminació, Barcelona, Consell Superior d’Investigacions Científiques 1987, 63-66
  • Mònica Colominas, The Religious Polemics of the Muslims of Late Medieval Christian Iberia, Leiden, Brill 2018
  • Peter Dembowski, La vie de Sainte Marie l’Egyptienne: versions en ancien et en moyen français, Ginebra, Droz 1977
  • Daniel Arasse, «Il vello di Maddalena», dins La Maddalena tra sacro e profano, ed. a cura de Marilena Mosco, Florència, Casa Usher 1986, 58-59;
  • Ilse E. Friesen, «Saints as Helpers in Dying: the Hairy Holy Women Mary Magdalene, Mary of Egypt, and Wilgefortis in the Iconography of the Late Middle Ages», dins Death and Dying in the Middle Ages, ed. a cura d’Edelgard E. Dubruck – Barbara I. Gusick, Nova York, Peter Lang 2001, 239-256);
  • Penny H. Jolly, «Pubics and Privates: Body Hair in Late Medieval Art», dins The Meanings of Nudity in Medieval Art, ed. a cura Sherry C. M. Lindquist, Farnham, Ashgate 2012, 183-206
  • Obres de Joan Roiç de Corella, ed. a cura de Ramon Miquel i Planas, Barcelona, Biblioteca Catalana 1913,
  • Joaquim Juan-Mompó, «“O, dona ja no dona”: la Història de la Gloriosa Santa Magdalena de Joan Roís de Corella. Fonts i originalitats», dins Homenatge a Arthur Terry, ed. a cura de Josep Massot i Muntaner, Barcelona, Publicacions de l’Abadia de Montserrat 1999, 115-144).
  • Cancionero, ed. a cura de Julio Rodríguez-Puértolas, Madrid, Espasa Calpe 1968
  • Confesionario: Compendio del Libro de las confesiones de Martín Pérez, ed. a cura d’Hélène Thieulin-Pardo, París, Les Livres d’e-Spania 2012, 163)