La videorreseña y la creación de comunidades lectoras en la formación inicial de docentes.
-
1
Universitat de València
info
ISSN: 1577-6921
Año de publicación: 2021
Número: 41
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Tonos digital: revista de estudios filológicos
Resumen
The use of video for didactic purposes to improve linguistic and literary learning presents multiple possibilities in the educational world. Among others, we find the exploration of discursive changes that occur in genres that present new variants in this format, as is the case of the video reviews. The change in format entails the need to create a communicative situation in accordance with the intended purpose, in which the resources that the video allows are at the service of the type of sender and the receiver created by the reviewers. The video review thus becomes not only a technical but also a discursive variant, which seeks new forms of dissemination or social management of knowledge. In this study we present a qualitative research in which we explore these changes in the video reviews by future teachers of the Teaching Degree and the Master's Degree in Secondary Education Teacher Training at the University of Valencia. We categorize the video reviews into two types according to their purpose: informative video reviews, to promote children's literature, and academic ones, to build and share knowledge. The analysis shows how both types of video reviews seek the socialization of reading practices, based on the creation of discursive communities among pairs.
Referencias bibliográficas
- Ballesteros-Regaña, C. (2013). El vídeo en la enseñanza y la formación. En J. Barroso y J. Cabero (Coords.), Nuevos escenarios digitales: Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular (pp. 167-186). Madrid: Pirámide.
- Barroso, J. (2013). Nuevos escenarios para la formación. La integración curricular de las TIC. En J. Barroso y J. Cabero (Coords.), Nuevos escenarios digitales (pp. 57-67). Madrid: Pirámide.
- Cabero, J. (2004). El uso del vídeo en la enseñanza. En J. Cabero y R. Romero, Nuevas tecnologías en la práctica educativa (pp. 77-104). Granada: Arial.
- Cabero, J. (2007). La investigación en el ámbito de la Tecnología Educativa. En Cabero, J. (Coord.), Tecnología Educativa (pp. 249-261). Madrid: Mc-Graw-Hill.
- Cabero, J. y Barroso, J. (2016). El vídeo educativo. En J. Sánchez, J. Ruiz y M. Gómez (Coords.), Tecnologías de la comunicación y la información aplicadas a la educación (pp. 81-90). Madrid: Síntesis.
- Cebrián, M. (2005). Vídeo y educación I: los vídeos educativos versus vídeos didácticos. En M. Cebrián (Coord.), Tecnologías de la información y comunicación para la formación de docentes (pp. 83-92). Madrid: Pirámide.
- García García, D. (2014). Creación y edición de vídeo. En F. Trujillo (Coord.) Artefactos digitales (pp. 114-117). Barcelona: Graó.
- Lara, T., Zayas, F., Alonso, N. y Larequi, E. (2009). La competencia digital en el área de Lengua. Barcelona: Octaedro.
- Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos, 11: 7-20. Lluch, G. y Nicolàs, M. (2015). Escriptura acadèmica [Escritura académica]. Barcelona: UOC.
- Martí, A. (2020). Compartir lecturas mediante videorreseñas. Una práctica innovadora en la formación de maestros. En R. Roig-Vila (Ed.) La docencia en la Enseñanza Superior (pp. 1250-1260). Barcelona: Octaedro.
- Martí, A. y Garcia, P. (2020). DidàcTICs. Projectes de llengua i literatura per a l’aula de Secundària [DidàcTICs. Proyectos de lengua y literatura para el aula de Secundaria]. Alzira: Bromera.
- Ruiz Bikandi, U. (2012). La formación del profesorado para la enseñanza de lenguas: un dispositivo innovador y una red de investigación. En. U.Ruiz Bikandi y I.Plazaola (Eds.). El aula como ámbito de investigación sobre la enseñanza y aprendizaje de la lengua (pp. 201-214). Donostia: UPV/EHU.
- Salinas, J. (1992). Diseño, producción y evaluación de vídeos didácticos. Illes Balears: Universitat de les Illes Balears.
- Salvador, V. (2002). Discurso periodístico y gestión social de los conocimientos: algunas observaciones sobre la didacticidad. Anàlisi, 28: 107-120.
- Serra, E. (2017). Com escriure bé una ressenya [Cómo escribir bien una reseña]. Vic: Eumo.