La producción narrativa en el encuentro con la otredad

  1. Donato, Donatella 1
  2. Pardo Baldoví, M. Isabel 1
  3. San Martín Alonso, Ángel 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2021

Issue Title: Construir una educació inclusiva

Volume: 57

Issue: 2

Pages: 465-479

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.1225 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

In this article, we present a research study based on a methodological proposal that aims to increase the agency of participants using narrative productions as a basis for research and social transformation by creating a Women’s Circle of Roma and non-Roma culture. As a qualitative methodological tool, narrative productions are based on situated knowledge in relation to what we personally experience. The central idea is the production of a structured text based on the information gathered by the researcher during participatory observation sessions and interviews. The results show that narrative productions constitute an instrument for knowledge and pedagogical and political formation and provide the opportunity to develop reflection and self-reflection and creative skills, and engage in decision-making. During the research, it has been observed that working with narrative productions is a good strategy for promoting empowerment among the participating women and overcoming imposed social representations.

Bibliographic References

  • ANDER-EGG, E. (2003). Repensando la investigación-acción-participativa. Buenos Aires: Lumen-Humanitas.
  • BALASCH, M. y MONTENEGRO, M. (2003). Una propuesta metodológica desde la epistemología de los conocimientos situados: Las producciones narrativas. Encuentros en Psicología Social, 1(3), 44-48.
  • BALLESTEROS, B. (coord.) (2019). Investigación social desde la práctica educativa. Madrid: UNED Editorial.
  • BOLEN, J.S. (2013). El millonésimo círculo: Cómo transformarnos a nosotras mismas y al mundo. Barcelona: Kairós.
  • BREUER, F. (2003). Subjectivity and Reflexivity in the Social Sciences: Epistemic Windows and Methodical Consequences. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 4(2).
  • BRUNER, J. (2004). Life as narrative. Social Research: An International Quarterly, 71(3), 691-710.
  • CERNADAS, F.X.; LORENZO, M. y SANTOS, M.A. (2019). Diversidad cultural y escenarios migratorios: Un estudio sobre formación de profesores. Educar, 55(1), 19-37. https://doi.org/10.5565/rev/educar.961
  • CONTRERAS, J.; QUILES-FERNÁNDEZ, E. y PAREDES, A. (2019). Una pedagogía narrativa para la formación del profesorado. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 58-75.
  • CRUZ, M.A.; REYES, M.J. y CORNEJO, M. (2012). Conocimiento situado y el problema de la subjetividad del investigador/a. Cinta Moebio, 45, 253-274.
  • DONATO, D. (2019). Empoderamiento, Tercer Espacio y Coparticipación: Un camino pedagógico entre la teoría y la práctica. Una Investigación Acción Participativa y Transformadora en El Cabanyal. Valencia: Universitat de València.
  • FOUCAULT, M. (1991). Las redes de poder. Buenos Aires: Almagesto.
  • FREIRE, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • FREIRE, P. (2006). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Madrid: Siglo XXI.
  • HARAWAY, D. (1988). Situated knowledges: The science question in feminism and the privilege of partial perspective. Feminist Studies, 14(3), 575-599.
  • HARAWAY, D. (1991). Conocimientos situados: La cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial. En Ciencia, cyborgs y mujeres: La reinvención de la naturaleza (pp. 313-346). Madrid: Cátedra.
  • HEKMAN, S. (1997). Truth and Method: Feminist Standpoint Theory Revisited. Signs, 22(2), 341-365.
  • HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, F. y SANCHO, J.M. (2018). Historias de vida y narrativas sobre la subalternidad: Afrontar el desafío de lo inabordable de la relación con el Otro. Educar, 54(1), 15-29. https://doi.org/10.5565/rev/educar.913
  • IBÁÑEZ, T. (2007). Actualidad del anarquismo. Buenos Aires: Terramar.
  • KUHN, Th. (2013). La estructura de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
  • MACÍAS, F. y REDONDO, G. (2011). Pueblo gitano, género y educación: Investigar para excluir o investigar para transformar. RISE: International Journal of Sociology of Education, 1(1), 71-92.
  • MÁRQUEZ, M.J.; PRADOS, M.E. y PADUA, D. (2018). La voz de Tsura: Un relato biográfico-narrativo sobre mediación intercultural y su sentido resiliente en el ámbito educativo. Educar, 54(1), 49-66. https://doi.org/10.5565/rev/educar.920
  • MERTENS, D.M. (2017). Transformative research: Personal and societal. International Journal for Transformative Research, 4(1), 18-24.
  • MONTENEGRO, M. (2001). Conocimientos, agentes y articulaciones: Una mirada situada a la intervención social. Athenea Digital: Revista de Pensamiento e Investigación Social, 0. Recuperado el 27 de septiembre de 2019, de https://atheneadigital.net/article/view/n0-montenegro/17.
  • MONTENEGRO, M. y PUJOL, J. (2003). Conocimiento situado: Un forcejeo entre el relativismo construccionista y la necesidad de fundamentar la acción. Interamerican Journal of Psychology, 37(2), 295-307.
  • MONTERO, M. (1999). De la realidad, la verdad y otras ilusiones: Para una epistemología de la Psicología Social Comunitaria. Psykhe, 8(1), 9-17.
  • MORTARI, L. (2007). Cultura della Ricerca e Pedagogia. Roma: Carocci Editore.
  • PUJOL, J.; BALASCH, M. y MARTÍNEZ, M.M. (2003). Los límites de la metáfora lingüística: Implicaciones de una perspectiva corporeizada para la práctica investigadora e interventora. Política y Sociedad, 40(1), 57-70.
  • PUJOL, J. y MONTENEGRO, M. (2013). Producciones narrativas: Una propuesta teórico-práctica para la investigación narrativa. En H. L. PAULÍN y M. RODIGOU NOCETTI (eds.). Coloquios de investigación cualitativa: Desafíos en la investigación como relación social (pp. 15-42). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
  • RAPPAPORT, J. (1995). Empowerment meets narrative: Listening to stories and creating settings. American Journal of Community Psychology, 23(5), 795-807.
  • ROBERTS, H. (ed.) (2013). Doing feminist research. Londres: Routledge & Kegan Paul.
  • SANDOVAL, J. (2013). Una perspectiva situada de la investigación cualitativa en ciencias sociales. Cinta Moebio, 46, 37-46.
  • ÚCAR, X. (2018). La pedagogía social frente a las desigualdades y vulnerabilidades en la sociedad. Zona Próxima: Revista del Instituto de Estudios Superiores en Educación, 29, 52-67.
  • VIVAR, M.T.H. (2016). Framing intersectionality: Debates on a multi-faceted concept in gender studies. Londres: Routledge.
  • YOUNG, I.M. (2011). Justice and Politics of Difference. Nueva York: Princeton University Press.